گروه فرهنگی خبرگزاری هنر ایران: یک پیشکسوت عرصه کاریکاتور با تاکید براینکه طنز و کاریکاتور امروز یتیم شده است، کاریکاتور در ایران را بدون سوژه و صرفا تصویرگری خواند.

احمد عربانی، کاریکاتوریست و از طنزپردازان پیشکسوت در گفت‌وگو با هنر آنلاین گفت: برای روایت حقیقت از طریق کاریکاتور و طنز شرایط  برای هنرمندان ایرانی مطلوب نیست و حدود 30 سال پیش و در زمان فعالیت گل‌آقا فضا بهتر و بازتر بود.

وی با بیان اینکه در آن زمان به ظاهر مساله سانسور مطرح بود، عنوان کرد: در آن دوران ما به راحتی به طرح سوژه می‌پرداختیم و طرح می‌کشیدیم ، اما امروز وضعیت محتاطانه‌تر شده است.

این کاریکاتوریست با بیان اینکه در حال حاضر مرشدی وجود ندارد که جوانان امروز را تحت حمایت خود بگیرد، اظهار کرد: باید راهنمایی وجود داشته باشد تا جوانان بی تجربه به سوژه‌های نامناسب نپردازند و نشریه و روزنامه‌شان را به دردسر نیاندازند.

عربانی ادامه داد: ما استادانی داشتیم که خط و مشی را به درستی برای ترسیم می‌کردند، از این رو با کمترین مشکلات روبه‌رو می‌شدیم.

وی با تاکید براینکه طنز و کاریکاتور امروز یتیم شده است، عنوان کرد: باید مراکزی سیستماتیک ایجاد شود و مدیری آگاه داشته باشد، با مدیران فرمایشی و خودنما نمی‌توان به چنین اهدافی دست یافت.

عربانی این عرصه را نیازمند مدیرانی دلسوز و با تجربه خواند و گفت: این مدیران باید جوانان را تحت حمایت خود قرار دهند و آنان را تربیت کنند؛ نمی‌توان هرکس که خط‌ خطی می‌کند را کاریکاتوریست خطاب کرد و این حوزه اصولی است، لذا وجود چنین مرکزی ضرورت دارد.

این پیشکسوت عرصه کاریکاتور خاطرنشان کرد: در زمان فعالیت ما سوژه‌هایی عنوان می‌کردند تا فکر و ذهن ما تقویت شود، امروز این امر ضعیف شده است و کاریکاتوری امروز به تصویرگری تبدیل شده و سوژه خاصی ندارد. این امر ضعف فعلی ما در حوزه کاریکاتور است.