گروه سینمایی هنرآنلاین: چهارشنبه مورخ 29 فروردین 1403 به مناسب سالگرد فوت کیومرث پوراحمد در خانه سینما سالن سیف‌الله داد، بزرگداشت این سینماگر فقید ایران برگزار شد. این مراسم میزبان اهالی سینما و سینمادوستان بود. محسن امیریوسفی رئیس کانون کارگردانان سینمای ایران به اتفاق ابوالحسن داوودی و عباس یاری مهمان‌ و سخنران و مازیار فکری‌ارشاد مجری‌ و کارشناس این مراسم بودند.

در حاشیه‌ی بزرگداشت کیومرث پوراحمد، محسن امیریوسفی در خصوص سینمای بعد از این کارگردان، فیلم‌نامه‌نویس، تهیه‌کننده و بازیگر سینما با هنرآنلاین گفت‌وگو کرد.

محسن امیریوسفی رئیس کانون کارگردانان سینمای ایران با تمثیل مرگ پوراحمد به ورقی در سینمای ایران گفت: اتفاق ناگواری که برای مرحوم پوراحمد افتاد ورقی بود در سینمای ایران، برای نسلی که باتلاشی که در فیلمسازی داشتند، دوران باشکوهی را در سینمای ایران ساختند. متاسفانه در سال‌های آخر بی‌مهری‌هایی که در حق ایشان و خیلی دیگر از هم‌نسلانشان شد، اتفاقات خوبی نبود. ولی قسمت امیدبخشش این است که همچنان فیلم‌های ایشان هستند. تا سینما هست همچنان فیلم‌های آقای پوراحمد هست. مخصوصا شاخص‌ترین آنها «قصه‌های مجید» که قسمتی از تاریخ فرهنگ و هنر سینمایی ماست. همچنین فیلم‌هایی دیگر، در ژانرهای دیگری که کار کردند و ساختند.

وی وضعیت سینمای کودک را از بین رفته دانست و ادامه داد: ژانر کودک متاسفانه از بین رفته است. دلایلش کمتر به خود سینما مربوط می‌شود. نمی‌توانیم بگوییم احیا نخواهد شد. سینمای کودک دوباره به وجود می‌آید و اتفاقات مثبتی در آن رخ می‌دهد. ولی اینکه آگاهانه خودمان تلاش کنیم ژانری را که اینهمه فیلم‌های درخشانی در آن ساخته شده است و نماینده سینمای ایران بودند. هم در داخل با موفقیت روبه‌رو می‌شدند و هم در خارج از کشور نماینده‌های سینمای ایران بودند. احیای سینمای کودک سال‌های سال‌ طول خواهد کشید و احیاش سخت خواهد بود. با شرایط کنونی نه اما امید وجود دارد.

در پایان امیریوسفی تکمیل کرد: کلیت سینمای ایران ظرفیت احیا را دارد. ضعف سینمای ایران، یک ضعف کلی است. بی‌رونقی‌ای که در انواع ژانرها و گونه‌های مختلف سینما وجود دارد، مخصوصا در چند سال اخیر، به نظر من نهایتا با اتمام این دوره برطرف می‌شود و همچنان به کمک خود اهالی سینما مشکلات حل خواهد شد.