گروه تئاتر خبرگزاری هنر ایران: نمایش «خواب مرد مرده» به نویسندگی اشکان آبگون و کارگردانی محمد مسگری از نمایش‌هایی است که در اوایل سال جدید، چراغ صحنه تئاتر را روشن کرد و روی صحنه عمارت ارغوان رفته است.

«خواب مرد مرده» پیش از این در پاییز 1402 در تماشاخانه انتظامی روی صحنه رفت و مورد توجه مخاطبان و منتقدان قرار گرفت.

در خلاصه داستان نمایش «خواب مرد مرده» آمده است: زانیار در واپسین روزهای خدمت در شهرهای مرزی، مقابل چشمان هم‌خدمتی‌اش زندگی خود را پایان می‌دهد. هم‌خدمتی او با دیدن این صحنه دلخراش به فروپاشی می‌رسد.

Untitled33

 

تجربه زیسته آقایان روی صحنه/ «خواب مرد مرده» با «لانچر5» متفاوت است

 

محمد مسگری کارگردان این اثر نمایشی در گفت‌وگو با خبرنگار هنرآنلاین در رابطه با اجرای مجدد این نمایش بیان کرد:سال گذشته این نمایش را اجرا کردیم اما من در آن دوره اجرا، دیر به گروه اضافه شده بودم و احساس کردم وظیفه‌ای که متن قرار بوده انجام دهد، به خوبی به انجام نرسیده است و نمایش حرفش را درست بیان نکرد. به همین دلیل زمانی که شرایطی برای اجرای نمایش پیشنهاد شد، من از آقای آبگون درخواست کردم تا مجددا همین متن را روی صحنه ببریم.

وی افزود: تاکید من برای اجرای این نمایش به این دلیل بود که برخورد آدم‌ها و فروپاشی روحی‌ آدم‌ها برایم عجیب و قابل تامل است. تمام حرف من این است که ما در مشکلات همدیگر دخیل هستیم اما متاسفانه بسیار ساده از کنار آن عبور می‌کنیم و به آن توجه نداریم. در نمایش هم تمام سعی  خود را  کردم تا در تمام عناصر نمایشی، این مطلب را به مخاطب برسانم.

مسگری در رابطه با این که آیا این نمایش برآمده از تجربه زیسته و یا اخبار اجتماعی پیرامون تاثیرات خدمت سربازی است یا خیر، گفت: در ابتدا به این مسئله فکر نکردم اما اکنون خاطرم است که در زمان سربازی خودم، در پادگانی که من بودم یکی از سربازان به فروپاشی رسید و جان خودش را گرفت. این مسئله را شاید بیشتر آقایان درک کنند؛ این که دوسال در موقعیت‌هایی که نیاز است بیرون باشیم، باید در خدمت سربازی باشیم. در بسیاری از مواقع حساس دوست داریم و نیاز داریم که در کنار خانواده باشیم و حتی بعضا شاید نتوان دیگر این نبودن را جبران کرد.

Untitled3

 

 این کارگردان در رابطه با شباهت موضوعی «خواب مرد مرده» به نمایش «لانچر5» بیان کرد: جا دارد همین جا به عوامل نمایش «لانچر5» تبریک بگویم که در زمان خود جزو نمایش‌های پرمخاطب شد و اتفاقات خوبی برای عوامل آن رخ داد. اما باید بگویم که سوژه سربازی تکراری است اما در نمایش‌های مختلف، به صورت متفاوتی به آن پرداخته‌اند. مثلا در «لانچر5» اتفاقات فقط در درون پادگان رخ می‌دهد اما در اثر ما از بیرون از پادگان هم به این مسئله نگاه می‌شود.

 

از نمایش‌های جوانان تئاتر حمایت نمی‌شود

 

مسگری در رابطه با مخاطب تئاتر عنوان کرد: مخاطب تئاتر سخت‌پسند و خاص شده است و تنها آثاری را می‌بینند که مطمئن هستند کار خوبی شده و یا بازیگران مطرح دارند و متاسفانه کمتر به نمایش‌هایی که کوچک‌تر هستند و یا کار جوانان تئاتر توجه می‌شود. به قول آقای سمندریان کار بد را هم باید. البته که کار ما بد نیست و برای آن زحمت زیادی کشیده‌ام و در آن سعی کردیم به اندازه سخن بگوییم تا مخاطب را خسته نکند. در مقابل از مخاطبان می‌خواهم که از ما حمایت کنند و نگذارند تئاتر نفس‌های آخرش بکشد.

Untitled2

کارگردان نمایش «خواب مرد مرده» در رابطه با اجرا در سالن خصوصی بیان کرد: اکنون اجرا رفتن سخت شده است و اگر کسی پشتمان نباشد و آشنایی نداشته باشیم، مراحل سختی را باید طی کنیم. ما  جوانانی در تئاتر داریم که بسیار مستعد هستند و فقط نیاز به عرصه‌ای برای  اجرا دارند. هم اکنون  اجراهایی در سالن‌های خصوصی وجود دارد که بسیار پرفروش‌تر و پرمخاطب‌تر از اجراهایی در سالن دولتی است که باید مدت‌ها در صف اجرا در آن جا بمانیم.

او ادامه داد: افرادی که نمی‌توانند برای به دست آوردن سالن‌های دولتی لابی کنند، مجبورند که به اجرا در سالن خصوصی تن دهند. سالن خصوصی هم خوب و هم بد است. کسی که سالن خصوصی دارد، مکان را اجاره کرده و باید هر ماه هزینه دهد، به پرسنلش باید حقوق دهد و دیگر مخارجی که وجود دارد. اینطور نیست که تمام پول به جیب خودش برود. سالن‌داری سخت و هزینه‌بر است اما باز هم افراد سعی می‌کنند با گروه‌های نمایشی راه بیایند.

 

بیشتر بخوانید»»خنداندن مخاطب به هر قیمتی، تئاتر را به ضد خودش و ضد فرهنگ تبدیل می‌کند/ حقیقت در تئاتر بیشتر از هرجای دیگر می‌تواند دست‌یافتنی باشد