به گزارش هنرآنلاین نشست خبری آیین پیاده‌روی جاماندگان اربعین حسینی روز سه‌شنبه ۷ شهریور ماه در محل ستاد سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران برگزار شد. حمیدرضا جعفرخونوئی، معاون فرهنگی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، در ابتدای این نشست ضمن اشاره به مردمی بودن آیین پیاده‌روی جاماندگان اربعین حسینی گفت: بیش از یک دهه از شکل‌گیری خودجوش و مردمی آیین پیاده‌روی جاماندگان و زائران اربعین در شهر تهران گذشته است و هر ساله بر رونق این آیین مذهبی افزوده شده است و همچون پیاده‌روی اربعین در کشور عراق، در ایران نیز این مراسم عمدتاً به‌صورت خانوادگی انجام می‌شود. جاماندگان اربعین برای اقامه عزا مسیر میدان آئینی امام حسین (ع) تا حرم عبدالعظیم حسنی را طی می‌کنند که طول مسیر از میدان امام حسین تا حرم حدود ۱۴ کیلومتر است و با احتساب چند مسیر فرعی می‌توان گفت که حدود ۲۰ کیلومتر از مسیرهای تهران میزبان جاماندگان است.

وی با بیان اینکه تراکم جمعیت از هنگام ظهر در شهر ری افزایش می‌یابد، گفت: بر همین اساس تمهیداتی اندیشیده شده است که همه زائران حسینی برای قرائت زیارت اربعین در داخل حرم تجمع نکنند و در ضلع شرقی، غربی و جنوبی حرم، مکان‌هایی برای استراحت و قرائت زیارت اربعین در نظر گرفته شده است.

جعفرخونوئی ادامه داد: ۱۳۰۰ موکب مردمی میزبان جاماندگان هستند و سعی کردیم در این میان موکب‌هایی برای مادران و کودکان به نام «موکب ام البنین» در نظر بگیریم. امسال پیش بینی می‌شود قریب به ۴ میلیون زائر در آئین جاماندگان حسینی در تهران شرکت کنند.

حمیدرضا خونویی معاون فرهنگی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران در نشست خبری آئین پیاده روی جاماندگان اربعین حسینی

معاون فرهنگی سازمان فرهنگی هنری شهرداری در پاسخ به اینکه چه تعداد از موکب‌ها متعلق به نهادها هستند، گفت: هیچ موکبی به صورت نهادی نداریم البته فراخوان‌هایی از سوی نهادها انجام شده است اما این ۱۳۰۰ موکب مردمی هستند و در کنار آنها غرفه‌هایی در نظر گرفته شده است و موکب‌ها مردمی هستند و حتی در مواردی چند خانواده برای توزیع نذوراتشان درخواست موکب داشتند که به این افراد هم موکب داده شده است.

وی ضمن اعلام خبر رایگان بودن اتوبوس خاطرنشان کرد: ایستگاه‌های مترویی که در مسیر پیاده روی است نیز رایگان خواهد بود اما نکته قابل توجه این است که اتوبوسرانی به ویژه در انتهای مسیر برنامه‌های ویژه‌ای برای انتقال زائران دارد.