سرویس سینمایی هنرآنلاین: دیوید لینچ 15 سال بعد از ریاست داوران بخش مسابقه جشنواره فیلم کن و 27 سال بعد از آن که با فیلم "وحشی در قلب" برنده جایزه نخل طلای کن شد، پنجشنبه شب با دو اپیزود اول سریال "توئین پیکس" (Twin Peaks) تولید شبکه شوتایم به گراند تیه‌تر لومیر بازگشت.

تماشاگران بعد از دیدن افتتاحیه دو ساعتی کار جدید کارگردان کهنه‌کار آمریکایی برای پنج دقیقه، ایستاده او و همکارانش در این مجموعه تلویزیونی را تشویق کردند.

"توئین پیکس" ادامه سریالی جنایی-معمایی به همین نام ساخته لینچ است که در 1990 ساخته شد. داستان سریال اول در شهر توئین پیکس در واشنگتن روی می‌دهد و درباره تحقیقات اف‌بی‌آی به رهبری دیل کوپر درمورد قتل دختری نوجوان به نام لورا پالمر است. اولین اپیزود سریال 8 آوریل 1990 از شبکه ای‌بی‌سی پخش شد و هفت اپیزود دیگر هم داشت. بعداً فصل دوم سریال نیز ساخته شد و تا 10 ژوئن 1991 پخش شد.

سریال جدید شامل 18 اپیزود است و پخش آن از 21 مه از شوتایم شروع شده است. مراسم فرش قرمز "توئین پیکس" در کن با حضور لینچ و همسرش همین‌طور کایل مک لاکلن، بازیگر نقش دیل کوپر، مأمور تحقیق اداره پلیس فدرال و همسرش دزیره گروبر، برگزار شد.

 برای دومین بار بود که "توئین پیکس" در کن روی پرده رفت. لینچ در 1992 فیلم سینمایی "توئین پیکس: با من بر آتش برو" را به کن آورد که به نوعی پیش‌درآمد سریال بود. داستان فیلم آخرین روزهای زندگی لورا پالمر را دربرمی‌گیرد.

موسیقی سریال جدید لینچ را آنجلو بادالامنتی آهنگساز آهنگساز آمریکایی ایتالیایی‌تبار ساخته است که آهنگساز سریال اصلی در دهه 1990 بود. او در فیلم‌های سینمایی "مخمل آبی"، "وحشی در قلب"، "توئین پیکس: با من بر آتش برو"، "بزرگراه گمشده" و "جاده مالهالند" نیز با لینچ همکاری کرد.

موسیقی بادالامنتی در خلق فضای خوف‌انگیز سریال اصلی تأثیر بسیار داشت. از زمان اولین پخش "توئین پیکس" موسیقی این سریال جایگاهی کالت پیدا کرده است. او در 1990 برای تم سریال "توئین پیکس" برنده یک جایزه گرمی شد.

دو اپیزود اول سریال "توئین پیکس" در قالب بخشی از رویدادهای هفتادمین سالگرد جشنواره کن نمایش داده شد.

روز پنجشنبه همچنین فیلم‌ آمریکایی "اوقات خوش" (Good Time) به کارگردانی بنی سفدی و جاش سفدی با بازی رابرت پتینسن، برخد عبدی و جنیفر جیسن لی و "یک مخلوق دلنشین" (A Gentle Creature) به کارگردانی سرگئی لوزنیتسا تولید مشترک اوکراین و فرانسه در بخش مسابقه جشنواره فیلم کن به نمایش درآمدند.

پتینسن در "اوقات خوش" نقش یک سارق بانک بی‌هدف را بازی می‌کند که بعد از بازداشت برادرش در یک سرقت ناموفق، با مجموعه‌ای از اتفاقات ناخوشایند روبرو می‌شود.

"یک مخلوق دلنشین" با بازی واسیلینا ماکوسوا درباره زنی است که در یک روستای کوچک در روسیه زندگی می‌کند. یک روز بسته‌ای که او برای همسرش در زندان فرستاده بود، برگشت می‌خورد. زن با تعجب و عصبانیت می‌خواهد متوجه شود که چرا بسته‌اش بازگردانده شده است.

امسال 19 فیلم در بخش مسابقه جشنواره کن رقابت می‌کنند که شامل تازه‌ترین ساخته‌های فیلمسازانی چون میشائل هانکه، آندری زویاگینتسف، تاد هینز و... است.

هفتادمین دوره جشنواره فیلم کن 17 تا 28 مه (27 اردیبهشت تا 7 خرداد) برگزار می‌شود.