به گزارش هنرآنلاین به نقل از روابط عمومی انجمن موسیقی ایران، این جلسه با حضور بهرام جمالی مدیرعامل انجمن موسیقی ایران، رضا دادویی معاون اجرایی این انجمن، موسی رجبی اصل، رئیس انجمن موسیقی استان اردبیل ، شاهرخ پناهی فر رئیس انجمن موسیقی استان آذربایجان شرقی، بهرنگ حسنی رئیس انجمن موسیقی استان آذربایجان غربی در دو نوبت صبح و عصر برگزار شد.

در ابتدای این دیدار بهرام جمالی مدیرعامل انجمن موسیقی ایران با تأکید بر اهمیت برگزاری نخستین مجمع سالیانه انجمن موسیقی ایرانی از بدو تأسیس این انجمن تا کنون به ضرورت توسعه­ی روابط ،تعامل هرچه بیشتر و همکاری‌های مشترک شعب استانی انجمن پرداخت و سرمایه‌های موسیقی استان‌ها را یکی از اصلی‌ترین دارایی‌های موسیقی در سطح کشور دانست که توجه و حمایت از آن‌ها مهم‌ترین وظیفه شعب استانی است.

مدیرعامل انجمن موسیقی ایران تأکید کرد: انجمن‌ها می‌بایست در راستای هویت بخشی به گونه‌های مختلف موسیقی بومی و نواحی گام بردارند چرا که هویت فرهنگی اقوام و مناطق از این طریق تثبیت می‌گردد.

وی ضمن اشاره به برنامه‌های انجمن موسیقی ایران در سال 96 شناسایی و معرفی هنرمندان جوان و فعال در بخش‌های مختلف موسیقی در سطح استان‌ها و حمایت از آثار باکیفیت و توجه به پیشکسوتان را بسیار مهم دانست.

موسی رجبی اصل، رئیس انجمن موسیقی استان اردبیل، کارشناس ارشد پژوهش هنرهای سنتی در رابطه با این جلسه گفت: در راستای اهداف انجمن موسیقی ایران مطالب مهمی توسط مدیرعامل انجمن موسیقی ایران حول محور تحکیم ساختار شعب انجمن موسیقی ایران بیان شد.

رجبی در مورد جزییات این جلسه توضیح داد: آسیب‌شناسی در روند آموزش و تأکید بر اجرای مِتُدهای استاندارد و محتوا محور، تحکیم زیرساخت اقتصادی انجمن‌ها براساس شیوه‌های نوین، و تأکید بر تولیدات موسیقی در قالب مقاله، کتاب، فیلم، مستند وغیره از جمله موضوعاتی بود که در این جلسه در مورد آن صحبت شد.

وی با اشاره به اینکه موضوع ثبت رسمی انجمن‌ها در مراحل نهایی است در مورد موضوعات نویدبخش جلسه افزود: مشکلات مالی انجمن‌ها از طریق راهکارهای ارائه‌شده در جلسه قابل حل خواهد بود، همچنین آثار هنرمندان موسیقیِ زیر سی سال که به دبیرخانه ارسال شود ارزیابی ‌می‌شود و در صورت داشتن شرایط لازم حق‌الزحمه هم تعلق می‌گیرد. اگر شرایط اولیه در استان فراهم باشد، نظیر مکان تمرین و ساز، امکان تشکیل ارکستر فیلارمونیک نیز وجود خواهد داشت.

پناهی‌فر، رئیس انجمن موسیقی آذربایجان شرقی، در مورد بخش اول جلسه گفت: گزارش‌های سایر استان‌ها برای بنده بسیار جالب و درخور تحسین و قابل تأمل بود. خوشبختانه عملکرد انجمن موسیقی آذربایجان شرقی با توجه به ظرفیت ویژه استان از طرف مدیرعامل محترم مورد عنایت قرار گرفت که موجبات دلگرمی در ادامه‌ی راه و تلاش برای عملکرد بهتر در زمینه‌ی موسیقیِ ارزشی را بیش از بیش فراهم می‌نماید.

وی به بخش دوم جلسه اشاره کرد و گفت: بخش دوم جلسه که به سیاست‌های تدوین‌شده‌ی انجمن موسیقی ایران برای شعب استانی و پیشنهادهای استان‌ها اختصاص یافته بود پس از بحث و گفتگو مشخص گردید که برخی از آن عبارت بودند از: رونق بخشیدن به موسیقی هویتی‌ـ ارزشی و برگزاری برنامه برای گروه‌های استانی در سایر استان‌ها، شناسایی مفاخر استان‌ها جهت تجلیل در کنار سایر برنامه‌های مرتبط (پروژه‌ی همنوا با هزاران ایرانی)، تولید آلبوم‌های صوتی‌ـ تصویری و نشر کتاب با توجه به داشته‌ها و پتانسیل‌های استانی، بالابردن استانداردهای آموزشی در جهت فراهم‌ساختن زیرساخت‌های مناسب برای شکوفایی هرچه بیشتر هنر موسیقی، جشنواره‌ی جوان و عملکرد استان‌ها در قالب اطلاع‌رسانی قبل از برگزاری جشنواره، و همچنین برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده برای ثبت گروه‌های فعال استانی در سایت انجمن.

پناهی‌فر در پایان در مورد مسائل حمایتی از سوی انجمن موسیقی ایران اشاره کرد و گفت: برنامه‌ریزی برای بین‌المللی‌ساختن انجمن فرهنگی‌ـ هنری عاشیقلار، عضویت افتخاری از کشورهای آذربایجان، ترکیه و چین و تشکیل جلسه‌های سالیانه برای انجمن عاشیقلار، حمایت از راه‌اندازی استودیوی انجمن موسیقی، حمایت از برگزیدگان جشنواره موسیقی جوان آذربایجان شرقی با مساعدت انجمن موسیقی ایران، حمایت از انتشار آلبوم اصیل بایاتیلار از جمله مواردی بود که در این جلسه مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.