به گزارش هنرآنلاین به نقل از روابط عمومی و امرو بین‌الملل سازمان زیباسازی شهر تهران، دکتر عیسی علیزاده مدیرعامل سازمان زیباسازی شهر تهران با اعلام این خبر گفت: امسال بخش گرافیک سالانه "بهارستان" با نگاه جدیدی برگزار شد و در این طرح بالغ بر ۴۰۰ سازه فرهنگی شامل بیلبوردها و فضاهای پرتابل در سطح شهر در قالب دومین سالانه "بهارستان" آماده استقبال از بهار شدند و از ظرفیت تجاری این سازه‌ها در راستای فرهنگ سازی شهر تهران استفاده شد.

وی در ادامه افزود: مصادف شدن ولادت حضرت علی (ع) نیز با برپایی دومین سالانه "بهارستان" سبب شد تا برنامه‌ای ویژه برای این عید بزرگ داشته باشیم. بر همین اساس نیز از امروز ۲۰ فروردین پرچم‌های سبزی را منقش به ذکر "لافتی الا علی، لا سیف الا ذوالفقار" در سطح شهر و به منظور ولادت این امام همام اکران خواهیم کرد.

مدیرعامل سازمان زیباسازی شهر تهران با اشاره به نگاه تازه‌ای که در بخش گرافیک محیطی دومین سالانه هنرهای شهری "بهارستان" صورت گرفت، گفت: امسال آثار برگزیده بیش از ۳۰۰ هنرمند گرافیک که طی سه سال اخیر در کارگاه‌ها انجام شده بود، احصا و به نمایش درآمد.

وی افزود: در این طرح از بین این میزان آثار بالغ بر ۷۰ طرح جهت اکران در فضای شهری انتخاب شد که در ایام نوروز شاهد آن‌ها بودیم.

علیزاده ادامه داد: همچنین نوروز امسال شاهد اکران بیش از ۸۰۰ اثر با مضمون نوروز از اشعار شعرای معاصر و کهن ایرانی در سطح شهر تهران بودیم که حال و هوای تازه‌ای را در سطح شهر به وجود آورد.

تاها بهبهانی: "بهارستان" تقابلی در برابر تبلیغات کاذب علیه ایران است

تاها بهبهانی، هنرمند نقاش و مجسمه‌ساز باسابقه کشور با موفق ارزیابی کردن دومین سالانه "بهارستان" این رویداد هنری را یک طرح در راستای احترام به خواسته‌های مردم در آستانه نوروز خواند و گفت: برخورد من با "بهارستان" اینگونه بود که احساس کردم سازمان زیباسازی به یکی از عیاد بزرگ ما ایرانیان احترام گذاشته است و مشغول اجرای فعالیتی برای افزایش میزان شادمانی جامعه است.

وی افزود: به نظر من این احترامی که با سالانه "بهارستان" اجرا شد، باعث دلخوشی مردم نیز شده است به نحوی که وقتی مهمانان خارجی به تهران آمدند با دیدن این المان‌های شاد شهری که به مناسبت فصل بهار اجرا شده بودند نگاه مثبتی به ایران پیدا کردند.

این هنرمند پیشکسوت ادامه داد: به نظر من حضور این آثار هنری در سطح شهر سبب شد که بخش مهمی از تبلیغات کاذبی که در آن سوی دنیا علیه ایران وجود دارد در ذهن توریست‌های خارجی که به تهران آمدند از بین برود زیرا آن‌ها می‌دیدند جدا از علاقه‌ای که مردم به شهر دارند، سازمان زیباسازی به عنوان یک ارگان دولتی نیز برای مردم ارزش قائل است.

بهبهانی بیان کرد: به نظر من سوژه و فکر سالانه "بهارستان" بسیار عالی اما هنوز خام است و نیاز دارد که در طول سال‌های متمادی با برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری‌های تازه به سمت و سوی بهتر شدن حرکت کند.

وی خواهان ماندگاری آثار سالانه "بهارستان" شد و گفت: به نظر من لازم است که از مواد ماندگارتری برای آثار "بهارستان" بهره ببریم تا هر سال بتوانیم المان‌های شهری بیشتری به سطح شهر ارائه کنیم و آثار با کیفیت‌تری را مشاهده کنیم. البته لازم است که برای ساخت آثار زمان‌بندی بهتری داشته باشیم و کارها را به ماه‌های پایانی سال موکول نکنیم.

این هنرمند سطح آثار دومین سالانه "بهارستان" را خوب خواند و بیان کرد: به نظر من آثار "بهارستان" سطح خوبی داشتند البته برخی از آنان نیز اینگونه نبودند اما به نظر من لازم است که برای بهبود روند "بهارستان" یک آسیب‌شناسی جدی داشته باشیم تا ببینیم کدام یک از آثار هنری و با چه رویکردی توانسته بیشتر در ذهن مخاطب ماندگاری ایجاد کند زیرا این ماندگاری و خاطره‌سازی عنصر اصلی است که ما از هنر شهری توقع داریم.

بهبهانی ادامه داد: باید این آثار به نحوی در ذهن یک کودک ماندگار شود و خاطره‌سازی کند که اگر روزی او از ایران رفت، یاد ایران را در ذهن او زنده نگاه دارد و او را بتواند به یاد همین زیبایی‌ها به وطن بازگرداند لذا ما باید بر ماندگاری درون ذهن مخاطب تاکید داشته باشیم و فضایی پر از شادی و نشاط و امید ایجاد کنیم.

وی ضمن ابراز خرسندی از برگزاری سالانه "بهارستان" گفت: به شخصه از تمام کسانی که در این رویداد هنری خوب دخیل بودند تشکر می‌کنم و خسته نباشید می‌گویم.

رضا فیاضی: "بهارستان" به لزوم روحیه شادمانه شهروندان پی برده است

رضا فیاضی بازیگر و کارگران باسابقه  تئاتر، سینما و تلویزیون ضمن حمایت از برپایی دومین سالانه هنرهای شهری "بهارستان"، درباره تبعات زیباسازی معابر شهری در سال نو گفت: اینکه این روزها فضای شهر تهران شادی را به مردم القا می‌کند، برای من بسیار مسرت‌بخش است. سال گذشته این رویداد به خوبی در خیابان ولیعصر اجرا شد و خوشحال‌ام که "بهارستان" تداوم داشته است.

این هنرمند افزود: سال گذشته در آستانه نوروز به واسطه بازی در فیلمی سفری به مشهد مقدس داشتم و این طرح زیباسازی معابر شهری را علاوه بر تهران که در خیابان ولیعصر اجرا شد، در شهر مشهد هم دیدیم که با جدیت انجام می‌شود. بنابراین یک عزم جدی در کلیت کشور به وجود آمده تا رنگ و زیبایی جای کدری و گرد و غبار را بگیرد و به نظرم این اقدام ارزشمند و درستی است.

فیاضی با تاکید بر لزوم تزریق روحیه شادمانه به مردم جامعه در پایان گفت: موقعی که روحیه مردم خوب و سرزنده باشد، آمار بیماری و افسرگی و خیلی دیگر از بیماری‌ها از بین می‌رود، معتقدم سالانه "بهارستان" در این راستا تاثیرگذار است و مجریان برپایی آن این لزوم را درک کرده‌اند. از سویی دیگر هنرمندان جوان هم مجالی برای عرصه توانایی‌هایشان پیدا کرده‌اند که این نیز اقدام ارزشمندی است.