به گزارش هنرآنلاین به نقل از روابط عمومی و‌اموربین‌الملل سازمان زیباسازی شهر تهران، اردشیر میرمنگره، عضو شورای هنری دومین سالانه "بهارستان" از حضور ۳۱۵ هنرمند در بخش "تهران شهر نقاشی" خبر داد و گفت: سالانه "بهارستان" در دل خود چند رویداد هنری دیگر نظیر "تهران شهر نقاشی"، "دیوارنگاری رویش" و بخش نقاشی‌های دیواری را نیز داشت و پس از انتشار فراخوان بالغ بر ۳۱۵ هنرمند با ۱۵۹۰ طرح در بخش "تهران شهر نقاشی" شرکت کردند.

وی افزود: پس از بررسی‌های لازم از بین آثار ارسالی بالغ بر ۱۲۶ طرح از ۱۱۱ هنرمند مورد پذیرش قرار گرفت.

دبیر هنری بخش نقاشی دیواری سالانه "بهارستان" درباره جزئیات بخش "تهران شهر نقاشی" توضیح داد: در این بخش هنرمندان به پیرایش نقاشی‌های دیواری شهری و یا دیوارهایی که نمای نامناسب دارند می‌پردازند تا چهره زیباتری از شهر در آستانه بهار داشته باشیم.

میرمنگره بخش دیوارنگاری رویش را ویژه دانشجویان هنر خواند و اظهار کرد: بخش دیوارنگاری رویش ویژه دانشجویان هنر است که با هدف ایجاد امکان حضور دانشجویان در فضاهای مربوط به هنر شهری طراحی شده است.

وی ادامه داد: در بخش دیوارنگاری رویش بالغ بر ۱۱۸ دانشجو با ۵۹۵ طرح شرکت کردند که از این میان ۴۸ هنرمند با ۷۵ طرح انتخاب شدند تا کارها را در ۲۲ منطقه تهران به اجرا بگذارند.

عضو شورای هنری دومین سالانه بهارستان درباره بخش اصلی دیوارنگاری سالانه "بهارستان" گفت: با توجه به اینکه رویداد "بهارستان" ترکیبی از حضور نقاشی دیواری، هنرهای محیطی و آثار مجسمه برای همه گرایش‌های هنری بود؛ در بخش نقاشی دیواری بهارستان ۶۱ هنرمند با ۶۶ طرح انتخاب شدند تا آثار خود را در سطح ۲۲ منطقه تهران به اجرا بگذارند ضمن اینکه در حاشیه "بهارستان" اقدامات دیگری نیز نظیر ترمیم و مرمت نقاشی دیواری‌های گذشته و به اتمام رساندن طرح‌های پیش از نوروز نیز وجود دارد.

وی از اجرای حدود ۱۰۰ هزار متر نقاشی دیواری در قالب بهارستان خبر داد و بیان کرد: در بهارستان ما سعی داریم که نزدیک به ۱۰۰ هزار متر نقاشی دیواری را به اجرا درآوریم تا شهر در آستانه نوروز شکلی تازه را تجربه کند.

عضو شورای هنری دومین سالانه بهارستان درباره کارگاه نقاشی این بخش گفت: در راستای دومین سالانه بهارستان کارگاه نقاشی نیز با حضور بیش از ۲۰ هنرمند مطرح با موضوع درخت و درختکاری در روزهای ۱۹ و ۲۰ اسفندماه در بوستان حضرت مریم اجرا خواهد شد.

"بهارستان" می‌خواهد بزرگ‌ترین فستیوال هنرهای شهری خاورمیانه شود

عضو شورای هنری دومین رویداد هنری "بهارستان" گفت: دورخیز سازمان زیباسازی شهر تهران برای برگزاری سالانه "بهارستان" این است که این رویداد هنری را تبدیل به بزرگ‌ترین فستیوال هنرهای شهری خاورمیانه کند.

محمدرضا یزدی، عضو شورای هنری دومین سالانه "بهارستان" یکپارچگی هنرمندان در این دوره را از جمله اولویت‌های این رویداد هنری خواند و گفت: آنچه که در سیاستگذاری این دوره از "بهارستان" مورد توجه قرار گرفت این بود که بتوانیم در وهله نخست یک رویداد یکپارچه داشته باشیم، یعنی بتوانیم فضایی را ایجاد کنیم که فارغ از تقسیم‌بندی‌های مختلف هنری یک‌پارچگی در فضای هنر شهری داشته باشیم تا بهانه‌ای شود که هنرمندان رشته‌های مختلف بتوانند ایده‌های خود را به شکلی آزادانه و خارج از چارچوب‌های رشته‌ای هنر ارائه کنند.

وی افزود: در واقع تاکید این دوره از "بهارستان" بر این بود که هنرمندان بتوانند ایده‌های خلاق و نوآورانه خود را ارائه کنند لذا در این دوره شورای هنری متشکل از هنرمندان کلیه رشته‌های هنری نظیر: نقاشی، مجسمه‌سازی، گرافیک، گرایش‌های تعاملی و ... بود.

یزدی تصریح کرد: رفته رفته شورای سیاست‌گذاری "بهارستان" با هدف حمایت بیشتر از هنرمندان تبدیل به شورای هنری شد تا به صورت یک تیم مشاوره و اتاق فکر بتواند از جنبه‌های هنری این رویداد حمایت کند لذا فراخوان نیز بر مبنای ایده‌های خلاقانه هنرمندان برای فضای شهری نوشته شد و ما امیدوار بودیم که بتوانیم چیزی شبیه به فستیوال پاریس یا پکن را شاهد باشیم.

یزدی درباره نتیجه دومین سالانه "بهارستان" گفت: به نظر من نتیجه "بهارستان" بر عهده هنرمندان است البته آن چیزی که ما در شورای هنری تدوین کردیم با آن چیزی که از پتانسیل آثار ارسالی به دست آمد تفاوت زیادی داشت زیرا متاسفانه برخی از هنرمندان "بهارستان" را یک رویداد سطحی‌نگر به هنر شهری برداشت کرده‌اند و تنها مناسبت داشتن آثار با بهار را مدنظر قرار دادند در حالی که چنین قضاوتی کاملاً نادرست است زیرا چنین نگاهی در سیاست‌گذاری‌های اولیه "بهارستان" به هیچ عنوان وجود نداشت.

وی در خصوص سطح آثار دومین سالانه "بهارستان" اظهار کرد: متاسفانه این ذهنیت که "بهارستان" صرفاً کارهای عوام پسند و سطحی را می‌پذیرد اساساً درست نیست زیرا رویکرد این دوره از "بهارستان"،چه از جهت سیاست‌گذاری‌ها و دورخیز سازمان زیباسازی شهر تهران بر این بود که بتوانیم این بخش را تبدیل به بزرگ‌ترین فستیوال هنرهای شهری خاورمیانه کنیم؛ اما اینکه آیا نتیجه هم آن چیزی شد که مدنظر بود جای بحث دارد و کاملاً به قابلیت‌ها و پتانسیل آثار ارسالی از سوی جامعه هنری بازمی‌گردد.

عضو شورای هنری سالانه "بهارستان" درباره نحوه انتخاب آثار این دوره گفت: تعداد آثار رسیده به این دوره از سالانه "بهارستان" بسیار زیاد بود اما مساله اینجاست که تعداد آثاری که دارای کیفیت زیبایی‌شناسانه با تم "بهارستان" باشد و خلاقیت را نیز در عین اورجینال بودن در دل خود داشته باشد، بسیار کم بود در واقع آثاری که قابلیت‌های کیفی بالا در هنرهای شهری داشته باشند بسیار کم بود لذا طبیعتاً دست شورای هنری نیز در انتخاب آثار در حد پتانسیل کارهای رسیده است.

یزدی ادامه داد: این در حالی است که ما در شورای هنری برای بهتر شدن آثار یک سری جلسات و مشاوره نیز برای بهبود کارهای اجرایی داشتیم اما متاسفانه به دلیل اینکه بخشی از روند اداری کارها نظیر: قراردادها، جانمایی، پرداخت هزینه‌ها و ... که بر عهده سازمان زیباسازی بود با تأخیر انجام شد، روند کمی دچار مشکل شد.

وی تصریح کرد: سیاست‌گذاری این دوره از "بهارستان" به نحوی بود که بتواند دست هنرمندان صاحب سبک را که دارای دیدگاه شخصی هستند، باز بگذارد اما متاسفانه برخی از هنرمندان صاحب سبک در بخش شهری، در رویداد هنری "بهارستان" شرکت نداشتند.

عضو شورای هنری سالانه "بهارستان" مخاطب را بخش مهم این رویداد خواند و گفت: قطعاً شورای هنری به بحث مخاطب اهمیت می‌دهد اما این مساله امری نیست که ما بخواهیم به خاطر آن سطح کیفی آثار را در سطح مخاطبانی که هیچ ذهنیتی از هنر ندارند، پایین بیاوریم و این تصور که "بهارستان" به دنبال آثار عامه‌پسند است اساساً درست نیست زیرا ما در سطح شهر مخاطبان ویژه‌ای داریم که خود در ابعاد مختلف هنری فعال هستند لذا ابداً اینگونه نبود که صرفاً طیف کم اطلاع از هنر، مد نظر قرار گیرند.

یزدی ادامه داد: سالانه "بهارستان" به دنبال این بود که بتواند آثار فاخر شهری را ارائه کند تا هنرمندان بتوانند کارهایی را که آرزوی ساخت آن را دارند، اجرا کنند اما متاسفانه برداشت بسیاری از هنرمندان خلاف این امر بود.

وی افزود: این تصور که موقتی بودن و مناسبتی بودن یک اثر ابداً دلیل بر سطحی بودن ایده و اجرا نیست زیرا در بسیاری از فستیوال‌های دنیا، آثار برای یک مدت زمان کوتاه به نمایش گذاشته می‌شوند که ایده بسیار پخته و رشد یافته‌ای دارند؛ لذا نباید با تاکید بر موقتی بودن آثار صرفاً کارهای سطح پایین را مدنظر قرار داد.

رویداد هنری "بهارستان" در حال یافتن شخصیت است

مجید حقیقی، عضو شورای هنری دومین رویداد هنری "بهارستان" معتقد است، این سالانه در حال پیدا کردن هویت است و امسال با حجم گسترده‌ای از آثار رو به رو بودیم که این گستردگى شخصیت متفاوتی به فراخوان این رویداد هنری داده است.

مجید حقیقی، عضو شورای هنری دومین رویداد هنری "بهارستان" ویژگى دیده‌شوندگی را در این دوره از سالانه بهارستان در اولویت خواند و در این باره گفت: در این دوره نیز "بهارستان" رویکردی نظیر سال گذشته داشت و تنها تغییرات کوچکی در جهت بهتر شدن این رویداد اعمال شد از جمله اینکه در این دوره ویژگى دیده‌شوندگی بیش از هر مساله دیگری در اولویت قرار گرفت.

وی ادامه داد: این ویژگى به معنای تنها انتخاب کارهایی که صرفاً سایز بزرگ‌تری دارند و یا کثرت بیشتری دارند، نبود، بلکه در این بخش تاکید روی کارهایی بود که در فضای تهران بزرگ با استفاده از مجموعه عناصر مختلف بتوانند دیده شوند که قطعاً این امر نیازمند کار کردن هوشمندانه روى اثر است.

عضو شورای هنری دومین رویداد "بهارستان" درباره تغییرات اعمال شده در سیاست‌گذاری این دوره گفت: در دوره گذشته کارهای بسیار خوبی داشتیم که متاسفانه به خاطر محدودیت بودجه دیده نشدند، لذا امسال در بخش سیاست‌گذاری سعی کردیم که فضا را بازتر بگذاریم تا هنرمندان بتوانند با کارهای فاخرتر، بهتر و محدودیت‌هاى کمترى به فراخوان راه یابند.

حقیقی عنصر شادمانى را در آثار سالانه "بهارستان" مهم خواند و اظهار کرد: در این دوره از "بهارستان" به دنبال کارهایی بودیم که بتواند به گونه‌اى فضای تهران را شادتر کنند و مردم نیز ارتباط بهترى با آن برقرار کنند.

وی افزود: در این دوره تنها تاکید بهارستان بر تولید آثاری با حداقل ماندگارى سه ماه و موقت نبود و از این رو ما امسال شاهد آثاری با ماندگاری بالاتر و حتى دائمى نیز بودیم.

عضو شورای هنری دومین رویداد "بهارستان" از تاکید بر عناصر ایرانی در آثار خبر داد و گفت: همچنین امسال با آثاری رو به رو هستیم که با الهام از عناصر و موتیف‌هاى ایرانی و بومى شکل گرفته‌اند که به نظر من یک اتفاق خوب است چرا که ضمن اینکه تصاویرى آشنا در ذهن مخاطبین خود ایجاد می‌کنند، می‌توانند بازخورد بسیار خوبی نیز در بین مردم داشته باشند.

حقیقی بیان کرد: رویداد "بهارستان" با هدف جذب مخاطب خاص وعام به طور همزمان شکل گرفته و این دو به نظر من در یک رویداد شهرى قابل تفکیک نیستند.

وی این دوره از "بهارستان"  را دارای تغییرات مثبتی خواند و تاکید کرد: از جمله نقاط قوت دومین رویداد هنری "بهارستان" می‌توان به آثارى اشاره کرد که نور در آن‌ها اهمیت بسیارى داشته و وجود آثارى این چنین می‌توانند زیبایى شب‌هاى کلان شهرى مثل تهران را دوچندان کنند.

عضو شورای هنری دومین رویداد "بهارستان" گفت: به نظر می‌رسد که سالانه "بهارستان" در حال پیدا کردن هویت خویش است و گستردگى را می‌توان یکى از خصوصیات این رویداد دانست.

حقیقی درباره سطح آثار دومین رویداد هنری "بهارستان" توضیح داد: سطح آثار نسبت به سال قبل خوب بود البته این مساله صد در صد نیست و شخص من توقع بیشتری داشتم، اما معتقدم که سالانه "بهارستان" در مسیر تجربه کردن، است و تجربه می‌تواند به بهبود روند "بهارستان" کمک کند.

لازم به یادآوری است، دومین رویداد هنری "بهارستان" به همت سازمان زیباسازی شهر تهران، همزمان با نوروز سال ۱۳۹۶ در بخش‌های نقاشی دیواری، مجسمه و هنرهای محیطی در سطح شهر تهران برگزار می‌شود و تا اردیبهشت‌ماه ادامه دارد.