سرویس تجسمی هنرآنلاین: نمایشگاه گروهی نقاشی در گالری اثر، نمایشگاه آثار نیومدیا اشکان حسینی در گالری ایوان، نمایشگاه نقاشی‌های بابک اطمینانی در گالری دستان دو، نمایشگاه نقاشی‌های محمدهادی فدوی در گالری بنیاد خیریه بهنام دهش‌پور و نمایشگاه زیورآلات تکتم فاضل و بهرام دشتی‌نژاد با عنوان "باغ ایرانی" رویدادهایی هستند که در گالری گردی این هفته به سراغ آن‌ها رفتیم.

 

نگاه چند وجهی به مسیر ارائه هنر

آثار به نمایش در آمده از ژاله اکبری، سپیده بهروزیان، پرهام پیوندی، علی شایسته، سمانه مطلبی، علیرضا نکویی، شیلا جلیل‌پیران و رویا رجایی در گالری اثر به نوعی نمایان‌گر مسیر و هدفی است که در کلیت، گالری اثر برای ارائه و نمایش  آثار هنری در نظر دارد. آثار این نمایشگاه از لحاظ بصری و فرمال به سبک بیشتر آثار به نمایش درآمده در این گالری شباهت‌های عمده‌ای دارند.

آثاری که به لحاظ مفهومی و ظاهری به سمت یک بیان معاصر با استفاده از متریال‌ها و مدیاهای نو می‌پردازند. از سویی تاکید بر ارائه آثاری با مفاهیم جدید و تکنیک‌های نو، مسائلی است که می‌توان در آثار این نمایشگاه مشاهده کرد.

نمایشگاه گروهی نقاشی‌های هنرمندان جوان در گالری اثر

در بسیاری از این آثار عناصر مینیمالیستی و فانتزی و از سویی آثاری با وجوه هایپر رئالیستی به نمایش در آمده است که مستلزم یک نگاه چند وجهی در انتخاب آثار است و به نوعی می‌توان این نمایشگاه را یک خواسته هدفمند برای ایجاد نگرش خاص در ارائه آثار هنری دانست که به نوعی قصد دارد رویه هنری مدنظر گالری اثر را پایه‌گذاری کند. شاید به واقع این نمایشگاه چشم‌اندازی از جهت‌دهی هنری به نگاه هنرمندان از دریچه برگزاری نمایشگاه باشد.

 

دگرگون‌سازی هویت با عجایب تکنولوژی

آثار نیومدیا "اشکان حسینی" در گالری ایوان در پی ایجاد رابطه‌ای میان فرهنگ و هنر کلاسیک ایرانی با مدیاهای جدید هنری است. او به واسطه ویدئو آرت و به واسطه استفاده از امکانات "3D" در نمایش ایده‌های خود امری را به تصویر کشیده است که بیشتر تحت تاثیر نامکشوفات و عجایب تکنولوژی قرار گرفته است تا ماده خام ایده.

نمایشگاه آثار نیومدیای اشکان حسینی در گالری ایوان

دیدن تصاویر سه بعدی از نقوش مینیاتوری و تقابلی که میان محتوا و رسانه وجود دارد، خود به خود نوعی کنتراست و تضاد ایجاد می‌کند که به لحاظ مفهومی شاید نکته مورد نظر هنرمند بوده است؛ اما به نظر می‌رسد اصل این ایده بر ایجاد پلی میان این دو مفهوم کاملا متضاد با یکدیگر است. مفهومی که در فرم نهایی اثر شکل درستی به خود نگرفته است و شکل و محتوا به لحاظ زیبایی‌های بصری و یا تکنیکی عنصر تازه و یا بیان تازه‌ای را خلق نکرده‌اند که بتوان درباره نو بودن و یا اثرگذاری آن سخنی به میان آورد.

صرفا ترکیب دو مفهوم از دو جهان متضاد در یکدیگر در وجهی دیالکتیکی به یک عنصر منحصر به فرد نمی‌انجامد. از سویی حتی نمی‌توان این نکته را مدنظر داشت که ایده محض جدای از این که در نهایت به کدام نقطه رسیده و یا چگونه اجرا شده است، مفهومی یونیک و منحصر به فرد نیست و اتفاق ساده‌ای است که در خلال یک ترکیب متضاد رخ داده است.

 

کهکشانی متمایز در دل طبیعت غنی شده

توجه به جزئیات نهفته در بافت طبیعت و فرم و شکل خطوط و سایه‌ها و تضادی که میان سطوح به واسطه این سایه‌ها و نورگرفتگی‌ها هویدا می‌شود باز هم جوهره کار بابک اطمینانی قرار گرفته است. اطمینانی ما را همواره با مغاکی رو به رو می‌کند که در دل خود مفاهیم غیرقابل درک و قرارداد شده‌ای را توامان در یک ظرف ارائه می‌کند.

 نمایشگاه نقاشی‌های بابک اطمینانی در گالری دستان2

ما در میان کاوش او در میان امر بدوی طبیعت و برداشت‌های ذهنی او با شکلی غنی شده از طبیعت مواجهیم که به دنبال خلق معنایی نو می‌گردد. در حقیقت اطمینانی چه در فرم و چه در تکنیک به واسطه حس، رنگ و دریافت خود، موضوعاتی را در میان تابلوهایش افشا می‌کند که در پس ظاهر شناخته شده خود دچار یک غربت معنایی با پدیده‌های مورد نظر ماست به گونه‌ای که همه پارادایم‌ها و پیش فرض‌های ما نسبت به موضوع انعکاس یافته را پاک می‌کند و ما را به تماشای یک عنصر جدید دعوت می‌کند.

اطمینانی در آثار این نمایشگاه با ایجاد تفاوت‌هایی در نوع کمپوزسیون و مرکزی کردن برخی رخدادها در دل آثارش ما را به تمرکز و جستجویی متفاوت دعوت می‌کند که در پس دریافت‌های تصویری مخاطب با چیزی متفاوت نسبت به آثار گذشته این هنرمند مواجه است. او به لحاظ ایجاد بافت و تمایزی که میان سایه روشن‌ها ایجاد کرده، توانسته با دست‌کاری اندک جزئیات در هر تابلو مفهوم جدیدتری را هم به نمایش بگذارد.

 

تلاش برای اصیل ماندن

محمد هادی فدوی هم چنان بر اصیل بودن آثارش و رنگ و بوی ملی و ایرانی که در کارهایش حضور دارد اصرار دارد. آثار مجموعه اخیر این هنرمند نیز هم چنان درون مایه‌ها و مضامین ایرانی را در خود جای داده است. حتی رنگ‌ها هم به نوعی در آثار این نمایشگاه به صورت گسترده‌تر و عمیق‌تری بیان‌گر این حس و ادراک هنرمندی ایرانی است.

نمایشگاه نقاشی محمدهادی فدوی در نگارخانه موسسه خیریه بهنام دهش‌پور

هر چند او در این آثار هم چنان بر پایه همان سنت‌های گذشته خود حرکت می‌کند اما تلاش کرده است که عناصری جدید و یا روش‌هایی متفاوت برای خلق اثر را وارد عرصه کاری خود کند. او در محو کردن تصاویر در نقاشی‌هایش کمی جسورانه برخورد کرده است و توانسته محیط متفاوتی را نسبت به آثار گذشته خود به تصویر در بیاورد و شاید همین نگاه جسورانه آثار او را نسبت به گذشته متفاوت‌تر کرده است. او با این اتفاق توانسته کارهای خود را به واسطه شکل همیشگی خود اندکی از خطر تکراری شدن برهاند.

 

تصویر بدون تغییر زیورآلات هنری

جواهرسازی معاصر این روزها در ایران دوباره بازار پر رونقی به خود گرفته و ما در ماه‌های اخیر شاهد برگزاری نمایشگاه‌های مختلفی در این مدیای هنری هستیم. در نمایشگاه زیورآلات تکتم فاضل و بهرام دشتی‌نژاد با عنوان "باغ ایرانی" دو هنرمند در پی ایجاد پلی میان فرهنگ ایران و جواهر به عنوان یک پدیده صرف هنری نه به معنای یک وسیله صرف کاربردی هستند. از این منظر آن‌ها در تلاش خود به سراغ المان‌ها و نشانه‌هایی از جهان باستان و کهن الگوهایی تصویری که ریشه چند هزار ساله در فرهنگ ایرانی دارد رفته‌اند تا بتوانند مخاطب را در یک فضای نو با گذشته خود، رو به رو کنند.

نمایشگاه زیورآلات تکتم فاضل و بهرام دشتی‌نژاد در گالری گلستان

گذشته‌ای که قرار است در جامه یک هنر کاربردی بر بوم بدن نقش ببندد و از تعاریف صرف و اطلاق‌های نشانه‌نشاسانه در درک عناصر بصری خارج شده و معنایی تازه بگیرند.

اما به نظر می‌رسد این دو هنرمند چندان برای یافتن المان‌های مورد نظر خود جستجو نکرده‌اند و پس از این، جستجوها را در ساده‌ترین شکل ممکن ارائه داده‌اند به گونه‌ای که حتی شما تغییری در یک عنصر بیرونی مثل نقش کاشی با چیزی که در درون یک جواهر نمود کرده نمی‌یابید.

به نظر می‌رسد برخلاف آن که به صورت طبیعی قرار نیست یک جواهر و زیورآلات شکلی پیچیده و نامکشوف داشته باشد اما سادگی بدون اندازه و شباهت تصویر ظاهری یک جواهر با عناصر برگرفته شده از آن کمی از وجه هنری اثر می‌کاهد.

 

 

 

علیرضا بخشی استوار