سرویس سینمایی هنرآنلاین: منوچهر هادی کارگردان امسال با فیلم "کارگر ساده نیازمندیم" در جشنواره فیلم فجر حضور داشت، فیلمی که برخلاف ساخته قبلی این کارگردان" من سالوادور نیستم" در ژانر اجتماعی بود و توانست نظر مساعد بسیاری از منتقدان را نیز به خود جلب کند.

"کارگر ساده نیازمندیم" روایت یک جوان آذری زبان است که دلباخته دختر صاحب کارش می‌شود، اما این دلباختگی برای او بسیار سنگین است. در این فیلم آتیلا پسیانی، یکتاناصر، مهران احمدی، سیروس همتی، سیامک صفری،  سحر قریشی و بهرام افشاری به ایفای نقش پرداخته‌اند. "کارگر ساده نیازمندیم" به گفته کارگردانش داستان سه کارگر آذری زبان است که درگیر فضایی عاشقانه می‌شوند. شاید تنها حرفی که بشود درباره فیلم زد، همان جمله‌ای است که به عنوان خلاصه داستان فیلم گفته‌ام. اینکه "خیلی‌ها فکر می‌کنند با پول هرکاری می‌شود کرد... متأسفانه همینطور است!". "کارگر ساده نیازمندیم" درباره تبعات اختلاف شدید طبقاتی در بستری تلخ اما عاشقانه روایت می‌شود.

هادی در گفت‌و گو با خبرنگار هنرآنلاین درباره زمان اکران این فیلم گفت: با حوزه هنری قرار داد بستیم و نیمه اول سال 96 فیلم اکران می‌شود.

وی در پاسخ به این سوال که آیا قرار است تغییری در فیلم برای اکران عمومی انجام داده شود یا خیر، اظهار کرد: فیلم ما هیچ تغییری نخواهد کرد چرا که مورد خاصی نداشت و همه موارد را پیش از حضوردر جشنواره برطرف کرده بودیم.

کارگر ساده نیازمندیم

کارگردان " کارگر ساده نیازمندیم" درباره بازخوردهایی که در طول مدت برگزاری جشنواره درباره این فیلم دیده است، بیان کرد: بازخوردها درباره "کارگر ساده نیازمندیم" در کلیت جشنواره بسیار خوب بود و تنها جایی که بازخوردها خوب نبود و فیلم دیده نشد هیئت داوران بود؛ به خصوص در بخش بازیگری که بازی بهرام افشاری به گفته بسیاری از منتقدان و اهالی سینما بسیار خوب بود، اما متاسفانه در این بخش دیده نشد.

هادی در پاسخ به این سوال که آیا قصد دارد باز هم فیلم گیشه پسند بسازد یا خیر عنوان کرد: قطعا به سمت سینمای گیشه می‌روم و در سال جدید نیز یک فیلم گیشه پسند دیگر می‌سازم. چرا که جذب سرمایه گذار برای فیلم اجتماعی کار بسیار سختی است، اما در بخش‌های دیگر فیلم دیده می‌شود و قدرت مانور دارد، هرچند تضمین برگشت سرمایه‌ای وجود ندارد. اما در سینمای گیشه اینگونه نیست، می‌توان برای فیلم کمدی به راحتی سرمایه گذار پیدا کرد، ولی اینکه در بخش‌های جنبی دیده شود یا خیر کار سختی است. ساخت فیلم هنری با تمام سختی‌هایش دیده نمی‌شود.

این کارگردان در ادامه به فیلم‌های حاضر در جشنواره اشاره کرد و افزود: فیلم‌های خوبی در جشنواره فیلم فجر دیدم، ولی داوری‌ها اصلا در جشنواره خوب نبود و کاملا مشخص بود که یک نگاه سفارشی و فرمایشی وجود داشته است. ما انتظار داشتیم فیلم خودمان در بخش‌های مختلف کاندید شود، حداقل در بخش بازیگری انتظار داشتیم که این اتفاق رخ دهد، اما در مقایسه با بازی بسیاری از بازیگرانی که کاندید شده بودند، دیدیم این اتفاق نیفتاد. من زحمت و بازی هیچ بازیگری را زیر سوال نمی‌برم. ما بازیگران بسیار خوبی داریم و بازیگرانی که کاندید شدند نیز قطعا جزو بازیگران خوب سینمای ایران هستند، اما برخی از نقش‌ها واقعا جای کار نداشت، در حالی که  دیدیم کاندید شدند و برخی از بازی‌ها که فوق العاده خوب بودند از این بخش نادیده گرفته شدند. در واقع اختلاف بسیار فاحش بود و این را حتی کسی که هیچ آشنایی به سینما ندارد نیز درک می‌کند.

هادی درباره تلخی و ناامیدی که در فیلم‌های امسال جشنواره به چشم می‌خورد گفت: به نظرم حتی یک فیلم تلخ هم می‌تواند امیدوار کننده باشد، این بستگی به مخاطب دارد که چه برداشتی از قصه و محتوای فیلم داشته باشد. امید این نیست که در کل فیلم قهرمان درباره امید و نا امیدی حرف بزند و در انتها به رستگاری برسد. گاهی یک نقش و یک فیلم می‌تواند با تمام تلخی خودش امید هم بدهد. باید دید تعریف امید چیست و بر مبنای آن این موضوع را بررسی کرد.

این کارگردان که این روزها با سریال " عاشقانه" در شبکه نمایش خانگی حضور موفقی داشته است، درباره این سریال و استقبالی که از آن شده است اظهار کرد: ما در حال حاضر مشغول فیلمبرداری "عاشقانه" هستیم و تا پایان فروردین ماه نیز  درگیر این پروژه هستم. استقبال از سریال در طی این دوهفته بی نظیر بود و اصلا فکر نمی‌کردیم اینطور باشد. نقدهای مثبت بسیاری شنیدیم و نقد منفی درباره سریال تاکنون بسیار کم بوده است. باید چند قسمت بگذرد و سریال وارد قصه اصلی شود بعد درباره آن صحبت شود. تا اینجا ما حتی وارد قصه اصلی هم نشده‌ایم و از قسمت 4-5 است که قصه شکل جدی به خود می‌گیرد. نگرانی ما قسمت اول و دوم سریال بود که نتواند جذب مخاطب کند که خوشبختانه در همین دو قسمتی که از پخش سریال گذشته استقبال خیلی خوبی صورت گرفته است.

هادی در پاسخ به این سوال که چقدر شخصیت‌ها و فضاسازی که برای این سریال انجام داده است وام گرفته از دنیای واقعی و جامعه شهری است، عنوان کرد:  به واسطه کارم با شرکت‌های بسیاری رو به رو هستم که این نوع پوشش و این نوع دکوراسیون درآنها به وضوح دیده می‌شود و عامه مردم بیشتر مناسباتشان با ادارات است و این اتفاقات را شاید ندیده باشند. ولی درشرکت‌های تبلیغاتی و شرکت‌هایی که به شکل خصوصی مشغول فعالیت هستند ساختار کاملا متفاوت است. در قسمت‌های بعدی کاملا همه چیز متفاوت می‌شود و همه این اتفاقات و نمایش این فضاها نیز  دلیل دارد، اما درباره کاراکترها از ابتدا هم قصد و هدفمان این بود که کاراکترها را به نوعی دیگر نشان بدهیم. به نظرم مردم خسته شده‌اند از بس همه چیز تکراری است. امروز دیگر خانه‌های شهر دارای حوض آبی رنگ و ماهی قرمز و شمعدانی کنار حوض نیستند، بلکه زندگی‌ها همگی آپارتمانی شده‌اند و ما هم چیز اضافه دیگری نشان ندادیم. ما هم به همین موضوعات پرداختیم و خیلی چیز عجیب و غریبی نیست. آدم‌های سریال ما تقریبا شیک هستند و دوست داریم تصاویر زیبا به مخاطب نشان دهیم.

سریال عاشقانه

کارگردان "من سالوادور نیستم" در ادامه به نقدهایی که در فضاهای مجازی منتشر شده است اشاره کرد و افزود: برای نقد کردن، یک مجموعه دیدن دو قسمت و قضاوت بر این مبنا بسیار زود است. باید چند قسمت از سریال دیده شود و بعد درباره آن صحبت کرد. بگذارید یک سوم از کار بگذرد و بعد آن را نقد کنید. من اگر نقدی درباره کلیت کار باشد نمی‌پذیرم چرا که هنوز قصه جلو نرفته است، ولی اگر نقدی درباره کارگردانی و یا بازی بازیگران باشد، قطعا آن را می‌خوانم و دقت می‌کنم چرا که  کارگردان خوب باید تک تک سکانس‌ها را با ظرافت بگیرد، ببیند و دقت کند. رفته رفته هرچقدر که قصه جلو می‌رود موضوعات بیشتر جا می‌افتد. لطفا عجله نکنید!

هادی در خاتمه درباره ساخت و برنامه ریزی فصل دوم این سریال گفت: تا فصل اول سریال تمام نشود، به این موضوع فکر نمی‌کنم. همانطور که گفتم اواسط پاییز دو قرار داد کاری دارم و گرفتار آنها هستم و نمی‌دانم که فعلا فصل دوم سریال چه می‌شود. ما تا پایان فروردین فیلمبرداری داریم و اگر مردم کار را دوست داشته باشند و از آن استقبال کنند، حتما به فصل دوم هم فکر می‌کنیم. در تمام دنیا نیز مرسوم است که بعد از توزیع فصل اول، تصمیم برای ساخت فصل دوم گرفته می‌شود.