سرویس موسیقی هنرآنلاین: مراسم رونمایی آلبوم "ایران من" با آواز همایون شجریان و آهنگسازی سهراب پورناظری چهارشنبه‌شب در تالار وحدت برگزار شد.

در این مراسم که مهدی پاکدل اجرای آن را بر عهده داشت، چهره‌هایی مانند جعفر پناهی، حمید نعمت‌الله، کیخسرو پورناظری، حبیب رضایی، سحر دولتشاهی، رعنا آزادی‌ور، رایان شجریان، الهام پاوه‌نژاد، مهدی پاکدل و... حضور داشتند.

برنامه با پخش کلیپی از صحبت‌های هنرمندان درباره آلبوم "ایران من" آغاز شد.

سپس امیرحسین ماحوزی فردوسی‌شناس و پژوهشگر ادبیات حماسی روی سن آمد و گفت: از دیرباز نوازندگانی دوره‌گرد شهر به شهر سفر می‌کردند و داستان سرزمینشان را روایت می‌کردند. این نوازندگان گوسان نامیده می‌شدند. آن‌ها اسطوره‌ها را روایت می‌کردند. آغاز پروژه "سی" برای من تولد دوباره گوسان‌ها بود، آنان که آوازشان آواز ایران بود و شاهنامه را نجات‌بخش ایران یافته بودند. ما می‌دانستیم که مهر ستون فرهنگ ایران است و شاهنامه مرکز مهر است.

او ادامه داد: عاشقانه‌ترین داستان شاهنامه داستان زال و رودابه است. رستم در آغوش مهری آنچنانی پرورش می‌یابد و رستم از بچگی نگاهبان ایران می‌شود. او برای حفظ میهن هفت خان را طی می‌کند. رستم حتی در مقابل مهر فرزند و مهر میهن، مهر میهن را برمی‌گزیند. فرزند برای یافتن پدر نیامده است بلکه با لشگر آمده است. در کل شاهنامه تنها پنج بار نام عشق می‌آید و بقیه موارد از مهر استفاده کرده است.

سپس سهراب پورناظری به‌عنوان دومین سخنران روی سن آمد و گفت: به خاطر تمام تأخیرهایی که برای انتشار این آلبوم پیش آمد از شما عذرخواهی می‌کنم، چرا که این سنگین‌ترین کار 23 سال فعالیت هنری من بود و روی آن وسواس زیادی داشتم.

او ادامه داد: آلبوم "ایران من" در ایران، ترکیه و آمریکا ضبط شده و بیش از 200 ساعت زمان برای ضبط آن صرف شده است. ترکیب‌سازی این آلبوم هم چون "ایران سرزمین عشق اول و آخر" من است. غالب سازها ایرانی بوده و برای من خلق هر اثر هنری با عشقم به سرزمینم صورت می‌گیرد. در این راه یاری همایون شجریان مهم‌ترین فاکتور برای به ثمر نشستن این اثر بود. همکاری من و همایون از سال 1390 با خلق آلبوم "نه فرشته‌ام نه شیطان" آغاز شد. از این خوشحالم که حتی کودکان پنج، شش ساله هم کارهای ما را گوش می‌دهند و ویدئوهایی از کارهای ما با صدای خودشان برای من می‌فرستند.

بعد از پایان صحبت‌های این آهنگساز بخش‌های از آلبوم "ایران من" برای حضار پخش شد.

بعد از پخش یکی از قطعات آلبوم، با دعوت پاکدل همایون شجریان به روی سن دعوت شد.

شجریان ضمن خوشامدگویی گفت: طی چند روز گذشته سهراب اصرار داشت چند ادیت دیگر را روی آلبوم لحاظ کند، اما به خاطر تأخیرهای پیش آمد من تأکید کردم که بهتر است هرچه زودتر این کار وارد بازار شود. خیلی خوشحالم که در این اثر با برادران پورناظری همکاری داشتم.

او ادامه داد: در این آلبوم از نوازندگان ارمنی و ترک هم استفاده شده و این به جهت اشتراکات فرهنگی ما است. در مورد آغاز این آلبوم بگویم که این آلبوم ترکیبی از کنسرت "سی" و آلبوم "ایران من" است که در آن آوازی از استاد کریمخانی را استفاده کرده‌ام.

این هنرمند تأکید کرد: من از توانایی‌های این استاد مبهوت شدم. یک روز آقای محمد اصفهانی خواننده و دوستم خاطره‌ای از آقای کریمخانی تعریف کردند. زمانی که شرکت دل ‌آواز در خیابان کریمخان بود با استاد کریمخانی پیش پدرم رفتم چون ایشان دوست داشت برای پدرم آواز بخواند. بعد از این خاطره من از پدرم جویا شدم و گفت زمانی که کریمخانی پیش من آمد و خواند آنچنان باقدرت آواز خواند که شیشه‌ها به لرزه درآمدند.

شجریان همچنین گفت: شیوه استاد کریمخانی اوج خوانی است و من نیز سعی کردم تا همین شیوه را در این اثر پیاده کنم و به همین دلیل این اثر را به این استاد بزرگوار تقدیم می‌کنم و برایشان آرزوی سلامتی دارم.

او تأکید کرد: یکی دیگر از کارها " ابر بهاری" است که سهراب این کار را بر اساس آثار مرحوم مشکاتیان ساخته است. من هم تلاش کردم ابتدای آن را همان‌طوری اجرا کنم که پدرم در کارهای مشکاتیان اجرا می‌کرد.

بعد از اتمام سخنرانی‌ها، همایون شجریان با همراهی گروه ارکسترش قطعه‌ای از آلبوم "ایران من" را برای حضار اجرا کرد.

بعد از رونمایی از آلبوم، نشست پرسش و پاسخ اصحاب رسانه با عوامل آلبوم در حالی برگزار شد که نیمی از شرکت‌کنندگان همچنان در سالن حضور داشتند. این برنامه ساعت 12 شب آغاز شد.

همایون شجریان در این نشست به وضعیت پدر خود و شایعات پیرامونی آن اشاره کرد و گفت: هرچند وقت یک بار یک سری شایعات درباره پدر من منتشر می‌شود که عملاً صحت ندارد. بارها اعلام کرده‌ام که هر اتفاق جدید یا مسئله‌ای را خودم اعلام می‌کنم و کسانی هم که سؤالی دارند، حال ایشان را از من و رایان جویا شوند، اما شایعات همچنان باقی است. حال پدر همچنان به همان شکل و روال سابق است و چندی پیش هم برای چک‌آپ به بیمارستان مراجعه کردند.

او ادامه داد: ما به خاطر مشکلات معیشتی متنی را در رسانه‌ها مبنی بر توقف پروژه "سی" منتشر کردیم چرا که معتقد بودیم با توجه به شرایط اقتصادی موجود مردم امکان حضور در این برنامه را نخواهند داشت. این پروژه سال گذشته با 120 هزار مخاطب و 200 هزار متقاضی برگزار شد. امسال ما می‌خواستیم در سالن رویال هال میزبان 70 هزار نفر باشیم.

شجریان اضافه کرد: پیام تعلیق پروژه این بود که حال ما خوب نبوده و ترجیح می‌دهیم فعلاً سکوت کنیم. البته دیگران و هم‌صنف‌های ما کار خود را انجام می‌دهند و به نظرم هر چیزی باید سر جای خود باشد.

او به برگزاری کنسرت‌های خیابانی اشاره کرد و گفت: اجرای خیابانی قابل انجام است. کار سختی است اما می‌تواند با درایت و کم‌هزینه برگزار شود. این ایده چند سال پیش به ذهنم رسید. فکر ‌کردم برای کمک‌های اقتصادی به مردم من کجای کار ایستاد‌م، احساس کردم آخر صف هستم. فکر کردم کجا می‌توانم مؤثر باشم بنابراین پیشنهاد کنسرت خیابانی رایگان را مطرح کردم. ما باید برای برگزاری کنسرت خیابانی باید منتظر جواب باشیم. این موضوع باید به شورای تأمین استانداری برود. ما آماده هستیم و می‌دانیم چه کار باید بکنیم.

او تأکید کرد: حتی پیش از این فکر کردم بهتر است این برنامه در یکی از محله‌های پایین شهر برگزار شود که مردمش تا به حال کنسرت نرفته‌اند. به هر حال، من برگزاری کنسرت خیابانی را شدنی می‌بینم.

این هنرمند همچنین گفت: یک اثر دوصدایی از من و علیرضا قربانی مدت‌هاست ضبط شده که بر اساس توافقات هنوز به مرجله انتشار نرسیده است، اما در ماه‌های آتی منتشر خواهد شد.

سهراب پورناظری هم در این نشست گفت: من دلبسته پروژه "سی" بودم و همچنان هم هستم اما به خاطر شرایط فعلی اجرای آن مناسب نبود. خیلی‌ها گله می‌کردند چرا با وجود این مشکلات چنین کار پرهزینه‌ای را انجام می‌دهید. خیلی‌ها به تعدد همکاری من همایون ایراد می‌گرفتند که باید بگویم این‌طور نیست که او فقط با من همکاری داشته باشد. از او آثار دیگر با موزیسین‌های دیگر نیز هم‌زمان در حال انجام و انتشار موجود است.

او ادامه داد: من هم آمادگی خود را برای برگزاری کنسرت‌های خیابانی اعلام می‌کنم و حتی حاضر هستم در شهرهای دیگر نیز این اتفاق را رقم بزنم. همه ما می‌دانیم که عنوان شجریان نیازی به تبلیغ ندارد که بخواهد شعار تبلیغاتی سر بدهد. پس یقین داشته باشید که اعلام آمادگی آقای شجریان تنها برای رضایت مردم است.

پورناظری در پایان نیز گفت: همه ما و شما می‌دانید که سالیان سال است که تلویزیون آثار ما را بدون اجازه پخش می‌کند، اما فکر می‌کنم دیگر کافی است و این سکوت باید شکسته شود از همین تریبون می‌خواهم بگویم این سازمان اجازه دخل و تصرفی در قطعه "ایران من" ندارد و این کار غیرقانونی است.