سرویس مد و لباس هنرآنلاین: زهرا علینقیان طراح لباس و دارای مدرک کارشناسی ارشد هنر است. او سابقه حضور در جشنواره‌های مختلف مد و لباس را دارد و موفق به کسب مقام هم شده است. این هنرمند فعال عرصه طراحی مد و لباس صاحب برند "آتوسا دیزاین" است.

علینقیان درباره جدیدترین فعالیت‌های خود به خبرنگار هنرآنلاین، گفت: به‌صورت مداوم هم در زمینه لباس مجلسی خانم‌ها و هم لباس اجتماع بانوان، مجموعه‌هایی را ارائه می‌کنم و به‌تازگی تجربیاتی در زمینه طراحی و دوخت لباس کارکنان یک آژانس هواپیمایی هم داشته‌ام.

علینقیان در ادامه به مهم‌ترین چالش فعالان حوزه مد و لباس اشاره و تصریح کرد: سال‌هاست که در ارتباط با نبود اتصال میان طراحان و تولیدکنندگان بسیار سخن گفته می‌شود، اما متأسفانه همچنان هم شاهدیم که تولیدکنندگان ایرانی تمایل چندانی به همکاری با طراحان ندارند و حاضر نیستند هزینه‌ای را در این بخش صرف کنند.

این طراح لباس افزود: بیشتر تولیدکنندگان ما به کپی‌کاری عادت کرده‌اند و با توجه به اینکه فروش و سود خود را به اندازه مطلوب دارند، دیگر نیازی به اضافه کردن تیم طراحی به مجموعه خود احساس نمی‌کنند.

او در ادامه با تأکید بر اینکه رشد حوزه مد و لباس در کنار رفع تمامی مشکلات به ایجاد ارتباط سازنده میان طراحان و صاحبان برند، منوط است بیان کرد: از سویی دیگر طراحان آنچنان قدرت اقتصادی ندارند که بتوانند به شکل مستقل صفر تا صد کار را بر عهده بگیرند و گاهی دیده می‌شود که به دلیل چنین مشکلی در میانه راه از طی این مسیر فرهنگی و هنری دلسرد شده و حوزه فعالیتی خود را تغییر می‌دهند.

علینقیان گفت: ایجاد ارتباط مؤثر میان طراح و تولیدکننده، سطح سلیقه جامعه را نیز تغییر خواهد داد چرا که وقتی پای آثار طراحان به فروشگاه‌های سطح شهر باز شود، چشم خریداران به پوشاک دارای رویکرد هنرمندانه طراحان عادت می‌کند و از آن پس به جای خرید مانتوهای ساده و بدون پشتوانه فرهنگی از این محصولات خریداری می‌کنند.

این طراح لباس در خاتمه گفت: هنر طراحان مد و لباس قابل تولید به شکل سری‌دوزی و تولید انبوه نیست، اما این مسئله نباید مانع حضور این دست آثار پشت ویترین فروشگاه‌ها شود. امید است روزی شاهد هنرنمایی طراحان ایرانی در سراسر کشور باشیم.

علینقیان در گفت‌وگوی پیشین خود با هنرآنلاین به برخی از مشکلات هنرمندان عرصه مد و لباس اشاره کرد و اظهار داشت که لازم است در کنار برپایی این جشنواره‌ها به موضوعات مهمی همچون بیمه هنرمندان و فعالان عرصه مد و لباس توجه شود چرا که این موضوع خواسته طیف گسترده‌ای از هنرمندان کشور است، اما مسئولان کمتر به آن عنایت داشته‌اند. مواردی همچون ثبت آثار طراحی لباس و یا ارائه مجوز فعالیت در زمینه تولید لباس‌های ایرانی و اسلامی، به خودی خود، گامی بلند در زمینه ساماندهی به فعالان است و موجب می‌شود کار هنرمندان فرصت معرفی پیدا کند و بستری مناسب برای پرورش خلاقیت افراد فراهم شود.