سرویس تجسمی هنرآنلاین: کتاب "خوشنویسی اسلامی" تالیف شیلا بلر و ترجمه ولی‌الله کاووسی به تازگی توسط موسسه تالیف، ترجمه و نشر آثار هنری (متن) منتشر شده و در سی و یکمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران عرضه شد. کاووسی که دارای دکترای تاریخ هنر اسلامی و عضو هیئت علمی بنیاد دائرة المعارف اسلامی( دانشنامه جهان اسلام) است در گفت‌وگو با هنرآنلاین گفت: این کتاب مشهور اثر پروفسور شیلا بلر، استاد دانشگاه بوستون امریکا است که سال 2006 تالیف شده و یک سال بعد منتشر شده است. در همان سال نسخه انگلیسی این اثر برنده بخش بین‌الملل جایزه کتاب سال 85 جمهوری اسلامی شد.

کاووسی افزود: آن زمان دانشجوی کارشناسی ارشد بودم و به نظرم رسید که این کتاب اثر بسیار ارزشمندی است، بنابراین تصمیم به ترجمه آن گرفتم. با توجه به پر حجم بودن کتاب، ترجمه آن سال 95 به پایان رسید و یک سال برای صفحه‌آرایی، طراحی جلد و... وقت صرف شد.

او با اشاره به اینکه موضوع این کتاب مطالعه کلی بر روی خوشنویسی جهان اسلام است گفت: در کشور ما کتب زیادی در زمینه خوشنویسی وجود دارد ولی مطالعه کلی درباره ابعاد و لایه‌های مختلف آن نشده است. کار ما بیشتر معرفی تک شخصیت‌ها و آن هم فقط خوشنویسان ایرانی بوده است، اما به ابعاد مرتبط با تمدن اسلامی خوشنویسی توجه نکرده و مطالعه در خوشنویسی خارج از ایران نداریم.

کاووسی ادامه داد: شیلا بلر به تمام ابعاد خوشنویسی اسلامی از زمان بعثت پیامبر اسلام (ص) در سراسر سرزمین‌های اسلامی پرداخته و ورود خوشنویسی اسلامی به ایران، ترکیه، هند، افریقا، چین، اندونزی و... را بررسی کرده است. در این کتاب 800 صفحه‌ای به کشورهای نو مسلمان هم پرداخته شده است و فصل آخر آن به پدیده‌های مدرن خوشنویسی پرداخته است. آنچه مورد بررسی قرار گرفته از صدر اسلام تا سال 2005 را شامل می‌شود.

ولی الله کاووسی

کاووسی افزود: این کتاب یک گنج از اطلاعات درجه یک است که تا به حال به آن دسترسی نداشتیم. شیلا بلر پژوهشگر بسیار هوشمندی است و اصلا منطقه‌ای را به منطقه دیگر برتری نداده است. او نگاه کاملا علمی دارد و با همین نگاه در جای جای کتاب، ایران را پیشتاز خوشنویسی جهان اسلام می‌داند و گفته است که بهترین خوشنویسان جهان ایرانی یا ایرانی‌زاده بودند. به هر کدام از سرزمین‌های اسلامی نیم فصل یا یک فصل اختصاص داده شده است اما 2 فصل طولانی مختص خوشنویسی ایرانی است.

او با اشاره به دو حُسن دیگر این کتاب گفت: انبوهی از پژوهشگران که در صد سال گذشته روی خوشنویسی اسلامی تحقیق کرده‌اند در این کتاب معرفی شده‌اند. حیرت‌انگیز است که متوجه می‌شویم بیش از صد پژوهشگر غیر مسلمان به صورت موشکافانه درباره خوشنویسی اسلامی تحقیق کرده‌اند، در حالی که در ایران تعداد پژوهشگران خوشنویسی بسیار محدود است.

کاووسی افزود: نکته دیگر معرفی بیش از 50 موزه در جهان است که آثار هنر اسلامی را از یک قرن پیش تا به حال نگهداری می‌کنند. در این کتاب انبوهی از مطالب دست نخورده وجود دارد که برای دانشجویان و پژوهشگران هنر اسلامی مفید است و می‌تواند موضوعاتی برای تحقیق و پژوهش در اختیار آنها قرار دهد.