به گزارش هنرآنلاین، سید احمد محیط طباطبایی، عضو شورای فنی اداره کل میراث فرهنگی استان تهران در حاشیه برگزاری جشنواره "کافه، مقصد گردشگری"، مطلب فوق گفت: جشنواره‌ها به جهت ایجاد سؤال و توجه جدید مؤثر هستند و بنابراین جشنواره‌ای برای کافه‌ها می‌تواند مهم و مؤثر باشد، اما باید کافه‌ها دقیقه کارکرد و وظیفه خودشان را انجام دهند، کافه می‌تواند در یک جریان فکری و ادبی تأثیرگذار باشد و تحول بزرگ به وجود آورد برای اینکه کافه‌های ما به این سطح برسند باید  تغییراتی در آن‌ها  به وجود بیاورند کافه‌ها طبقه‌بندی مختلف دارند و گوناگون هستند و باید آن‌ها را رعایت کرد.

وی ادامه داد: داوران مورد اعتماد بدون اینکه صاحبان کافه متوجه شوند وارد کافه می‌شود  و آن را مورد داوری قرار دهند. هر کافه می‌تواند با خودش مقایسه شود و این ویژگی کافه است. نکته دیگری که باید درباره فرهنگ کافه گفته شود این است که خیلی از مغازه‌هایی که به عنوان کافه معرفی می‌شوند در واقع تریا هستند کافه محلی است برای نوشیدن قهوه و دم‌نوش و صحبت کردن. کافه‌ها شعبه ندارند آن‌ها که شعبه دارند و  زنجیره‌ای هستند در واقع از دسته کافه‌ها خارج می‌شوند منظور این نیست که آن‌ها خوب نیستند آن‌ها هم یک مدل دیگر از رفتار اجتماعی هستند اما کافه نیستند. در کافه باید فضا خرید و نه غذا ،کافه یک رفتار جامعه مدنی است برای همین هم می‌گویند کافه مترادف با توسعه اجتماعی است.

 این استاد دانشگاه ادامه داد: کافه تریا، قنادی  خوب  اما یک نوع دیگر از رفتار اجتماعی است و در تعریف بسیار خاص کافه نمی‌گنجد اخیراً کافه گالری‌ها درست شدند که کنار برخی گالری‌ها  کافه‌هایی برای صحبت کردن و چیزی نوشیدن به وجود آمده و در واقع به فرهنگ گالری گردی کمک کرده است ، اما کافه‌ای که می‌تواند هرجایی باشد دیگر کافه مختص آن محل نیست مثل یک شعبه از کافه زنجیره‌ای ... در موزه سینما وجود دارد دیگر نمی‌توان گفت این کافه ، کافه موزه سینما است کافه موزه سینما باید در خدمت موزه باشد اما شعبه کافه زنجیره‌ای فلان در خدمت موزه سینما نیست. بنابراین هر نوع از این کافه‌ها کارایی خود را دارند.

کافه نمی‌تواند نمایشگاه بزند کافه را باید در محل خودش داوری کرد و نکته مهم این است که مخاطبان خاص خودش را هم خواهد داشت. مخاطبانی که به فرهنگ توسعه مدنی را به وجود می‌آورند یادمان باشد فرهنگ ساختنی نیست بلکه در زمان به وجود می‌آید.