سرویس معماری هنرآنلاین: نادر تهرانی، معمار ایرانی تبار متولد لندن و مقیم آمریکا است. لیسانس معماری خود را از دانشگاه رودآیلند Rhode Island در سال 1986 و فوق لیسانس معماری و شهرسازی را از دانشگاه هاروارد در سال 1991 گرفته است. او همچنین یک دوره تحقیقاتی را در مورد تاریخ تئوری در دانشگاه AA گذرانده است.

نادر تهرانی، در موسسه تکنولوژی ماساچوست (MIT) از سال ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۴، به‌عنوان رئیس گروه معماری MIT فعالیت کرده است.

همچنین او مؤسس اصلی دفتر طراحی DA و NADAAA در بوستون و نیویورک است، و به‌تازگی به‌عنوان رئیس موسسه اتحادیه معماری Irwin S. Chanin منصوب شده است و در حال حاضر به کوپر می‌پیوندد و تلاش‌های خود را در زمینه تحقیقات نظری و همکاری میان‌رشته‌ای با گفتگوی ویژه در مورد شیوه‌های ساخت‌وساز انجام می‌دهد .

شراکت تهرانی و Ponce de Leon  به 15 سال پیش(ارائه تز مشترک در GSD) باز می‌گردد. این گروه پروژه‌های خود را در قالب آزمایش‌هایی که در نهایت جنبه عملکردی می‌یابند، می‌بینند. نادر تهرانی به همراه Monica Ponce de Leon دفترOffice dA را تأسیس نموده که علاوه بر طراحی معماری در زمینه طراحی شهری و طراحی مبلمان هم فعالیت می‌کند.

دفترdA تاکنون در مسابقات بین‌المللی متعددی رتبه‌های بالا به دست آورده است. از جمله در مسابقه توسعه طراحی موزه رز در سال 2004 ، در مسابقه طراحی سکونتگاه طبیعی در شیلی (Elemental Housing) و همچنین مرکز آموزشی برای ارتباط نسل‌ها ( Intergenerational Learning Center)رتبه اول را کسب کرده است. دفتر معماری dA در سال 2002 برنده جایزه معماری آکادمی هنر و ادبیات آمریکا شد. مقالات زیادی در مورد کارهای نادر تهرانی و دفتر او در نشریات بین‌المللی به چاپ رسیده و همچنین کارهای دفتر او بارها در دانشگاه‌های معتبر از قبیل پرینستون و هاروارد به نمایش درآمده‌اند. در حال حاضر نادر تهرانی به عنوان استاد دانشکده معماری دانشگاه هاروارد به تدریس هم اشتغال دارد.طراحی خانه ای در نیو انگل‌اند موجب گشته است تا نام نادر تهرانی به همراه Ponce de Leon در میان برگزیدگان 2006 مجله Record قرار گرفت .

مدتی پیش نشریه interiordesign گفتگویی را با نادر تهرانی منتشر کرده که برگردان آن را در ادامه می‌خوانید.

ابتدا همان پرسش همیشگی را از شما هم داریم. کی و چطور به معماری گرایش پیدا کردید؟  

از کودکی یک شهروند بین المللی شده بودم و تاریخ، زبان یا فرهنگ واحدی به عنوان یک نقطه مرجع در ذهن نداشتم. بیشتر آنچه در شکل بصری از دنیای اطرافم درک می‌کردم، معنایی جایگزین را در درونم شکل می‌داد. همین ادراک‌ها به آرامی به ظهور گرایشی از معماری می‌انجامید. درست است که معماری از جنبه‌های فرهنگی و اجتماعی قابل توجهی برخوردار است، اما در حقیقت حاصل ادراک و زبان بصری است. در بخشی از روند تحصیلاتم در مدرسه طراحی رودآیلند (( RISD، مابین مطالعات فیلم و معماری قرار گرفته بودم اما در نهایت معماری را انتخاب کردم، هر چند فضا سازی، زمان، حرکت و روایت در  "NADAAA"  (دفتر معماری تهرانی) رویکردی مرکزی است.

در شرایطی که همکاری‌تان با دانشگاه بوستون و کوپر در نیویورک، به طور مداوم در حال سفر هستید چطور امکان این را می‌یابید که به پروژه‌ها رسیدگی کنید؟

به طور معمول سه روز هفته را در نیویورک و آخر هفته‌ها را در بوستون می‌گذرانم.  اما اتفاقات پیش بینی نشده ای مجبورم کرده شب‌هایی را با بی خوابی طی کنم. به همین ترتیب پروژه‌های دفتر "NADAAA"   ممکن است من را روانه تورنتو و پراویدنس یا هر جای دیگر دنیا کنند. در هر حال آنچه اهمیت دارد برنامه ریزی روزانه است. به طور عمده، صبح‌ها پروژه‌های دفتر تمرکز دارم و بعد از ظهرها در کوپر.  واقعیت این است که در حال حاضر کمتر از قبل سفر می‌کنم.

Image result for nader tehrani projects

مدرسه طراحی ملبورن اثر نادر تهرانی

پروژه‌های متعدد در NADAAA را چطور مدیریت می‌کنید و در حال حاضر چه پروژه‌هایی در دست دارید؟

چند پروژه در مرحله طراحی و حدود 10 پروژه در دست ساخت داریم. یک پل در ملبورن استرالیا، ساختمان استاد‌یاران در دانشگاه تورنتو؛ یک پروژه شهری بزرگ برای MIT، توسعه کتابخانه در دانشکده بیوبر.  همینطور یک آزمایشگاه ساختمانی داریم که در آن مبلمان سفارشی، وسایل و اجزای دکوراسیون را می‌سازیم.  به طور کلی، مرتباً روی پروژه‌ها ساخت و ساز مبتنی بر تحقیق برای ارائه در نمایشگاه‌ها، فعالیت می‌کنیم. در حقیقت این سرعت تحولات در مناسبات شهرنشینی است که بخشی از فعالیت‌های ما را جهت می‌دهد.

بیشتر از همه کدام پروژه برایتان رضایت بخش بوده و به آن بیشتر افتخار می‌کنید؟

مدرسه طراحی ملبورن .  این پروژه تنها در شش ماه به پایان رسید و از لحاظ ساخت و ساز، دقت و پیچیدگی نیز پروژه بی نظیری بود.  پروژه دیگر طرح چهارگانه مرکزی "" RISD، بود که از لحاظ فنی چالش‌های زیادی به همراه داشت، هر چند با توجه به این که همیشه از چالش‌ها استقبال می‌کنم، از فرصتی که برای کار روی این پروژه داشتم خوشحال هستم. به دلیل اینکه اولین سال‌های تحصیلات عالی‌ام را در " RISD  "  گذرانده‌ام ، از دیدگاه عاطفی، پروژه بسیار سنگینی را در اینجا از سرگذراندم.

تلاش کردید تا همکاری ای را بین دانشگاه کوپر نیویورک و دوسالانه معماری و شهرسازی اسپانیا به سرانجام برسانید. این همکاری چرا برایتان اهمیت داشت؟

این همکاری در حقیقت یک پروژه تحقیقاتی محسوب می‌شد و توانستیم از خلال این همکاری  به تاریخ غنی معماری اسپانیا دسترسی نزدیک تری پیدا کنیم. در تاریخ و فرهنگ اسپانیا روی ساخت و ساز پروژه‌های معماری برجسته ای سرمایه گذاری شده است، و مدرسه کوپر هم اساساً به عنوان یک شرکت آموزشی پایه تعریف شده است . آنچه اشتراک میان فرهنگ اسپانیایی و حساسیت‌های آموزشی مدرسه کوپر را شکل می‌دهد رویکردی استراتژیک است که نوآوری را در سرلوحه فعالیت‌ها قرار می‌دهد. به نظر می‌رسد این ذهنیت راه درستی برای بازبینی چالش‌های فعلی ما باشد. ما می‌خواهیم درهای کوپر را به روی بحث‌های مختلف و چالش‌های زمان مان باز کنیم.  همکاری با رویدادهایی مثل دوسالانه‌ها تمام این ذهنیت‌ها را می‌تواند تحقق ببخشد.

Image result for banq restaurant

طراحی داخلی رستوران "BANQ" در آمریکا اثر نادر تهرانی

به عنوان یک مدرس معماری، فکر می‌کنید دانشجویان شما پس از فارغ التحصیلی مسلح به ابزارهای لازم برای ورورد به دنیای حرفه ای معماری خواهند بود؟

تلاش می‌کنم تا درک گسترده ای از رسانه‌های متنوع را در دسترس دانشجویان قرار بگیرد. ایده من بر این استوار است که پویایی و اراده تصمیم‌های درست و متناسب با موقعیت، به آماده سازی دانشجویان برای ورود به این حرفه کمک شایانی می‌کند

آیا استفاده از نرم افزارهای کامپیوتری جدید یا روش‌های ساخت دیجیتال مطابق میل شما هست؟

از در دهه 1990 شاهد گسترش فن آوری های دیجیتال بوده‌ایم و در واقع متعهد به سیستم‌ها و فن‌آوری‌های خاصی شده‌ایم  . اما مهم تر این است که به فن آوری مسلط شوید که بتوانید برای عبور از چالش‌های جدی تر به خدمتشان بگیرید.  

خب در آخر نوبت چند پرسش ژورنالیستی و عمومی تر رسیده. اگر معمار نبودید، به چه شغلی فکر می‌کردید؟

سرآشپز بودن . راستش پخت و پز استعداد ذاتی من نیست، اما علاقه مند به کیمیاگری و توانایی تبدیل ماده به محصولی لذت آفرین هستم.

دلیل اینکه شناسه  " NADAAA" را برای دفترتان انتخاب کردید چیست ؟

هیچ دلیلی ندارد.

Image result for nader tehrani projects

مدرسه معماری UMD اثر نادر تهرانی

بهترین جنبه شغلتان را در چه می‌بینید؟

چشم انداز کشف کردن چیزها.

کتاب یا نوشته مورد علاقه‌تان؟

"تصویر غیر قابل تحمل"، مقاله ای از " ژاک رانسی‌یر".

یک ساختمان تاریخی که تحسینش می‌کنید؟

کتابخانه ملی و دانشگاه اسلوونی ساخته "ژوزه پلچنیک"

و یک ساختمان معاصر مورد تحسین شما؟

کتابخانه مرکزی مکزیکوسیتی ساخته "آلبرتو کالاچ"