سرویس سینمایی هنرآنلاین: فرانسه روز سه‌شنبه فیلم "120 ضربان در دقیقه" (120 Beats Per Minute) به کارگردانی رابین کامپیو را به عنوان نماینده خود در بخش فیلم خارجی‌زبان نودمین دوره جوایز اسکار انتخاب کرد.

این فیلم ماه مه پیش در جشنواره فیلم کن برنده جایزه بزرگ شد و همچنین جایزه فدراسیون بین‌المللی منتقدان فیلم (فیپرشی) را دریافت کرد. داستان "120 ضربان در دقیقه"با بازی ناول پرز بیسکایارت، آرنو والوا و ادل اینل در اوایل دهه 1990 روی می‌دهد و درباره گروهی فعال در زمینه اچ‌آی‌وی/ایدز در پاریس است.

این فیلم را یک کمیته متشکل از فردریک بردن رئیس مرکز ملی سینما، تی‌یری فرمو مدیر هنری جشنواره کن، الن ترزن رئیس آکادمی فیلم فرانسه، سرژ توبیانا رئیس شرکت تبلیغاتی یونیفرانس و ژان-پل سالوم رئیس سابق این شرکت، همین‌طور ترزا کرمیسی تهیه‌کننده، به نمایندگی از فرانسه برای معرفی به آکادمی علوم و هنرهای سینمایی انتخاب کرد. آن فونتن ("کوکو پیش از شانل") کارگردان نامزد بفتا و سزار و دنیز غمزه ارگوون کارگردان فیلم نامزد اسکار "موستانگ" این کمیته را کامل کردند.

آخرین باری که یک فیلم فرانسوی برنده اسکار فیلم خارجی‌زبان شد، سال 1993 بود که "هندوچین" به کارگردانی رژیس وارنیه با بازی کاترین دونوو این جایزه را گرفت. از آن زمان تاکنون فرانسه 9 بار نامزد دریافت جایزه اسکار فیلم خارجی‌زبان بوده است.

فیلم فرانسوی‌زبان "عشق" به کارگردانی میشائل هانکه که داستانش در پاریس روی می‌دهد، در سال 2013 جایزه اسکار فیلم خارجی‌زبان را برد و در چهار بخش دیگر نیز نامزد شد، اما آن فیلم را اتریش، کشور زادگاه هانکه به اسکار فرستاد.

"هنرمند" هم در سال 2011 برنده پنج جایزه اسکار از جمله جایزه بهترین فیلم شد، اما آن فیلم هم نماینده فرانسه در بخش فیلم خارجی‌زبان نبود. آن سال فرانسه فیلم "اعلان جنگ" به کارگردانی والری دونزلی را به اسکار فرستاد که نتوانست نامزد شود.

فرانسه در مجموع با 39 نامزدی، بیش از هر کشور دیگر نامزد دریافت جایزه اسکار بهترین فیلم خارجی‌زبان بوده و با 12 بار پیروزی بعد از ایتالیا (با 14 بار پیروزی) بیشترین موفقیت را در این بخش داشته است.

این کشور سال گذشته "او" اولین فیلم فرانسوی‌زبان پل ورهوفن کارگردان هلندی را به نمایندگی از خود به آکادمی معرفی کرد که نتوانست نامزد شود، هرچند ایزابل هوپر ستاره فیلم نامزد اسکار بهترین بازیگر زن شد.

در حالی که آخرین مهلت معرفی فیلم‌های خارجی‌زبان به آکادمی دوم اکتبر 2017 (10 مهر) است، تاکنون بیش از 50 کشور نمایندگان خود در جوایز اسکار را معرفی کرده‌اند. تنها در روزهای اخیر بیش از 10 کشور نمایندگان خود را انتخاب کردند.

Daybreak

"سپیده‌دم"

آلبانی "سپیده‌دم" (Daybreak) اولین فیلم بلند داستانی جنتیان کوچی را به عنوان نماینده خود در اسکار انتخاب کرد. فیلم داستان مادری جوان است که وقتی به خاطر ناتوانی در پرداخت اجاره از خانه خود بیرون انداخته می‌شود، همراه پسر یک ساله‌اش به عنوان پرستار خانگی زنی سالخورده که دائم بستری است، مشغول کار می‌شود. لتا (اورنلا کاپتانی) باید به هر قیمتی که شده است زن بیمار را زنده نگه دارد.

"سپیده‌دم" اولین بار در دنیا ماه پیش در جشنواره فیلم سارایوو به نمایش درآمد و کاپتانی جایزه بهترین بازیگر زن را برد. این فیلم تولید مشترک آلبانی و یونان است. آلبانی از 1996 تاکنون 10 بار وارد رقابت اسکار فیلم خارجی‌زبان شده، اما هنوز نامزد نشده است.

"بینگو: شاه صبح‌ها" (Bingo: The King of the Mornings) به کارگردانی دانیل هزنج نماینده برزیل در اسکار است. این فیلم زندگی آرلیندو بارتو بازیگر نقش بوزو دلقک در برزیل را به تصویر می‌کشد. این فیلم همچنین نماینده برزیل در سی و دومین دوره جوایز گویا است که از آن به عنوان معادل اسپانیایی جوایز اسکار یاد می‌شود.

Bingo The King of the Mornings

"بینگو: شاه صبح‌ها"

برزیل تا سال گذشته 44 فیلم برای رقابت در بخش فیلم خارجی‌زبان به جوایز اسکار معرفی کرد و تاکنون چهار بار نامزد دریافت این جایزه بوده است.

فیلم "افتخار" (Glory) کریستینا گروزوا و پیتر والچانوف به نمایندگی از بلغارستان در اسکار رقابت می‌کند. این فیلم یک قصه اخلاقی مدرن درباره یک کارگر راه‌آهن گوشه‌گیر است که میلیون‌ها پول نقد را که روی خط آهن پیدا کرده است، تحویل می‌دهد. هرچند صداقت او با بی‌صداقتی پاسخ داده می‌شود و این زمانی است که وزیر حمل و نقل تصمیم می‌گیرد از او به عنوان راهی برای انحراف از یک رسوایی استفاده کند و با این کار زندگی او از این رو به آن رو می‌شود.    

"افتخار" اولین بار در دنیا سال گذشته در جشنواره لوکارنو روی پرده رفت و از آن زمان تاکنون در جشنواره‌های بین‌المللی ده‌ها جایزه از جمله جایزه بهترین فیلم بین‌المللی در جشنواره ادینبورگ دریافت کرده است. "افتخار" دومین فیلم بلند گروزوا و والچانوف بعد از فیلم تحسین‌شده "درس" (The Lesson) است.

Glory

"افتخار"

بلغارستان از 1970 فیلم به آکادمی ارائه می‌دهد اما هنوز برنده اسکار نشده است. در 2010 فیلم "دنیا بزرگ و رستگاری گوشه‌ای در کمین است" ساخته استفان کوماندارف از این کشور به فهرست کوتاه راه پیدا کرد، اما در نهایت نامزد نشد.

فیلم "مادر یخ" (Ice Mother) به کارگردانی بوخدان اسلاما نماینده جمهوری چک در اسکار 2017 است. این فیلم متمرکز بر هانا یک مادر و مادربزرگ 67 ساله شاد است که با رویدادهایی که زندگی را تغییر می‌دهد، روبرو می‌شود.

"مادر یخ" فوریه پیش در جمهوری چک اکران شد و اولین نمایش بین‌المللی آن در بخش مسابقه جشنواره فیلم ترایبکا در نیویورک بود، جایی که جایزه بهترین فیلمنامه را برد. این فیلم سپس در چند جشنواره بین‌المللی دیگر مانند سیدنی، کارلووی واری و ونکوور نمایش داده شد.

اسلاما در سطح بین‌المللی با فیلم "زنبورهای وحشی" (2001) شهرت دارد که در جشنواره روتردام برنده جایزه ببر شد.

جمهوری چک پس از جدایی از اسلواکی در 1993 هر سال فیلم به آکادمی معرفی کرده است. در 1996، فیلم "کولیا" به کارگردانی یان اسوراک برنده جایزه اسکار بهترین فیلم خارجی‌زبان شد.  "اگر متفرق شویم، سقوط می‌کنیم" به کارگردانی یان ربیک و "Zelary" به کارگردانی اوندری ترویان به ترتیب در 2000 و 2003 نامزد اسکار شدند.

Sheikh Jackson

"شیخ جکسون"

مصر با فیلم "شیخ جکسون" (Sheikh Jackson) به کارگردانی عمرو سلامه در اسکار رقابت می‌کند. این فیلم درباره یک روحانی تندرو است که پنهانی به مایکل جکسون علاقه دارد. "شیخ جکسون" اولین بار در دنیا امسال در جشنواره تورنتو در بخش نمایش‌های ویژه روی پرده رفت. مصر تاکنون 31 بار در اسکار شرکت کرده، اما هنوز نامزد نشده است.

کوزوو فیلم "ناخواسته" (Unwanted) به کارگردانی ایدون رضوانعلی را به نمایندگی از خود به آکادمی معرفی کرد. این درام اجتماعی داستان آلبان پسری نوجوان اهل کوزوو است که با مادرش زانا در هلند زندگی می‌کند. اگرچه هر دوی آن‌ها کوزوو را در دوران جنگ داخلی بالکان ترک کردند، جایی که آلبان با آنا یک زن جوان حساس رابطه احساسی داشت، اما هیچ‌یک درک نمی‌کنند که بی‌عدالتیِ رفع‌نشده و خاطرات تلخ گذشته هنوز زیر لایه‌های ظاهری زندگی‌شان پنهان است.

Unwanted

"ناخواسته"

"ناخواسته" چهارمین فیلمی است که کوزوو تاکنون به اسکار فرستاده است. این فیلم تولید مشترک کوزوو و هلند است. "ناخواسته" اولین بار در سطح بین‌المللی در ماه ژوئیه در بخش مسابقه شرق غرب جشنواره فیلم کارلووی واری نمایش داده شد.

کوزوو هنوز در بخش فیلم خارجی‌زبان برنده یا نامزد اسکار نشده است، هرچند در 2016 فیلم "دوست" از این کشور به فهرست کوتاه نامزدهای اسکار بهترین فیلم کوتاه راه پیدا کرد. 

لائوس برای اولین بار بخت خود را در جوایز اسکار امتحان می‌کند. "عزیزترین خواهر" (Dearest Sister) دومین فیلم بلند داستانی ماتی دو نماینده این کشور در جوایز سالانه آکادمی خواهد بود. این تریلر تولید مشترک لائوس و فرانسه است و اولین نمایش جهانی آن سپتامبر 2016 در جشنواره فنتستیک در آستین بود.

Dearest Sister

"عزیزترین خواهر"

داستان درباره نوک، یک زن جوان فقیر لائوسی است که برای مراقبت از دختر عموی خود که زنی ثروتمند است و با یک مهاجر استونیایی ازدواج کرده، به ویتنام می‌رود. دختر عموی او بینایی خود را از دست داده و اشباح را می‌بینند که با شماره‌هایی با او در ارتباط هستند. نوک در نهایت از این شماره‌ها برای برنده شدن در لاتاری استفاده می‌کند.  

ماتی دو که اولین کارگردان زن یک فیلم بلند لائوسی است، پیش از این فیلم "Chanthaly" را کارگردانی کرده است.

مکزیک با مستند "توفان" (Tempestad) به کارگردانی تاتیانا هوئزو درباره قربانیان قاچاق انسان در نودمین دوره جوایز اسکار رقابت می‌کند. این فیلم همچنین نماینده مکزیک در سی و دومین دوره جوایز گویا خواهد بود.

"توفان" دو خط داستانی تقریبا متصل به هم درباره دو زن را دنبال می‌کند که با پیامدهای غیرانسانی قاچاق انسان در مکزیک روبرو شده‌اند و هر یک حکایت خود را روایت می‌کنند. جیم استارک همکار جیم جارموش یکی از مدیران تولید این فیلم مستند است.

Tempestad

"توفان"

تاتیانا هوئزو نویسنده و کارگردانِ متولد السالوادور با اولین کارش، مستند قدرتمند "ریزترین جا" درباره دهاتی‌هایی که زندگی‌شان تحت تاثیر جنگ داخلی در السالوادور در دهه 1980 قرار گرفت، در جشنواره‌های جهانی بسیار مورد استقبال قرار گرفت.

مکزیک از اواسط دهه 1950 تاکنون هشت بار نامزد دریافت جایزه اسکار بهترین فیلم خارجی‌زبان شده، اما هنوز پیروز نشده است. "هزار توی پن" گی‌یرمو دل تورو در 2006 و "بیوتیفول" آلخاندرو گونزالس ایناریتو در 2010 تازه‌ترین فیلم‌های مکزیکی بودند که در این بخش نامزد شدند.

"راضیه" (Razzia) به کارگردانی نبیل عیوش که اولین بار در دنیا در جشنواره تورنتو نمایش داده شد، نماینده مراکش در اسکار خواهد بود.

داستان فیلم در کازابلانکا در کوه‌های اطلس روی می‌دهد و پنج داستان متفاوت در دوره‌ای 40 ساله به هم می ‌پیوندند. یکی از مضامین تکرارشونده فیلم، ارجاع به کلاسیک "کازابلانکا" با بازی همفری بوگارت و اینگرید برگمن است که یکی از معروف‌ترین نمادهای مراکش است، هرچند کل آن در هالیوود در دوران جنگ جهانی دوم فیلمبرداری شد.

Razzia

"راضیه"

عیوش یکی از شناخته‌شده‌ترین فیلمسازان دنیای عرب است. پیش از این سه فیلم دیگر او نماینده مراکش در اسکار بودند: "مکتوب" (1998)، "علی زاوا: شاهزاده خیابان‌ها" (2000) و "اسب‌های خدا" (2013). در ماه ژوئن، او اولین مراکشی است که به عضویت دائمی آکادمی علوم و هنرهای سینمایی درآمد.

درام صحرایی "ساون" (Saawan) به کارگردانی فرحان علم نماینده پاکستان در اسکار است. داستان این فیلم در مناطق صحرایی دورافتاده روی می‌دهد و درباره یک کودک 9 ساله معلول است که در بلوچستان پاکستان به حال خود رها شده است، اما در برابر مصائب طبیعی و شرارت جامعه مانند اربابان فئودال، سارقان و دزدان کودک قد علم می‌کند.

Saawan

"ساون"

"ساون" در جشنواره بین‌المللی فیلم مادرید و دیگر رویدادهای سینمایی جوایزی دریافت کرده است. این فیلم ششمین فیلمی است که پاکستان تاکنون به نمایندگی از خود به اسکار معرفی می‌کند.

فیلم "رزا چومب" (Rosa Chumbe) به کارگردانی جاناتان رلایزه چیانگ کارگردان پرویی-چینی به نمایندگی از پرو در بخش فیلم خارجی‌زبان رقابت می‌کند. این فیلم درباره رزا چومب یک افسر پلیس است که با هر دو مشکل قمار و الکل مبارزه می‌کند. او با دخترش شیلا زندگی می‌کند. یک روز بعد از یک درگیری شدید، شیلا تمام پس‌انداز مادرش را می‌دزدد و از خانه بیرون می‌زند، بدون این که بچه‌اش را با خود ببرد. رزا ناچار است وقت بیشتری برای نوه‌اش بگذارد و...

پرو تا سال پیش 23 فیلم به اسکار معرفی کرد و در 2009 با فیلم "شیر افسوس" به کارگردانی کلودیا یوزا نامزد شد.

My Pure Land

"سرزمین پاک من"

بریتانیا فیلم اردو زبان "سرزمین پاک من" (My Pure Land) اولین ساخته سرمد مسعود را به عنوان نماینده خود در اسکار برگزید. این فیلم که از روی ماجرایی واقعی ساخته شده، داستان مادری با دو دختر در ناحیه‌ای دور افتاده در پاکستان است که وقتی عموی بچه‌ها ادعای مالکیت زمین می‌کند، باید از خانه خود دفاع کند. او ناچار است با 200 مزدوری که مرد استخدام کرده است، روبرو شود. "سرزمین پاک من" اولین بار در جشنواره فیلم ادینبورگ روی پرده رفت.

برای اولین بار است که بریتانیا فیلمی به زبان اردو را به نمایندگی از خود به اسکار معرفی می‌کند. بریتانیا تاکنون دو بار در بخش فیلم خارجی‌زبان نامزد شده، اما هنوز برنده نشده است. 

فیلم "پدر و پسر" (Father and Son) به کارگردانی لونگ دین دونگ نماینده ویتنام در اسکار است. این فیلم از روی داستانی کوتاه نوشته کارگردان که در 1995 منتشر شد، ساخته شده است. داستان در دهکده‌ای ماهیگیری روی می‌دهد، جایی که یک پسربچه‌ای به شدت بیمار می‌شود. پدرش او را به سفر می‌برد تا همه چیزهایی را ببیند که دوست دارد.

Father and Son

"پدر و پسر"

"پدر و پسر" در جشنواره بین‌المللی فیلم آریزونا برنده جایزه بهترین فیلم خارجی و جایزه بهترین فیلمبرداری شد و در جشنواره فیلم آسیا پاسیفیک لس آنجلس، جشنواره بین‌المللی فیلم بوستن و جشنواره بین‌المللی فیلم میلان به نمایش درآمد.

"بوی پاپایای سبز" (1993) به کارگردانی تران آن هونگ تنها فیلم ویتنامی است که تاکنون نامزد اسکار شده است.

رأی‌گیری برای انتخاب نامزدهای اسکار فیلم خارجی‌زبان در دو مرحله انجام می‌شود. ابتدا 9 فیلم به فهرست کوتاه راه پیدا می‌کنند و در نهایت پنج فیلم به عنوان نامزدهای نهایی معرفی می‌شوند که اسامی آن‌ها 23 ژانویه 2018 (3 بهمن) همراه نامزدهای دیگر بخش‌های جوایز اسکار اعلام خواهد شد.

نودمین دوره جوایز اسکار یکشنبه چهارم مارس 2018 (بامداد دوشنبه 14 اسفند به وقت ایران) برگزار می‌شود.

سال گذشته 85 کشور نمایندگان خود را به اسکار فرستادند که یک رکورد بود و در نهایت جایزه اسکار بهترین فیلم خارجی‌زبان به "فروشنده" به کارگردانی اصغر فرهادی از ایران رسید.

علی افتخاری