سرویس تجسمی هنرآنلاین: نشست خبری بیست و چهارمین جشنواره هنرهای تجسمی جوانان صبح امروز 12 شهریور ماه با حضور مجید ملانوروزی مدیرکل دفتر هنرهای تجسمی ارشاد، محمد رضا علیزاده مدیرکل ارشاد استان کرمان و رضوان صادق‌زاده دبیر جشنواره در تالار وحدت تهران برگزار شد.

جشنواره تجسمی جوانان موضوعی حاکمیتی و ملی است

مجید ملانوروزی در ابتدای این نشست گفت: در حوزه تجسمی اگر جشنواره‌ای برگزار نشود آن قدر رویدادهای موازی صورت می‌گیرد که نبود جشنواره‌ها دیده نمی‌شود. ما امروز بیش از 35 جشنواره داریم که توسط نهادهای مختلف برگزار می‌شود که از ظرفیت‌های تجسمی برای رسیدن به اهداف خودشان استفاده می‌کنند. مانند جشنواره‌های نفس، سلامت و غیره که به نظر هر کدام امکان و موقعیت خوبی را برای هنرهای تجسمی به وجود آورده است.

او ادامه داد: اما جشنواره جوان وظیفه‌‌ای بر دوش وزارت فرهنگ و دولت است و باید هم باشد تا بتواند استعدادهای جوان در سراسر کشور را بیابد و نقش حمایتی داشته باشد تا ما بتوانیم از استعدادهای کشورمان به نحو احسن حمایت کنیم و راه را برای این افراد هموار کنیم.

مدیر کل تجسمی وزارت ارشاد گفت: مدت‌هاست که بینال‌های تخصصی را خود انجمن‌ها برگزار می‌کنند و ارشاد نمی‌خواهد در این زمینه دخالتی داشته باشد اما موضوع جشنواره تجسمی جوانان موضوعی حاکمیتی و ملی است. ما سعی کردیم این جشنواره را از تهران به شهرستان‌ها ببریم و ضمن توجه به هنرهای بومی این مناطق به نوعی بتوانیم تمرکززدایی کنیم.

ملانوروزی گفت: در حقیقت ما می‌خواهیم شرایط را برای هنرمندان شهرستانی فراهم کنیم تا فعالیت کنند و بتوانیم از طریق این جشنواره آن‌ها را شناسایی و معرفی کنیم. این رویداد برای ما بعد از هر سال برگزاری تمام نمی‌شود و باید به مرحله‌ای برسیم که این افراد رشد کنند.

 

ظرفیت‌های گسترده هنرهای تجسمی در کرمان

محمدرضا علیزاده مدیرکل ارشاد استان کرمان در ادامه این نشست گفت: کرمان در حوزه تجسمی ظرفیت‌های گسترده و هنرمندان سرشناسی دارد. ما نزدیک به حدود 660 هنرمند فعال در این حوزه داریم که یا پیشکسوت هستند و یا دارای مدارج علمی هستند. در استان کرمان حدود هفت باب نگارخانه وجود دارد که دو تای آن‌ها در شهرستان زرند و رفسنجان احداث شده است و تعداد آموزشگاه‌های هنری ما به 118 عدد می‌رسد و امروز دانشگاه شهید باهنر و هنرستان‌های ما شکل فعالی دارند.

او ادامه داد: موزه هنرهای معاصر صنعتی کرمان یکی از پتانسیل‌های عظیم این استان است که متاسفانه کمتر شناخته شده و به تایید بسیاری از کارشناسان بعد از موزه هنرهای معاصر تهران یکی از غنی‌ترین گنجینه‌های کشور را داراست و ما در این موزه چیزی بالغ بر 2500 اثر از هنرمندان ایرانی و خارجی داریم و به طور خاص دو گنجینه غنی از استاد علی اکبر صنعتی و سهراب سپهری در این موزه وجود دارد.

مدیر کل ارشاد کرمان گفت: ما در این جشنواره مسائل اجرایی را بر عهده داریم و برنامه‌های مختلفی را برای برگزاری این جشنواره در نظر گرفتیم. این جشنواره روز 22 شهریور در موزه هنرهای معاصر صنعتی کرمان افتتاح می‌شود و ما ورک‌شاپ‌های جشنواره را در هنرستان هنرهای زیبا برگزار می‌کنیم. ما برنامه بازدید از نگارخانه‌ها و بناها و مکان‌های تاریخی را نیز در برنامه داریم و در ایام جشنواره در محل تماشاخانه پارس، زیر گروه سینمای هنر و تجربه فیلمی از محمد امام از نقاشان برجسته و فعالان حوزه تجسمی کرمان را خواهیم داشت.

علیزاده گفت: ما بنا داریم کتاب موزه هنرهای معاصر کرمان را تا زمان جشنواره تهیه و تدوین کنیم و بتوانیم در آن زمان از این کتاب رونمایی کنیم. هم چنین ما از سه پیشکسوت حوزه تجسمی کرمان اساتید حجبر ابراهیم، ایرج یزدان‌پناه و علی خالقی نیز تجلیل خواهیم کرد. اختتامیه این جشنواره نیز در محل باغ تاریخی فتح آباد کرمان برگزار می‌شود.

 

جشنواره جوانان یکی از پر مسئله‌ترین جشنواره‌هاست

رضوان صادق‌زاده دبیر جشنواره تجسمی جوانان نیز در ادامه گفت: جشنواره تجسمی جوانان یکی از پرفراز و نشیب‌ترین و پر مسئله‌ترین جشنواره‌هاست. چون هر سال در یک استان برگزار می‌شود. امسال حدود 200 نفر در این جشنواره شرکت می‌کنند که از میان 800 نفر انتخاب شده‌اند. این جشنواره از 20 تا 23 شهریور ماه در کرمان برگزار خواهد شد.

او ادامه داد: ما برای جشنواره امسال 27 استاد را برای حضور درجشنواره دعوت کردیم که 9 نفر از آن‌ها جدای از داوری برای برگزاری ورک‌شاپ در کرمان حضور پیدا می‌کنند. مهم‌ترین تفاوت این جشنواره با جشنواره‌های دیگر در آن است که خود را ملزوم می‌داند تا شرکت‌کنندگانی را از سراسر کشور انتخاب کند. ما ترجیح می‌دهیم یک شرکت کننده از سیستان و بلوچستان با 50 امتیاز را به جای شرکت کننده‌ای از تهران با 50 امتیاز در جشنواره قرار بدهیم.

دبیر جشنواره گفت: البته حضور این افراد در میان شرکت‌کنندگان اهمیت دارد و این که این افراد جزو برگزیدگان باشند یا نه خیلی اهمیتی ندارد. یکی دیگر از فاکتورهای مهم ما برای این جشنواره مسئله آموزش است. خاصیت آموزشی بودن این جشنواره ایجاب می‌کند اگر شرکت‌کننده‌ای دارای حداقل توانایی‌ها باشد بتواند تحت نظر استادی کار کند. باید بگویم ما در هر رشته 3 داور داریم و این جشنواره در 9 رشته برگزار می‌شود که هر رشته اصلی هنرهای تجسمی و یک رشته هنرهای جدید بود که برای این جشنواره تعریف کردیم و امسال به دلیل تعداد کم آثار و سطح نه چندان بالای کیفیت تلاش داریم که به واسطه آقای راد ورک شاپ‌هایی را در حوزه هنرهای جدید نیز برگزار کنیم.

صادق‌زاده گفت: ما در هر رشته سه نفر برگزیده خواهیم داشت که به هر کدام از آن‌ها مبلغ دو میلیون و پانصد هزار تومان جایزه نقدی تعلق می‌گیرد و در کل 27 برگزیده خواهیم داشت. ما تلاش داریم که تعداد برگزیدگان را برای دوره بعد کمتر کنیم تا بتوانیم از افرادی که در این جشنواره صاحب مقام می‌شوند حمایت ویژه‌تری داشته باشیم.

 

شهرستان‌ها برای برگزاری جشنواره های تجسمی رغبتی ندارند

مجید ملانوروزی در ادامه این نشست، در پاسخ به این سوال که برای این جشنواره چه میزان بودجه در نظر گرفته می‌شود گفت: ما توافق‌نامه‌ای را با استان‌ها داریم که جوایز و پول داوران را وزارتخانه تقبل می‌کند اما هزینه اسکان و میزبانی با خود شهرستان باشد با این احتساب ما تقریبا 150 میلیون تومان بودجه برای این جشنواره در نظر می‌گیریم.

او در پاسخ به این سوال که چرا این جشنواره از شکل برگزاری ثابت در استان گلستان به شکل سیار در آمد گفت: ما می‌خواستیم که این جشنواره به سمت استان‌های محروم حرکت کند، همان گونه که سال گذشته در استان کردستان برگزار شد. اما خود استان‌ها نیز باید اهتمام برگزاری این جشنواره را داشته باشند. بسیاری از شهرستان‌ها برای برگزاری جشنواره‌های تجسمی رغبتی ندارند. ما سال دیگر این جشنواره را در آذربایجان شرقی و تبریز برگزار خواهیم کرد. این را هم خود مسئولان تبریز پیشنهاد کردند چرا که این شهر در سال 2018 به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام انتخاب شده و مسلم در حوزه گردشگری هم به این شهر کمک‌هایی صورت می‌گیرد.

مدیرکل تجسمی ارشاد گفت: ما هر سال یک یا دو استان را از پیش انتخاب می‌کنیم و این‌گونه نیست که برنامه‌ای نداشته باشیم. اما دو نکته مهم است یکی این که به دلیل تداخل جشنواره با زمان برقراری کلاس‌های دانشگاه ما نمی‌توانیم زمان این جشنواره را تغییر دهیم و از سویی برگزاری این جشنواره در شهرهای جنوبی کشور امکان‌پذیر نخواهد بود و ما عملا این شهرستان‌ها و استان‌های جنوبی را نمی‌توانیم انتخاب کنیم.

ملانوروزی گفت: برگزاری جشنواره‌های تجسمی پردردسر است و چون فضای فرهنگ عمومی هم با هنر تجسمی آشنا نیست خود استان‌ها باید علاقمند به برگزاری این جشنواره باشند و ما باید به بالا بردن فرهنگ عمومی در حوزه تجسمی توجه کنیم.