به گزارش هنرآنلاین، به نقل از مهر، روح‌الله کلامی در جمع خبرنگاران اظهار کرد: آیین‌های موسیقایی ریشه در فرهنگ و تمدن این منطقه از ایران دارند.این جشنواره به محوریت استان سمنان برگزار می‌شود و گروه‌های موسقی از استان‌های گلستان، سیستان و بلوچستان، خراسان رضوی، خراسان شمالی و سمنان در این جشنواره حضور دارند.

وی به غنای موسیقایی و تمدنی موجود در شرق و شمال‌شرقی ایران، اشاره و خاطرنشان کرد: با وجود این غنای بالا، موسیقی اقوام شرق ایران چندان شناخته شده نیست و لذا برپایی این جشنواره می‌تواند مقدمه‌ای بر معرفی ظرفیت‌های این منطقه باشد.

کلامی اظهار امیدواری کرد: با برگزاری این جشنواره‌ و تداوم آن در سال‌های آتی، این جشنواره به جدول رویدادهای بین‌المللی موسیقی راه بیابد.

وی از برپایی کارگاه‌های آموزشی در طول برگزاری این جشنواره در فرهنگسرای باران سرخه خبر داد و گفت: اجرای آیین‌های موسیقایی اقوام شرق در محوطه باز پارک ملت سرخه، اجرای گروه‌های موسیقی، آیین‌های افتتاحیه و اختتامیه و برخی برنامه‌های جنبی از دیگر برنامه‌های پیش‌بینی شده در دو روز برگزاری این جشنواره است.

دبیر اولین جشنواره موسیقی اقوام شرق ایران تصریح کرد: اجرای آیین ذکر خنجر که از شناخته شده‌ترین آیین‌های موسیقایی ترکمن‌ها است، اجراهای شادیانه گروه نیمروز سیستان و بلوچستان، برخی آیین‌های موسیقایی استان سمنان و اجرای آیین‌های موسیقایی تربت‌جام و...از جمله آیین‌هایی هستند که در اولین جشنواره موسیقی اقوام شرق ایران اجرا خواهند شد.

وی برپایی جشنواره‌های فرهنگی و هنری از این دست را یک محرک و عامل مهم در معرفی استعدادهای گردشگری و هنری استان برشمرد و گفت: این جشنواره از نظر اقتصاد فرهنگ و هنر نیز می‌تواند سرمایه‌گذاران را به سرمایه‌گذاری بیشتر در این حوزه پرمخاطب ترغیب کند.

این کارشناس ارشد موسیقی از برنامه‌ریزی برای تداوم حیات این جشنواره خبر داد و اضافه کرد: در حال حاضر به دنبال ایجاد دبیرخانه‌ای برای جشنواره موسیقی اقوام شرق با محوریت استان هستیم. ضمن اینکه برگزاری این جشنواره در شهرستان‌های مختلف در دوره‌های آتی از سیاست‌های دبیرخانه آن خواهد بود.