سرویس سینمایی هنرآنلاین: جشن انجمن منتقدان و نویسندگان سینمایی عصر پنجشنبه 26 مردادماه در سالن شهید محمدی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار شد و فیلم "رگ خواب" به کارگردانی حمید نعمت‌الله با دریافت پنج جایزه شامل جوایز بهترین فیلم و بهترین کارگردان فاتح مراسم شد.

این مراسم با بیش از یک ساعت تأخیر با اجرای فرزاد حسنی آغاز شد. حسنی در ابتدای این مراسم گفت: جشن حافظ را بانو معماریان امسال با اندوه و به سختی برگزار کرد. چرا که باید او جای خالی علی معلم را پر می‌کرد و نشان داد که این زن و شوهر در کنار یکدیگر چه زیست مسالمت‌آمیزی داشتند.

مراسم با نکوداشت علی معلم که با پخش تصاویری از او، صحبت‌هایش و مراسم بدرقه‌اش همراه بود، ادامه پیدا کرد. در ادامه جواد طوسی رئیس انجمن منتقدان و نویسندگان سینمایی ایران و جعفر گودرزی دبیر جشن لوح یادبودی را به آذر معماریان همسر علی معلم تقدیم کردند.

معماریان طی سخنانی گفت: نمی‌دانم درباره علی چه باید بگویم. فقط علی این اواخر آن‌قدر وجودش پر از عشق و محبت شده بود که جایش دیگر روی زمین نبود، چرا که زمین برای این افراد جای کوچکی است. امیدوارم که جشن‌های خصوصی که برگزار می‌شوند ادامه داشته باشند و حمایت شوند تا باعث قوت سینمای ایران باشند.

گودرزی دبیر این جشن نیز در ادامه با عذرخواهی از حضار به دلیل تأخیر به وجود آمده بیان کرد: از تک تک اعضای انجمن منتقدان و مهمانان هنرمندی که حضور دارند تشکر می‌کنم و امیدوارم که این جشن امشب آبرومندانه برگزار شود. این جشن گوارای وجودتان.

اولین بخش از جوایز مربوط به موسیقی فیلم بود. ستار اورکی، سهراب پورناظری، کارن همایونفر، کریستف رضائی و یحیی سپهری شکیب نامزدهای این بخش بودند که کیوان ساکت دیپلم افتخار بهترین موسیقی را به ستار اورکی برای فیلم "ویلایی‌ها " اهدا کرد. اورکی گفت: خوشحالم چرا که این جایزه بسیار اهمیت دارد و هرکدام از منتقدین ما وزنه سنگینی هستند. او جایزه خود را در ادامه به علی معلم اهدا کرد.

اما در ادامه جایزه بهترین موسیقی و تندیس این جشن به سهراب پورناظری برای فیلم "رگ خواب" اهدا شد.

پورناظری گفت: این اولین جایزه سینمایی من است و برایم بسیار پرارزش است. از حمید نعمت اله تشکر می‌کنم، رفیق شفیق و برادر بزرگتر ما و جای همایون شجریان نیز اینجا بسیار خالی است.

امیرحسین قدسی و نگار نعمتی، بهزاد جعفری طادی، محسن نصراللهی و مارال جیرانی، محمدرضا میرزا محمدی و آزاده قوام، مهدی موسوی و مه‌لقا ناقد نامزدهای جایزه بهترین طراحی صحنه و لباس بودند. رضا درستکار تندیس این بخش را به بهزاد جعفری طادی برای "ماجرای نیمروز" اهدا کرد.

تجلیل از جمال امید

در ادامه این مراسم بزرگداشت جمال امید نویسنده و پژوهشگر برگزار شد. فریدون جیرانی و جواد طوسی روی سن آمدند تا از  امید تجلیل کنند.

جیرانی گفت: جمال امید برای من خاطره است و درباره او صحبت کردن کار بسیار سختی است. سال 1343 جمال امید که محصل بود مقاله‌ای در مجله فیلم و هنر منتشر کرد. او اولین کسی بود که به من تاریخ سینما را یاد داد و اولین بار او بود که در مجله فیلم و هنر شروع به نگارش تاریخ سینمای ایران کرد و بعد از انقلاب آن را کتاب کرد. او یک روزنامه‌نگار است و سردبیری درستی انجام می‌دهد، منتقد خوبی است و مدیر بسیار کاربلدی است و به خوبی در دوره‌های مختلف جشنواره این کار را انجام داده است.

جمال امید نیز در ادامه طی سخنانی کوتاه گفت: من از منتقدین و نویسندگان که این لطف را به من داشتند تشکر می‌کنم و از همسرم که بعد از کوچ دخترم بسیار همراه من بود.

جواد طوسی رئیس انجمن در ادامه گفت: ادای احترام به عزیزی مثل جمال امید یک انجام وظیفه است که همه باید در حافظه فردی و جمعی خود بسپاریم‌، بدون این تاریخ سازان عرصه نقد استمرار مقوله فیلم موضوعیت ندارد. خیر مقدم می‌گویم خدمت اعضای انجمن منتقدان و اهالی سینما و از خدمات دوست عزیزم منوچهر شاهسواری مدیرعامل خانه سینما، محمدمهدی حیدریان رئیس سازمان سینمایی و علیرضا تابش مدیرعامل بنیاد فارابی که همراه ما بودند.

وی ادامه داد: به بهانه جشن یازدهم این نکته را یادآوری می‌کنم که تقارن برگزاری این جشن و تغییر و جابجایی وزیر فرهنگ و ارشاد فارغ از فضای سیاست زده جامعه که یکسری قواعد بازی را اقتضا می‌کند امیدوارم یک شایسته‌سالاری نیز مدنظر قرار بگیرد. امیدوارم زیرمجموعه ارشاد عملکرد خوبی در عرصه سینما و فرهنگ و رسانه داشته باشند.

طوسی همچنین بیان کرد: از زمان فعالیت ما چند ماهی بیشتر باقی نمانده است و در تلاش هستیم سمیناری را در راستای صنعتی شدن سینما، ظرفیت‌ها و موانع آن برگزار کنیم.

در ادامه نوبت به جایزه بهترین چهره‌پردازی رسید. ایمان امیدواری، سعید ملکان، سهند ترابی، عبدالله اسکندری و محسن دارسنج نامزدهای این بخش بودند.

سیدرضا صائمی و چنگیز جلیلوند دیپلم افتخار بهترین چهره‌پردازی را به ایمان امیدواری برای فیلم "خفه‌گی" اعطاء کردند و تندیس این بخش به محسن دارسنج برای فیلم "ماجرای نیمروز "تعلق گرفت.

دارسنج در ادامه گفت: از جامعه منتقدین تشکر می‌کنم این بار دوم است که معتبرترین جایزه سینما را می‌گیرم و از مهدویان و رضوی و همچنین همکارانم که در این فیلم همراه من بودند تشکر می‌کنم. این جایزه را با کمال میل به خانواده محترم شهید محسن حججی تقدیم می‌کنم که مرزهای ما را ایمن نگه داشتند تا ما اینجا جشن بگیریم.

دلخوری جمشید مشایخی

بهرام دهقانی، حسن حسندوست، سپیده عبدالوهاب، سجاد پهلوان‌زاده، مهدی سعدی نامزدهای جایزه بهترین تدوین بودند.

جمشید مشایخی که از پخش تصاویر ابتدایی این مراسم دلخور بود با عصبانیت روی سن آمد و گفت: علی معلم همیشه برای من زنده است و از او یاد گرفتم که رک باشم. من اگر می‌دانستم که فقط یک هنرپیشه برای منتقدین مطرح است، سال‌ها پیش این عرصه را فراموش می‌کردم. چرا که در تمام این تصاویری که پخش شد، ظاهراً تنها یک نفر به عنوان بازیگر ملاک اصحاب سینماست و باقی اینجا هیچ کاری نکرده‌اند.

او سپس سالن را با اعتراض ترک کرد.

سیامک شایقی و طهماسب صلح‌جو برای اهدای تندیس این بخش به روی سن آمدند. صلح‌جو گفت: این جشن منتقدان است ولی متأسفانه این روزها واژه نقد جای خودش را به انتقاد داده است.

دیپلم افتخار بهترین تدوین به سجاد پهلوان‌زاده برای "ماجرای نیمروز " تعلق گرفت. تندیس بهترین تدوین نیز به بهرام دهقانی برای فیلم‌های "نگار" و "خفه‌گی" اهدا شد که فریدون جیرانی به جای او به روی سن آمد و جایزه‌اش را دریافت کرد.

بزرگداشت فرید مصطفوی

در ادامه این مراسم نوبت به بزرگداشت فرید مصطفوی رسید که رخشان بنی‌اعتماد و مهرزاد دانش برای تجلیل از وی به روی سن آمدند.

بنی اعتماد طی سخنانی گفت: از انجمن منتقدان تشکر می‌کنم چرا که بعد از یک عمر همکاری این فرصت برای ما ایجاد شد تا جدا از تجلیلی که در این مراسم از او می‌شود شخصاً از او تشکر کنم چرا که یک عمر، همراهی، صبوری و رفاقت داشتیم. ما قبل از "خارج از محدوده" با هم همکاری داشتیم و این همکاری نیز تداوم پیدا کرد و تا آخرین فیلمم "قصه‌ها " این همکاری ادامه یافت. روند کاری او نشان می‌دهد که سینمای ما سینمای پرباری است و به لحاظ تخصصی در سطح بالایی قرار داریم اما عده زیادی نیستند که در تداوم کارشان بتوانند دغدغه‌ها و شعارهایشان ذره‌ذره در آثارشان دیده شود. فرید عزیز می‌دانم که چقدر نقش مؤثری در تمام کارهای مشترکی که با تو داشتم داری و از این همکاری ممنونم.

مهرزاد دانش منتقد نیز گفت: در زمانی که سینمای ایران در دهه 60 بسیار مشکل داشت و فضایی وجود نداشت که فیلمنامه‌نویسان بتوانند فعالیت داشته باشند امثال مصطفوی در کنار سایر دوستان این جهت‌دهی را در کنار عناصر سینمایی داشته باشند و جزو یکی از مؤثرین این عرصه بوده است.

احمد مهرانفر، بهرام افشاری، پرویز پورحسینی، نادر فلاح، نوید محمدزاده، هادی حجازی‌فر کاندیداهای جایزه بهترین نقش مکمل مرد بودند که شاهین امین در کنار مجید مظفری تندیس این بخش را به هادی حجازی‌فر برای فیلم " ماجرای نیمروز" اهدا کرد.

حجازی‌فر گفت: بودن در این لیست در کنار بزرگواران دیگر برای من افتخاری است، تشکر می‌کنم از تیم "ماجرای نیمروز " و "ایستاده در غبار " و در آینده "لاتاری" ممنونم.

شاهین امین منتقد در ادامه بیان کرد: شاید یک روزی همه فیلم‌هایی که امروز جلویشان گرفته شده است ساخته شوند. از همه منتقدان و عکاسانی که امروز اینجا حضور دارند تشکر می‌کنم که هیچ‌وقت از آن‌ها قدردانی نمی‌شود. باید به نگاه‌های نو و آدم‌های جدید بها دهیم نباید در برابر آن‌ها مقاومت کنیم و باید حواسمان به این جوانان باشد بخصوص سینماگران و نویسندگان باید به این بخش توجه بیشتری داشته باشند.

تندیس بهترین بازیگر مرد برای حامد بهداد

امیر آقایی، حامد بهداد، کوروش تهامی، محسن تنابنده، مهرداد صدیقیان، نوید محمدزاده نامزدهای جایزه بهترین بازیگر نقش اول مرد بودند، داریوش مهرجویی به همراه کامران ملکی روی سن آمدند تا دیپلم افتخار بهترین بازیگر مرد را به کوروش تهامی برای "رگ خواب " اهدا کنند.

تهامی پس از دریافت لوح خود گفت: افتخاری است برای من که این دیپلم را از دستان داریوش مهرجویی دریافت کردم. در سینما این اولین دیپلم افتخاری است که گرفتم و ممنونم از حمید نعمت اله که یکی از نوابغ سینماست، به خاطر اعتمادی که برای این نقش به من کرد و این دیپلم را به همسرم تقدیم می‌کنم که وقت‌هایی که من ناامید بودم به من امید داد.

در ادامه تندیس این بخش تعلق گرفت به حامد بهداد برای فیلم "سد معبر ". بهداد پس از دریافت این تندیس گفت: افتخار بزرگی است که از دست داریوش مهرجویی این جایزه را گرفتم. ما هنرمندان و فرهنگی‌ها همه از اعضای فعال این جامعه هستیم به خاطر حساسیت‌هایی که داریم و فکر می‌کنم که آن‌طور که باید درباره عالیجناب کیارستمی پیگیری نکردیم.

وی ادامه داد: آنچه دل من را درد می‌آورد وضعیت مردم است و اگر نقدی به این جامعه داشته باشیم می‌توانیم مشکلاتمان را برطرف کنیم. چطور ابوعلی سینا را قدر می‌نهیم ولی عباس کیارستمی را نه؛ ما با هرگونه خشونت و جنگ مخالفم چه کسی در سرزمینم بجنگد و چه در سرزمینی دیگر بجنگیم. من نمی‌توانم بی‌تفاوت از تصویر برادر رعنایم محسن حججی بگذرم. تصاویری که از او پخش شد حامل یک زشتی بود و همه ما در این تصویر زشت، سهمی از تقصیر داریم. دوست دارم این لحظه را به خاطر بسپارم و این لحظه را تقدیم به روح پرفتوحش کنم.

نامزدهای بهترین فیلمبرداری بهرام بدخشانی، علی قاضی، فرشاد محمدی، مسعود سلامی و هادی بهروز بودند که علیرضا زرین‌دست و غلامعباس فاضلی و ماه‌چهره خلیلی تندیس این بخش را به مسعود سلامی برای فیلم "خفه‌گی " اهدا کردند.

گوهر سینمای ایران

در ادامه این مراسم نوبت به تجلیل از گوهر خیراندیش رسید. در ابتدای این بخش از برنامه کلیپی پخش شد که در آن بازیگرانی چون نیکی کریمی، لیلا حاتمی، علی نصیریان و عزت‌الله انتظامی و همچنین اصغر فرهادی درباره او لب به سخن گشودند.

تهمینه میلانی و کمد امیرسلیمانی به روی سن آمدند. میلانی قبل از اهدای لوح گفت: من کمی گیج شدم و انتظار نداشتم که فیلم‌هایی که انتخاب شده است از بازی‌های خانم خیراندیش همان فیلم‌هایی باشد که دولتی‌ها انتخاب کرده‌اند. بهتر بود بچه‌های منتقد جدای از عملکرد جشنواره‌های دولتی عمل می‌کردند. امید من به شما منتقدان است و امیدوارم که این اتفاق رخ ندهد و این جشن سویه دولتی به خود نگیرد.

وی در ادامه درباره بازی گوهر خیراندیش بیان کرد: من دو همکاری با گوهر خیراندیش داشتم و هر بار که با او همکاری کردم بسیار لذت بردم.

امیرسلیمانی نیز گفت: من تنها کسی هستم که می‌توانم به واقع درباره گوهر بگویم چرا که از کودکی روی پای او بزرگ شده‌ام و خیراندیش برای من بسیار عزیز است و دوست‌داشتنی‌ترین موجودی است که حرص آدم را بسیار درمی‌آورد. دستش را می‌بوسم و اگر روزی از من سؤال شود که دوست داری جای کدام بازیگر باشی واقعاً می‌گویم گوهر خیراندیش چرا که بازیگری به محبوبیت او ندیده‌ام و امیدوارم بتوانم کمی از محبوبیت او را یاد بگیرم.

خیراندیش وقتی به روی سن آمد بیان کرد: ما اینجا هستیم تا کمی درد دل کنیم و امیدوارم حرف‌های ما از اینجا بیرون نرود. سر سریال "دیواربه‌دیوار " متأسفانه دچار مشکل شدم و اینجا پایم را جراحی کردند ولی به دلیل اشتباه پزشکی مشکل من ادامه‌دار شد و در نهایت در خارج از کشور درمان را ادامه دادم. خوشحالم که امروز اینجا هستم و در طی این سال‌ها خوشحالم که یک نقد ضعیف از شما درباره خودم ندیدم. حلاوت امشب برای من در کارنامه‌ام می‌ماند تا همیشه و روح جمشید عزیزم که نیز ناظر خواهد بود.

جایزه خلاقیت و استعداد درخشان

اصغر یوسفی نژاد، کاظم ملایی، کاوه صباغ زاده، محمدرضا خردمندان، محمود غفاری، مرتضی علی عباس میرزایی، منیر قیدی نامزدهای این بخش بودند که هوشنگ گلمکانی، سامان مقدم و فاطمه گودرزی جایزه اول این بخش را به منیر قیدی برای کارگردانی فیلم "ویلایی‌ها " اهدا کردند. جایزه دوم به اصغر یوسفی نژاد برای کارگردانی فیلم "ائو "(خانه) رسید.

یوسفی‌نژاد گفت: پشت درهای سینما در تمام شهرستان‌ها استعدادهای بسیار زیادی هستند که منتظر شکوفایی هستند تا طراوت بیشتری به سینمای ایران بدهند و من این جایزه را به این عزیزان اهدا می‌کنم.

زکیه بهبهانی، طناز طباطبایی، گیتی قاسمی، ماهایا پطروسیان و مینا ساداتی کاندیداهای جایزه بهترین بازیگر نقش مکمل زن  بودند که مسعود رایگان، نوید محمدزاده و علی اعلایی این جایزه را به طناز طباطبایی برای فیلم "ویلایی‌ها " اهدا کردند.

محمدزاده در ادامه حاشیه بوجودآمده در این جشن گفت: ما نمی‌توانیم بیاییم بالا و در چند دقیقه درباره استادی صحبت کنیم. نباید درباره بازیگران بزرگمان این‌قدر راحت صحبت کنیم. باید با احترام حرف زد و بین بازی بزرگان درگیر نشد. من به عنوان یک بازیگر جوان از منتقدان بسیار آموختم ولی ای‌کاش بدانیم که چه می‌گوییم.

رایگان نیز بیان کرد: باید به افتخار روح پرفتوح هوشنگ گلشیری دست زد و نقد را به عنوان یک جریان تخصصی نگاه کرد.

در ادامه این مراسم حجت اشرف‌زاده به اجرای قطعاتی از آثار خود پرداخت و یاد علی معلم، عارف لرستانی، افشین یداللهی و ناصر فرهودی را زنده نگه داشت.

منوچهر شاهسواری مدیرعامل خانه سینما پس از این اجرا به روی سن آمد و گفت: در بخشی از برنامه اتفاقی افتاد که دلم می‌خواست این برنامه را ترک می‌کردم، اما نوید محمدزاده و حامد بهداد به نسل ما عاشقی را یاد دادند و وای بر ما، نسلی که تنفر می‌پراکنیم و این جوانان دلبستگی تاریخی را به ما یاد می‌دهند، باید از آن‌ها درس بگیریم.

جمشید هاشم‌پور، سوپراستار سینمای ایران

در ادامه مراسم نوبت به بزرگداشت جمشید هاشم‌پور رسید، در این بخش سعید راد برای تقدیر از او به روی سن آمد.

راد گفت: من با نسلی بزرگ شدم که سینمایی می‌نوشتند و حق مطلب را نگه داشتند. اخلاق امروز دست خوبانی افتاده که به ما هم درس می‌دهند و خوشحالم که بعد از ما هستند. من افتخار می‌کنم که چهار فیلم با جمشید هاشم‌پور کار کردم که دو فیلم از آن میان جزو پرفروش‌ها بودند. به حق او سوپراستار و بزرگ سینمای ایران است. افتخار می‌کنم که در کنار جمشید هاشم‌پور بوده‌ام.

هاشم‌پور گفت: تشکر می‌کنم از همه، چرا که برگزاری چنین جشنی کار سختی است. آقای راد آن زمان من را تشویق می‌کردند و می‌گفتند در آینده جزو مهره‌های مهم سینما خواهی بود و امروز از او تشکر می‌کنم.

در ادامه این بزرگداشت همسر جمشید هاشم‌پور نیز به روی سن آمد و هاشم‌پور از او تقدیر کرد.

الناز شاکردوست، ثریا قاسمی، زهرا داوودنژاد، سارا بهرامی، لیلا حاتمی و محدثه حیرت نامزدهای بخش بهترین بازیگر نقش اول زن بودند که اسماعیل میهن‌دوست، غفاری، عزیزاله حاجی مشهدی و ابوالحسن تهامی دیپلم افتخار بهترین بازیگر نقش اول زن را به ثریا قاسمی برای فیلم "ویلایی‌ها " اهدا کردند. منیر قیدی لوح او را دریافت کرد، همچنین تندیس این بخش نیز به لیلا حاتمی برای "رگ خواب " تعلق گرفت.

ابراهیم امینی و محمدحسین مهدویان، اصغر یوسفی‌نژاد، علی زرنگار و وحید جلیلوند، کامبوزیا پرتوی، معصومه بیات، منیر قیدی و ارسلان امیری نامزدهای بهترین فیلمنامه بودند که رامتین شهبازی، نادر مشایخی، حمید نعمت اله و غلامرضا موسوی تندیس این بخش را به معصومه بیات برای فیلم "رگ خواب " اهدا کردند.

وحید جلیلوند، فریدون جیرانی، محمدحسین مهدویان، حمید نعمت اله، علیرضا داوودنژاد، اصغر یوسفی نژاد نامزدهای بخش بهترین کارگردانی را تشکیل می‌دادند. جعفر پناهی، رخشان بنی اعتماد و محسن امیر یوسفی دیپلم افتخار این بخش را به محمدحسین مهدویان برای "ماجرای نیمروز " اهدا کردند و در ادامه تندیس این بخش به حمید نعمت اله برای فیلم "رگ خواب " تعلق گرفت.

"بدون تاریخ، بدون امضا"، "خانه"، "خفه‌گی"، "رگ خواب"، "فراری"، "ماجرای نیمروز " و "ویلایی‌ها" هفت فیلمی بودند که در بخش بهترین فیلم شانس دریافت جایزه را داشتند. منوچهر شاهسواری، جهانگیر کوثری، جواد طوسی، جعفر گودرزی، علی قائم‌مقامی و حبیب پور تندیس و هدیه ویژه بانک رفاه کارگران که حامی یازدهمین جشن انجمن منتقدان و نویسندگان سینمایی بود به حمید نعمت اله برای فیلم "رگ خواب " اهدا کردند.

فهرست برندگان یازدهمین جشن انجمن منتقدان و نویسندگان سینمایی ایران به این شرح است:

بهترین فیلم: رگ خواب (حمید نعمت‌الله)

دیگر نامزدها: بدون تاریخ، بدون امضاء (علی جلیلوند) / خانه - ائو (اصغر یوسفی‌نژاد) / خفگی (فریدون جیرانی) / فراری (جهانگیر کوثری) / ماجرای نیمروز (سیدمحمود رضوی) / ویلایی‌ها (سعید ملکان)

بهترین کارگردانی: حمید نعمت‌الله (رگ خواب)

دیپلم افتخار: محمدحسین مهدویان (ماجرای نیمروز)

دیگر نامزدها: اصغر یوسفی‌نژاد (خانه - ائو) / علیرضا داوودنژاد (فراری) / فریدون جیرانی (خفگی) / وحید جلیلوند (بدون تاریخ، بدون امضاء)

بهترین فیلمنامه: معصومه بیات (رگ خواب)

دیگر نامزدها: ابراهیم امینی و محمدحسین مهدویان (ماجرای نیمروز) / اصغر یوسفی‌نژاد (خانه - ائو) / علی زرنگار و وحید جلیلوند (بدون تاریخ، بدون امضاء) / کامبوزیا پرتوی (فراری) / منیر قیدی و ارسلان امیری (ویلایی‌ها)

بهترین بازیگر مرد نقش اول: حامد بهداد (سد معبر)

دیپلم افتخار: کورش تهامی (رگ خواب)

دیگر نامزدها: امیر آقایی (بدون تاریخ، بدون امضاء) / محسن تنابنده (فراری) / مهرداد صدیقیان (ماجرای نیمروز) / نوید محمدزاده (خفگی)

بهترین بازیگر زن نقش اول: لیلا حاتمی (رگ خواب)

دیگر نامزدها: الناز شاکردوست (خفگی) / ثریا قاسمی (ویلایی‌ها) / زهرا داوودنژاد (شماره ۱۷ سهیلا) / سارا بهرامی (ایتالیا ایتالیا) / محدثه حیرت (خانه - ائو)

بهترین بازیگر مرد نقش مکمل: هادی حجازی‌فر (ماجرای نیمروز)

دیگر نامزدها: احمد مهرانفر (ماجرای نیمروز) / بهرام افشاری (کارگر ساده نیازمندیم) / پرویز پورحسینی (قاتل اهلی) / نادر فلاح (سد معبر) / نوید محمدزاده (بدون تاریخ، بدون امضاء)

بهترین بازیگر زن نقش مکمل: طناز طباطبایی (ویلایی‌ها)

دیگر نامزدها: زکیه بهبهانی (بدون تاریخ، بدون امضاء) / شبنم مقدمی (آباجان) / گیتی قاسمی (سد معبر) / گیتی قاسمی (ویلایی‌ها) / ماهایا پطروسیان (خفگی) / مینا ساداتی (تابستان داغ)

بهترین موسیقی متن: سهراب پورناظری (رگ خواب)

دیپلم افتخار: ستار اورکی (ویلایی‌ها)

دیگر نامزدها: کارن همایون‌فر (خفگی) / کریستف رضاعی (نگار) / یحیی سپهری شکیب (فراری)

بهترین طراحی صحنه و لباس: بهزاد جعفری طادی (ماجرای نیمروز)

دیگر نامزدها: امیرحسین قدسی و نگار نعمتی (نگار) / محسن نصراللهی و مارال جیرانی (خفگی) / محمدرضا میرزامحمدی و آزاده قوام (رگ خواب) / مهدی موسوی و مه‌لقا ناقد (ویلایی‌ها)

بهترین فیلمبرداری: مسعود سلامی (خفگی)

دیگر نامزدها: بهرام بدخشانی (نگار) / علی قاضی (ویلایی‌ها) / فرشاد محمدی (رگ خواب) / فرشاد محمدی (قاتل اهلی) / هادی بهروز (ماجرای نیمروز)

بهترین تدوین: بهرام دهقانی (خفگی) و (نگار)

دیپلم افتخار: سجاد پهلوان‌زاده (ماجرای نیمروز)

دیگر نامزدها: حسن حسندوست (فراری) / سپیده عبدالوهاب (سد معبر) / مهدی سعدی (رگ خواب)

بهترین چهره‌پردازی: محسن دارسنج (ماجرای نیمروز)

دیپلم افتخار: ایمان امیدواری (خفگی)

دیگر نامزدها: سعید ملکان (ویلایی‌ها) / سهند ترابی (رگ خواب) / عبدالله اسکندری (خوب، بد، جلف)

جایزه خلاقیت و استعداد درخشان (ویژه فیلمسازان اول): منیر قیدی (ویلایی‌ها) و اصغر یوسفی‌نژاد (خانه - ائو)

دیگر نامزدها: کاظم ملایی (کوپال) / کاوه صباغ‌زاده (ایتالیا ایتالیا) / محمدرضا خردمندان (بیست و یک روز بعد) / محمود غفاری (شماره ۱۷ سهیلا) / مرتضی علی عباس‌میرزایی (انزوا)