به گزارش هنر آنلاین ، نشست خبری چهارمین جشنواره عکس نورنگار دوشنبه ۱۶ مرداد با حضور محمد فروغی مدیرعامل مجموعه نورنگار، مسعود افشانی دبیر جشنواره، ابراهیم حقیقی یکی از داوران، داریوش محمدخانی مشاور دبیر جشنواره و امید محمدنژاد مدیر روابط عمومی جشنواره در هتل بهار برگزار شد.

در ابتدای این نشست بیان کرد: مجموعه نورنگار از بدو تاسیس در سال 1381 علاوه بر فعالیت تجاری در زمینه ارائه تجهیزات مدرن عکاسی خود را متعهد به فعالیت های فرهنگی مرتبط با هنر عکاسی دانسته است. در این راستا ارائه خدمات حمایتی در قالب برپایی نمایشگاه های عمومی و انفرادی در بیش از 400 نمایشگاه، حمایت از چاپ کتاب های عکاسی، برپایی کارگاه های آموزشی عکاسی در بیش از 14 استان کشور و . . . تنها گوشه ای از فعالیت های فرهنگی مجموعه نورنگار بوده است.

وی افزود: در سال 1392 طی نشست هم اندیشی با اساتید و عکاسان حرفه ای کشور مقرر شد جهت ایجاد تمرکز در فعالیت های فرهنگی و پرهیز از پراکندگی فعالیت های حمایتی، جشنواره عکسی به نام جشنواره عکس نورنگار در جهت اشاعه هرچه بیشتر هنر عکاسی در میان علاقمندان به این هنر به صورت سالیانه برگزار شود.

برگزاری جشنواره های سراسری عکس توسط نهادهای بی ارتباط با هنر عکاسی

دبیر جشنواره عکس نورنگار ادامه داد: برپایی جشنواره های عکس سراسری به لحاظ هزینه های سنگین برگزاری عموماً توسط نهادهای دولتی بعضاً بی ارتباط با هنر عکاسی حمایت مالی و غالباً مشاهده می شود که این جشنواره ها دیرپا نبوده و مداومت ندارند و پس از مدت کوتاهی به فراموشی سپرده می شوند.

افشانی تأکید کرد: با توجه به این موارد، مجموعه نورنگار سیاست استقلال مالی، مداومت و کیفیت را سرلوحه خود در برگزاری جشنواره عکس نورنگار در نظر گرفته و در این راه از همفکری و تبادل نظر با اساتید و کارشناسان بنام هنر عکاسی بهره فراوان برده است.

افزایش چشمگیر جوایز جشنواره در هر دوره

وی تصریح کرد: از آنجایی که جشنواره های عکس چه در سطح داخلی و چه در سطح بین المللی واجد وجه رقابتی نیز هستند، جشنواره عکس نورنگار نیز جهت قدردانی از حضور عکاسان محترم و به رسم پیشکش جوایزی را در هر دوره برای  برندگان در نظر گرفته و در هر دوره نسبت به دوره قبل این هدایا را به لحاظ مادی افزایش چشمگیری داده است. همچنین در هردوره کتاب آثار راه یافته به بخش مسابقه چاپ و در اختیار هنرمندان قرار داده شده است. بنابر رسم معمول جشنواره های عکس، آثار برگزیده همزمان با مراسم اختتامیه در قالب گالری به معرض دید علاقمندان قرار گرفته است.

دبیر جشنواره عکس نورنگار با اشاره به اینکه در بهار سال 1393 اولین دوره جشنواره عکس نورنگار در دوبخش با موضوع اصلی "سفر و گردشگری" و موضوع بخش ویژه "عکس های لحظه ای" برگزار شد، یادآور شد: در این دوره بالغ بر 14000 عکس از سراسر کشور به دبیرخانه جشنواره ارسال شد که به رغم نوپا بودن این جشنواره آمار قابل توجهی به شمار می رود. داوری نخستین جشنواره عکس نورنگار را آقایان محمدمهدی رحیمیان، افشین بختیار و محمود مروتی برعهده داشتند.

به گفته افشانی دومین دوره جشنواره عکس نورنگار در سال 1394 در دو بخش با موضوع اصلی "جوانان و آیین های بومی-محلی" و بخش ویژه با موضوع " سایه ها" برگزار شد. در این دوره سازوکار ثبت نام و ارسال آثار نسبت به دوره قبل بهینه گردید و جشنواره دارای سایت اختصاصی شد. در این دوره نیز حضور بیش از 2000 عکاس نشان از حسن اعتماد و ظرفیت بالای هنر عکاسی در این مرزوبوم دارد. داوری دومین دوره جشنواره عکس نورنگار را اقایان ساعد نیک ذات، فرهاد سلیمانی و سرکار خانم کتایون قدس راد بر عهده داشتند.

وی افزود: با توجه به تقاضای مکرر علاقمندان به هنر عکاسی در جهت فراهم کردن امکان مشارکت هرچه بیشتر هنرمندان عکاس، جشنواره سوم عکس نورنگار در سه بخش با موضوع اصلی "آزاد"، بخش ویژه با موضوع "چهره های ایرانی" و بخش عکاسی با موبایل با موضوع "آزاد" در سال 1395 برگزار شد. جشنواره سوم عکس نورنگار را می توان نقطه عطفی در برپایی جشنواره های عکس داخلی دانست. دریافت بیش از 26000 اثر به لحاظ آماری جشنواره عکس نورنگار را در زمره پر مخاطب ترین جشنواره های عکس قرار می دهد. این دوره از جشنواره بنابر اذعان هیات محترم داوران نه تنها به لحاظ کمی بلکه به لحاظ کیفی نیز در صدر جشنواره های عکس مشابه قرار می گیرد. داوری این دوره از جشنواره را آقایان سیف الله صمدیان، رضا کیانیان و داریوش محمدخانی بر عهده داشتند.

 

بناهای باستانی و تاریخی ایران؛ موضوع بخش ویژه  جشنواره نورنگار

دبیر چهارمین جشنواره عکس نورنگار درباره دوره جدید این جشنواره توضیح داد: این دوره در دو بخش با موضوع اصلی "ایران من" و بخش ویژه با موضوع "بناهای باستانی و تاریخی ایران" آغاز شده است. داوری این دوره را آقایان اسماعیل عباسی، دکتر محمد ستاری و ابراهیم حقیقی قبول زحمت کرده اند و امیدوارم در سایه رحمت الهی و تلاش بی وقفه دست اندرکاران جشنواره عکس نورنگار بتوانیم گامی هرچند کوچک در ایفای رسالت و تعهد فرهنگی خود به جامعه بزرگ عکاسی کشور برداریم.

معرفی اهداف جشنواره

در ادامه محمدخانی بالا بردن سطح فرهنگ بصری، معرفی جاذبه های نادیده ایران، کشف استعدادهای جدید، معرفی دیدگاه های جدید عکاسی بر پایه عکاسی شرقی، ارتباط بیشتر عکاسان با یکدیگر، ایجاد فرصت برای عکاسانی که نمی توانند نمایشگاه انفرادی بگذارند، بازیابی تکنیکهای عکاسی نوین با فنون جدید از طرف شرکت نورنگار و همدلی و یکرنگی در بین عکاسان را از جمله اهداف برگزاری جشنواره عکس نورنگار معرفی کرد.

به گفته او در حالی که ۲۲ میلیون عکس در ثانیه به نقل از سایت کربیس در فضای مجازی منتشر می شود، رسیدن به این اهداف از اهمیت بیشتری برخوردار است.

از برگزاری جشنواره برای جشنواره پرهیز کردیم

ابراهیم حقیقی عکاس و گرافیست شناخته شده و یکی از داوران جشنواره در ادامه با بیان اینکه سالها است در جشنواره ها به موضوعات یکسان پرداخته می شود، تصریح کرد: در صحبتهایی که در شورای سیاست گذاری جشنواره داشتیم، قرار شد از هرگونه تکرار پرهیز کنیم. متاسفانه اکنون جشنواره ها به گونه ای برگزار می شوند که جشنواره برای جشنواره است. البته این صرفا در حوزه عکس نیست و در خیلی از حوزه ها چنین اتفاقی رخ می دهد. امیدوارم ان شاءالله روزی را ببینیم که این جشنواره ۱۰ ساله شده باشد.

وی افزود: هر کاری سه مرحله کاشت، داشت و برداشت دارد. نورنگار اکنون در دوران دشوار داشت است که سختی زیادی دارد. چرا که گیاه جوانه زده و مراقبت بیشتری می خواهد. شرایط در این موقعیت بسیار سخت تر است. مثل موقعی می ماند که دانشجو وارد دانشگاه شده و باید تربیت شود. این گیاه به هرس، نور و تغذیه مناسب نیاز دارد و نباید به جشنواره برای جشنواره کفایت شود و آنچه باقی می ماند تنها کتابی از آثار جشنواره باشد.

 

مجموعه مقالات تخصصی درباره موضوع ویژه جشنواره چاپ می شود

داور جشنواره عکس نورنگار تاکید کرد: قرار شده برای هر سال مجموعه مقالاتی از افراد متخصص را درباره موضوعی که آن سال مطرح شده، در قالب کتاب دیگری منتشر کنیم. برای مثال امسال که عکاسی مربوط به معماری و بناها است، این کتاب شامل مقالاتی درباره عکاسی معماری و نظرات افراد حرفه ای درباره این موضوع خواهد بود.

حقیقی با اشاره به اینکه کتابهایی که در آنها درباره مفاهیم عکاسی صحبت شود کم است و بیشتر کتابها محدود به آموزش تکنیک ها است، یادآور شد: برای عکاسی فقط نمی شود به تکنیک بسنده کرد. اکنون دوربین ها آنقدر پیشرفته شده اند که روی حالت اتوماتیک هر کسی می تواند یک عکس خوب بگیرد. اما باید پشت هر عکس خوبی یک دیدگاه، دانش و تفکر وجود داشته باشد.

وی تصریح کرد: عکاسی معماری یکی از سخت ترین عکاسی های دنیا است. غیرممکن است در آن واحد به یک معماری شاخص و فاخر برسید و بتوانید عکس خوب بگیرید. بلکه لااقل دوبار باید به تخت جمشید رفته باشید و نورهای مختلف آن را بررسی کرده باشید تا بتوانید عکس خوبی بگیرید. عکاسی معماری اصلا آسان نیست به ویژه اگر قرار باشد روح آن بنا به تصویر کشیده شود.

این داور شناخته شده اظهار کرد: بودن چنین کتابهایی برای افزایش دانش تمامی ایرانیان ضروری است و جزو بخش نگهداری و داشت محصولی است که توسط نورنگار کاشته شده است. نتایج این کار را شاید بتوانیم در دهمین جشنواره عکس شاهد باشیم.

متاسفانه ایران را با عکس اعدام و شلاق می شناسند

در ادامه محمد فروغی مدیرعامل نورنگار با تشکر از اصحاب رسانه و تبریک روز خبرنگار در سخنانی گفت: من تا به حال به بیش از ۶۰ کشور دنیا رفته ام و تجربیات زیادی دارم. متاسفانه وقتی ایران را معرفی می کنم آن را با عکس اعدام و شلاق می شناسند و چنین عکسهایی است که در جشنواره های خارجی جایزه می گیرد. بعضا عکاسان این تصاویر نیز به واسطه آثارشان ویزا و اقامت و برخی مزایا را دریافت می کنند.

وی افزود: همواره از چنین دیدگاهی ناراحت شده ام و با خودم گفته ام خمس کار تجاری من چیست؟ این شد که تصمیم گرفتم تمام عواملی که به ایران ربط دارد همچون معماری ایران زیبا را به جهانیان بشناسانم و استارت جشنواره عکس نیز همین گونه زده شد. امیدوارم در دوره های پنجم یا ششم جشنواره بین المللی شویم و شما اهالی رسانه بازوهای ما برای اطلاع رسانی هستید.

360 جشنواره در حوزه عکاسی برگزار می شود اما...

مدیرعامل نورنگار تصریح کرد: بعضا می بینیم جشنواره ها پس از برگزاری دو، سه دوره تعطیل می شوند. چرا که بیشتر به حاشیه می پردازند نه خود بحث عکس. اکنون ۳۶۰ جشنواره در حوزه عکاسی برگزار می شود که تاثیر کمی در جامعه عکاسی دارند. ولی ما همواره تصمیم های خود را در جشنواره نورنگار به منصه ظهور رسانده ایم، هر سال با کم و کاستی ها ساختیم و لازم می دانیم که تا جشنواره دهم و پانزدهم هم پیش برویم.

فروغی همچنین در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران، درباره دلیل قرار دادن هزینه ورودیه برای شرکت در جشنواره توضیح داد: ما مدت زیادی کارگاه های عکاسی را در نورنگار به صورت رایگان برگزار کردیم. کسانی در این جشنواره ثبت نام می کردند اما برای حضور در جلسات نمی آمدند. کلاس ها رایگان بود اما جواب نمی گرفتیم. این شد که در شورای سیاست گذاری با حضور دبیر و داوران تصمیم گرفتیم کیفیت را فدای کمیت نکنیم.

وی تصریح کرد: در این دوره حدود ۵۰ میلیون تومان جایزه به برگزیده ها تعلق می گیرد، اگر هزار نفر در جشنواره ثبت نام کنند این هزینه سر به سر می شود. اگر مبلغ مازادی وجود داشته باشد برای آن تصمیم گرفته خواهد شد و اعضای سیاست گذاری حتما این تصمیم را اعلام خواهند کرد که به دلیل بالا بودن تعداد شرکت کننده ها و افزایش مبلغ، با هزینه مازاد چه خواهیم کرد؛ مثلا ممکن است جایزه ممتازی را به جشنواره اضافه کنیم یا تصمیم بگیریم از مثلا انتشار پنج کتاب حمایت کنیم.

مدیرعامل نورنگاراعلام کرد: این مجموعه نمی خواهد درآمد کسب کند بلکه می خواهد برای هنر عکاسی هزینه کند اما بر کیفیت هم تاکید دارد. نمایندگان عکاسان، شورای سیاستگذاری جشنواره از جمله سه داور و دبیر و مشاور دبیر هستند و ما به شما به عنوان کسی که باید از ما سوال کنید پاسخگو خواهیم بود.

من نماینده انجمن عکاسان میراث فرهنگی هستم

همچنین ابراهیم حقیقی داور جشنواره نیز در پاسخ به سوال دیگر خبرنگاران مبنی بر اینکه چرا از انجمنهای تخصصی برای برگزاری جشنواره ها کمک گرفته نمی شود، مثلا از انجمن عکاسان میراث فرهنگی برای این جشنواره که در حوزه بناهای معماری است، کمک گرفته نشده، اظهار کرد: خود من عضو انجمن عکاسان میراث فرهنگی هستم، بنابراین این انجمن در جشنواره نماینده دارد. همچنین ما قصد داریم ورکشاپ هایی را به صورت رایگان برگزار کنیم که در این کارگاه ها نیز از عکاسان انجمن عکاسان میراث فرهنگی کمک خواهیم گرفت.

وی همچنین درباره سوال قبلی نیز توضیح داد: اولین شرط خود من برای حضور به عنوان داور جشنواره این بود که اگر قرار است ۱۶ هزار عکس به جشنواره بیاید، من پای کار نمی آیم. چون داور خسته می شود و نمی تواند کارش را درست انجام بدهد. بنابراین در شورای سیاستگذاری به این نتیجه رسیدیم که ورودیه بگیریم. اینگونه تعداد شرکت کننده ها پایین می آید اما وقتی شرکت در جشنواره رایگان باشد همه می گویند سنگ مفت گنجشک مفت، بگذار در این جشنواره هم شرکت کنم.

حقیقی تصریح کرد: تجربه ثابت کرده در این شرایط فرد به خودش زحمت نمی دهد با چند استاد مشورت کند و بهترین عکسهای خود را بفرستد. اما شما اهالی رسانه مطمئن باشید که هر میزان ورودیه ای که به جشنواره برسد برای شرکت کننده ها خرج خواهد شد.

اقدام برای بین المللی جشنواره در دوره های پنجم یا ششم

در ادامه افشانی نیز درباره احتمال بین المللی شدن جشنواره در دوره های بعدی اظهار کرد: در منطقه برخی کشورها هستند از جمله کشورهای آسیای میانه که ما با آنها مشترکات زیادی داریم و می توانیم در سالهای آینده با حضور نمایندگانی از این جشنواره ها به بین المللی کردن جشنواره اقدام کنیم.

وی همچنین به ارائه توضیحاتی درباره بحث ممنوعیت ویرایش عکسهای ارسالی یا ارسال عکسهای پاناروما پرداخت و گفت: ادیت و ویرایش عکس‌ها با دستکاری متفاوت است و رنگ و نور و کراپ جزو ویرایش به حساب می آید. همچنین ما با تکنیک های جدید عکاسی بیگانه نیستیم و با آنها زاویه نداریم اما بنا شده در جشنواره عکس‌ها به ساده‌ترین شکل ممکن برای رقابت ارسال شوند.

بر اساس این گزارش در بخشی از این نشست، پوستر چهارمین جشنواره عکس نورنگار نیز رونمایی شد.