سرویس سینمایی هنرآنلاین: روز 27 ژوئیه، بدترین کابوس ریچارد پلپلر رقم خورد. رئیس شبکه کابلی اچ‌بی‌او (HBO) متوجه شد شبکه شرکت او در یک حمله سایبریِ ظاهراً سازمان‌یافته هدف قرار گرفته و آن‌طور که کارشناسان امنیت سایبری توضیح داده‌اند برابر 1.5 ترابایت اطلاعات شرکت سرقت شده است.

این تقریباً هفت برابر میزان اطلاعات فاش‌شده در حمله سایبری معروف سال 2014 به شرکت سونی است. نوامبر آن سال، هکرها با نفوذ در سیستم کامپیوتری سونی اسناد داخلی، پیام‌های ایمیلی، اطلاعات مربوط به بودجه فیلم‌ها، دستمزد مدیران شرکت و شماره تأمین اجتماعی هزاران نفر از کارکنان شرکت را به سرقت بردند. بخشی از این اطلاعات و اسناد بعدها در اینترنت منتشر شد که واکنش‌های گسترده به همراه داشت.

افراد نزدیک به اچ‌بی‌او درباره حمله سایبری جدید به هالیوود ریپورتر گفتند این حمله، پیچیده بود و مضامین و اطلاعات مشخص در محل‌های مختلف را هدف گرفت که نشان می‌دهد نفوذ از چند نقطه صورت گرفته است. ترسناک‌تر این که هکرها به دنبال باج‌گیری نبودند که این نکته انگیزه آن‌ها مورد پرسش قرار می‌دهد و به این کابوس دامن می‌زند که ممکن است تصاویر ویدیویی، اسناد داخلی یا حتی مکاتبات ایمیلی شرکت به سرقت رفته باشد.

دو روز بعد یعنی در روز شنبه، اچ‌بی‌او ایمیلی هشداردهنده به بیش از 2500 کارمند خود فرستاد و به آن‌ها اطلاع داد که به شرکت حمله سایبری شده است و در ایمیل دوم به کارمندان هشدار داد که ایمیل‌های مشکوک را باز نکند. در 30 ژوئیه، هکرها با نام little.finger66 در پیامی برای رسانه‌ها از "بزرگ‌ترین رخنه در عصر فضای سایبری" خبر دادند. آن‌ها لینک فیلمنامه اپیزودی از فصل هفتم سریال "بازی تاج و تخت" را که قرار است ششم اوت پخش شود، منتشر کردند و قول دادند چیزهای بیشتری منتشر خواهند کرد. در همین حال، اپیزودهای پخش‌نشده دو سریال "Ballers" و "اتاق 104" آنلاین منتشر شد.

1.5 ترابایت اطلاعات به سرقت رفته از اچ‌بی‌او را مقایسه کنید با پرونده سونی که در آن حدود 200 گیگابایت اطلاعات، آنلاین منتشر شد. انتشار آن اطلاعات چنان توفان ویرانگری به همراه داشت که سونی را به زانو درآورد و منجر به برکناری ‌امی پاسکال یکی از روسای آن زمان سونی شد.

پل ویکسی رئیس شرکت امنیت سایبری فارسایت با اشاره به این که حجم یک نسخه بلو-ری حدود 30 گیگابایت است، می‌گوید: اگر به خاطر ویدیو و صدا نباشد، کل اطلاعات شرکتی در اندازه اچ‌بی‌او می‌تواند در یک ترابایت جا شود که شامل تمام ایمیل‌ها و تمام صفحات گسترده نوشته یا دخیره‌شده است.

آجای آرورا رئیس شرکت امنیت سایبری ورا نیز می‌گوید: تخمین زده می‌شود که کل اطلاعات کتابخانه کنگره آمریکا حدود 10 ترابایت باشد. پس سخت می‌شود باور کرد که هکرها در حمله به اچ‌بی‌او، ویدیو یا صدا ندزدیده باشند. برای اچ‌بی‌او و شرکت مادر آن، تایم وارنر جالب و در عین حال هولناک است که در آینده چه اطلاعاتی فاش خواهد شد.

منابع می‌گویند اچ‌بی‌او با اداره پلیس فدرال آمریکا (اف‌بی‌آی) و شرکت امنیت سایبری مندیانت که پیشتاز تحقیقات قضایی در زمینه حمله به سونی بود، روی این قضیه کار می‌کند. (شگفت این که خود شرکت مندیانت تقریباً همزمان با اچ‌بی‌او مورد حمله هکرها قرار گرفت.)

اف‌بی‌آی و مندیانت هنوز در این زمینه اظهار نظر نکرده‌اند و خود اچ‌بی‌او به‌جز تأیید حمله سایبری از طریق یک بیانیه، به جزئیات مسئله اشاره نکرده است.

هالیوود این اواخر به‌دفعات مورد حمله خلافکاران سایبری قرار گرفته است. در سال گذشته، به حداقل شش شرکت و موسسه استعدادیابی شامل نتفلیکس و یو‌تی‌ای حمله شده است. نتفلیکس حاضر نشد باج بدهد و هکرها 10 اپیزود سریال "نارنجی، سیاه جدید است" را پیش از آغاز پخش در ماه ژوئن آنلاین منتشر کردند.

گذشته از این حمله به اچ‌بی‌او در دورانی حساس برای تایم وارنر صورت گرفته است. اکتبر پیش، شرکت ای‌تی‌اندتی قبول کرد اچ‌بی‌او را به قیمت 85 میلیارد دلار بخرد. همه می‌دانند اچ‌بی‌او ستاره پورتفولیو است، پس چنین حمله گسترده‌ای می‌تواند روی قیمت نهایی تأثیر بگذارد.