به گزارش هنرآنلاین، در متن پیام مهدی شفیعی مدیرکل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به دوازدهمین جشنواره سراسری تئاتر رضوی که قرار است هشتم تا یازدهم مردادماه به میزبانی خراسان شمالی برگزار شود، آمده است:

"به نام خدا

تئاتر، مجالِ مرورِ باورها و فرصتِ ظهورِ آیین‌هاست و هنرمندِ تئاتر به امید سعادت و به آرمان نیکبختی جامعه، نمایشِ خویش را به نوشداروی معرفت و عشق، نامیرا ساخته است. انسان معاصر در مواجهه‌ی با ابتلائات و مصایب، خردمندانه به دامان دین پناه برده است و به کنجکاوی و پرسش، پاسخ تردیدها و تشویش‌های خویش را بازجسته است. درک عمیق دین و بهره‌مندی از آن، فرهیختگی و فرزانگی ره‌جویان را به دنبال داشته است.

هنرمندان تئاتر، جستجوگر جاودانگیند و در این جستجو، با تمسک به آیات آسمانی و توکل به سیره ناب اولیاءالله، ناهمواری‌های راه رفته و پیش رو را به جان خریده‌اند و یک آن از تقرّب به بایدها و اجتناب از نبایدها پا پس نکشیده‌اند.

جشنواره‌ی تئاتر رضوی به عطر و نامِ امام رأفت و عطوفت متبرک است و اهالی تئاتر با استعانت از کرامت حضرت علی ابن موسی الرضا (ع) قامت به ترویج هنر دینی و کارکردی عملی از فرهنگ دین پژوهی بسته‌اند و به کیمیای قدسی آن امام همام، نام و نشان این رویداد نمایشی، سال به سال فراگیرتر شده است.         

با دل و جان، تولدِ دوباره ی این اتفاق ارجمند را در سرزمین هنرآفرین خراسان شمالی که در ساحل بارگاه نورانی شمس الشموس قامت افراخته است گرامی می‌داریم و سپاسگزار قدم ها و قلم‌هایی هستیم که به اعجاز هنر در وصال حضرت دوست ایمان دارند.

خالصانه از همت و تلاش ارزنده هنرمندان، مدیران و نهادهای فرهنگ دوست استان به ویژه استاندارى و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامى سپاسگزارم و توفیق و سربلندى تمام بزرگواران را در برگزارى شایسته دوازدهمین جشنواره سراسرى تئاتر رضوى از خداوند مهربان خواستارم."

 

جشنواره تئاتر رضوی ابزاری برای ترویج سبک زندگی اسلامی

امام جمعه موقت بجنورد و ائمه جمعه شیروان، فاروج، گرمه و آشخانه در آستانه برگزاری دوازدهمین جشنواره سراسری تئاتر رضوی به میزبانی خراسان شمالی دیدگاه خود را مطرح کردند.

امام جمعه موقت بجنورد در گفتگو با خبرنگار ستاد خبری دوازدهمین جشنواره سراسری تئاتر رضوی گفت: زبان هنر به سبب تازگی و گستردگی مخاطبان، یکی از بهترین شیوه ها در ترویج فرهنگ اهل بیت(ع) است.

حجت الاسلام رضا نوری تصریح کرد: هنر امروزه در شاخه های مختلفی گسترش پیدا کرده و توانسته است مخاطبان بسیاری را به خود جذب کند که این مهم، تاثیرگذاری زبان هنر را روشن می کند.

وی عنوان کرد: تمایل مردم به موضوعات هنری و علاقه مندی مخاطبان به هنر و هنرمند، زمینه خوبی برای استفاده از این ظرفیت در جهت ترویج فرهنگ رضوی و سبک زندگی اسلامی است.

وی با اشاره به برگزاری دوازدهمین دوره جشنواره تئاتر رضوی به میزبانی خراسان شمالی، گفت: تولیدات و آثار این جشنواره، تاثیرات خوبی در تقویت اعتقادات دینی و معنوی افراد جامعه برجای می گذارد.

وی با بیان اینکه هر جشنواره ای که بخواهد در خراسان شمالی برگزار شود، برای ارتقای جایگاه، پیشرفت و تعالی استان در کشور حائز اهمیت خواهد بود، جشنواره تئاتر رضوی را از جمله برنامه هایی برشمرد که با درگیر کردن اذهان مردم به بحث های معنوی و تربیتی، نیاز جامعه است.

امام جمعه موقت بجنورد تصریح کرد: شرکت هنرمندانی از سراسر کشور در جشنواره تئاتر رضوی و نمایش آثار آنان در جشنواره، سبب تبادلات فرهنگی و در نتیجه رشد فرهنگی استان خواهد شد.

امام جمعه شیروان برگزاری جشنواره تئاتر رضوی در خراسان شمالی را فرصتی مغتنم برشمرد که از طریق آن می توان معارف دین و سبک زندگی اسلامی را در جامعه تبیین و ترویج کرد.

حجت الاسلام حسین کوثری با تاکید بر ضرورت تبیین معارف دینی و سبک زندگی اسلامی و ایرانی در جامعه امروز گفت: این امر باید با تمام امکانات و ابزارهای موجود انجام شود.

وی تصریح کرد: یکی از این ابزارها، زبان هنر است که می توان از آن برای جذب مخاطب و ترویج فرهنگ اهل بیت(ع) بهره گرفت.

 وی عنوان کرد: برگزاری جشنواره تئاتر رضوی در خراسان شمالی فرصتی مغتنم برای آشنایی بیشتر جامعه با فرهنگ رضوی است.

امام جمعه شیروان تاکید کرد: امروز وظیفه نهادهای فرهنگی و تریبون های تبلیغاتی، سوق دادن مردم برای حضور در اینگونه برنامه ها می باشد.

وی تصریح کرد: امنیت، اخلاق، دین مداری، سبک زندگی واقعی و بهبود روابط و مناسبات انسانی از بطن فرهنگ پدید می آید.

امام جمعه شیروان گفت: جشنواره تئاتر رضوی که مسئولیت معرفی سبک زندگی رضوی را برعهده دارد، از جایگاه بالایی برخوردار است که امیدواریم مردم نیز از این فرصت بیشتر استفاده کنند.

امام جمعه فاروج با اشاره به برگزاری جشنواره تئاتر رضوی در خراسان شمالی، این جشنواره را مایه مباهات و افتخار دانست و اظهار کرد: باید تأثیرات این جشنواره در رفتار و گفتار مردم ما نمایان باشد.

حجت‌الاسلام عباسعلی قلی زاده اظهار کرد: با توجه به فرمایشات رهبری و تأکیدات ایشان به نسل جوان، باید از ظرفیت جوانان در تمامی حوزه‌ها به‌خصوص در عرصه فرهنگ و هنر استفاده کرد.

وی تصریح کرد: هجمه سنگین دشمن در عرصه کار فرهنگی، ضرورت توجه به این بخش و تدوین برنامه‌های دقیق در جهت خنثی‌سازی توطئه‌های دشمنان را می‌طلبد.

وی عنوان کرد: آثاری که در این جشنواره ارائه می‌شود چون با موضوعات دینی و ترویج سبک زندگی رضوی است، می‌تواند نقش قابل‌توجهی در کاهش آسیب‌های اجتماعی ایفا کند.

حجت‌الاسلام قلی زاده از مسئولان برگزاری این جشنواره خواست تا اولویت‌های استان را در پذیرش آثار در نظر بگیرند و هنرمندان را به‌سوی تولید آثار فاخر سوق دهند.

وی هنر نمایش و تئاتر را یکی از مؤثرترین شیوه‌ها برای انتقال پیام به جامعه معرفی کرد و افزود: جشنواره تئاتر رضوی با جذب حداکثری مخاطب، یکی از تأثیرگذارترین برنامه‌های فرهنگی در راستای تعمیق باورهای دینی جامعه است.

امام جمعه آشخانه در گفتگو با خبرنگار ما با بیان اینکه زبان هنر رساترین زبان در انتقال مفاهیم است، گفت: فرهنگ رضوی و سیره اهل بیت(ع) باید با زبان هنر به نسل جوان منتقل شود.

حجت الاسلام عباسعلی احمدزاده زبان هنر را رساترین و برنده ترین زبان در انتقال یک مفهوم برشمرد و گفت: گاهی یک اثر همانند تئاتر، نقاشی، فیلم و... با زبان هنر پیامی را به مخاطب منتقل می کند که امکان انتقال آن با روش های دیگر دشوار است.

وی افزود: استان خراسان منتسب به امام رضا(ع) و مایه افتخار ما است که به همین سبب انجام کار فرهنگی و تاثیرگذار در زمینه فرهنگ و سیره اهل بیت(ع) در استان ضرورت دارد.

وی تاکید کرد: فرهنگ و سبک زندگی رضوی، کارآمدترین، کامل ترین و گویا ترین فرهنگ است که باید در جامعه و به خصوص در بین جوانان ترویج داده شود.

امام جمعه آشخانه برگزاری تئاتر رضوی را اقدامی ارزشمند و در خور توجه توصیف کرد و به متولیان برگزاری این جشنواره توصیه کرد: هنرمندان را در جهت تولید آثاری فاخر در زمینه فرهنگ رضوی حمایت کنند.

حجت الاسلام احمدزاده عنوان کرد: امروز مسئله فرهنگ و به خصوص فرهنگ دینی، قرآنی و اسلامی در جامعه ما غریب واقع شده و بجای پرداختن به تعالیم فرهنگ اسلامی و رضوی به مسائل دیگر پرداخته می شود.

امام جمعه راز و جرگلان با اشاره به همزیستی شیعه و اهل سنت در این شهرستان و ترکیب قومیت و فرهنگ های مختلف، گفت: جشنواره تئاتر رضوی ابزاری برای نمایش هم گرایی اجتماعی و وحدت عمومی در خراسان شمالی است.

حجت‌الاسلام نایب علی نوروزی تاکید کرد: جشنواره تئاتر رضوی ابزاری برای نمایش هم گرایی اجتماعی و وحدت عمومی در خراسان شمالی است، بنابراین باید از ظرفیت این جشنواره در راستای انسجام ملی و ترویج سبک زندگی اسلامی نهایت بهره را برد.

وی تصریح کرد: تئاتر امروز در دنیا به عنوان یکی از متغییرهای اثرگذار در فرهنگ اقشار مختلف جامعه محسوب می شود که در کشور ما نیز به آن توجه خاص شده است.

وی عنوان کرد: هر پیام فرهنگی اگر با زبان هنر و در قالب اثر هنری به مخاطب عرضه شود در افکار عمومی و نیز عرصه بین الملل تاثیرگذاری ویژه به همراه دارد.

امام جمعه راز و جرگلان با بیان اینکه جشنواره تئاتر رضوی فرصت مناسبی برای مخاطب یابی در حوزه دین و مسائل سبک زندگی اسلامی است، افزود: حرکت مثبت تئاتر رضوی می تواند علاقه مندان به حوزه تئاتر دینی را جهت هم فکری و تولید آثار فاخر و تاثیرگذار، گرد هم آورد.

حجت الاسلام نوروزی اظهار داشت: باید این اطلاع رسانی و تبلیغات به صورت گسترده انجام شود تا جشنواره تئاتر رضوی مورد توجه و استقبال جوانان واقع شود.

امام جمعه گرمه با اشاره به برگزاری جشنواره تئاتر رضوی به میزبانی خراسان شمالی، گفت: این جشنواره یکی از تأثیرگذارترین برنامه‌های فرهنگی در راستای تعمیق باورهای دینی جامعه است.

حجت الاسلام ابوالقاسم تاتاری اظهار کرد: در جامعه اسلامی، فرهنگ و هنر از جایگاه ویژه ای برخوردار است که مقام معظم رهبری نیز درفرمایشات خود به این مقوله اشاره داشته اند.

وی برگزاری جشنواره تئاتر رضوی در آستانه دهه کرامت را فعالیتی مثبت ارزیابی کرد و افزود: باید در آثار این جشنواره، فرهنگ ناب و اصیل اسلامی که مورد سفارش ائمه اطهار(ع) می باشد به نمایش گذاشته شود.

امام جمعه گرمه افزود: تاثیر هنر و فرهنگ در سبک زندگی بر کسی پوشیده نیست، بنابراین باید تلاش کرد تا این جشنواره بتواند رسالت خود را به خوبی به انجام برساند.

حجت الاسلام تاتاری با تاکید بر ترویج فرهنگ اهل بیت(ع) و دفاع مقدس، گفت: این فرهنگ نه تنها در کشور ما بلکه باید در تمام کشورهای اسلامی نهادینه شود و تحقق این امر با استفاده از زبان هنر میسر می شود.