به گزارش هنرآنلاین، احسان جانمی کارگردان نمایش "بی‌ در زمان" در جشنواره منطقه‌ای تئاتر سوره در اصفهان گفت: من به عنوان یک هنرمند تئاتر در استان اصفهان با جشنواره تئاتر سوره و فعالیت در تئاتر حوزه هنری به عنوان یک هنرمند شناخته شدم.

احسان جانمی ادامه داد: نمایش "بی ‌در زمان" کاری از گروه "کاوش" با سابقه بیست‌ ساله خود و به نویسندگی حسین مهکام امروز ساعت 19:30در تالار هنر اصفهان روی صحنه می‌رود.

وی با بیان اینکه نمایش "بی‌ در زمان" برای جشنواره ماه که در تهران برگزار می‌شود، با همکاری خانه تئاتر حوزه هنری و گروه نمایش کاوش آماده شده است، افزود: این نمایش روایت دختری به نام یاسمن است که در 3 زمان زندگی می‌کند و راز خانوادگی او با شکست زمان‌ها برملا می‌شود.

جانمی در تشریح داستان نمایش خود گفت: تئاتر "بی در زمان" پیش از شرکت در این جشنواره در تماشاخانه اصفهان واقع در مرکز فرهنگی هنری فرشچیان خردادماه96 روی صحنه رفته است، داستان طلبه جوانی را در دوران پیش از انقلاب روایت می کند که در کودکی پدر و مادرش را از دست می دهد و در خانواده ای غریبه بزرگ می شود که نسبتی با مذهب یا مبارزه ندارند. اما خود او از کودکی به مبارزه سیاسی علاقه مند می شود و در جوانی این کار را به طور جدی پیگیری می کند. داستان از دیالوگ هایی بی زمان مابین طلبه و دختر خانواده که علاقه ای بین آنها ایجاد شده روایت می شود اما این دیالوگها تا حد زیادی پیرامونی و مبهم هستند. در پایان پدر خانواده طلبه را به سرهنگ، دوست خانوادگیشان لو می دهد و سرهنگ او را در حین فرار به اتهام ترور رییس ارتش ایران به قتل می رساند.

کارگردان تئاتر اصفهان ادامه داد: رسول هنرمند، فرزاد قاسمی، محسن احمدی‌نیک، ستاره تبریززاد، آرزو نادری و کیانا اکبریان از جمله بازیگران این نمایش هستند.

جانمی در مورد جشنواره تئاتر سوره و فعالیت‌های حوزه هنری در عرصه تئاتر گفت: من به عنوان یک هنرمند تئاتر در استان اصفهان با جشنواره تئاتر سوره و فعالیت در تئاتر حوزه هنری به عنوان یک هنرمند شناخته شدم. حوزه هنری در معرفی و رشد استعدادهای تئاتر استان‌ها نقش بسیار مهمی داشته و تا کنون تاثیرگذار بوده است. چرا که بیش از دوازده دوره در این جشنواره شرکت کرده‌ و شهرت و کار امروز خودم را مدیون آن هستم.

وی درباره وضعیت استقبال مخاطبان از تئاتر در اصفهان گفت: ما در طول یک ماه آغاز به کار تماشاخانه اصفهان که به صورت خصوصی اداره می‌شود، 5 تئاتر را به روی صحنه بردیم که بیش از 4 هزار تماشاچی برای دیدن این نمایش‌ها بلیت خریداری کرده‌اند و معتقد هستیم اگر نمایش به‌ درستی اجرا و تبلیغ شود، مخاطب خود را پیدا می‌کند.

جانمی در پایان گفت: پیشهاد به من به مسئولان برگزاری جشنواره این است که تولیدات حوزه‌های هنری استان‌ها در ابتدا یک دوره قبل از برگزاری جشنواره اجرای عمومی داشته باشند و بعد برای شرکت در جشنواره حضور یابند. پ چرا که با اجرای عمومی کار پخته‌تر خواهد شد.

گفتنی است، جشنواره تئاتر منطقه‌ای سوره در اصفهان از 24 تا 26 تیرماه با شرکت 9گروه نمایشی از 8 استان کشور برگزار می‌شود.

کریمی: جشنواره سوره محلی برای تعامل بین گروه های تئاتر است

نمایش "پیرمرد، بقچه ، دوچرخه" از اصفهان نخستین تئاتری بود که ساعت 11:30 صبح امروز (دوشنبه 24 تیرماه ) در تالار هنر این شهر در پنجمین جشنواره منطقه ای تئاتر سوره به روی صحنه رفت.

پیمان کریمی کارگردان این نمایش در توضیح اجرای آن به عنوان نخستین اجرا گفت: شاید هیچ گروه و کارگردان تئاتری دوست ندارد در جشنواره اولین اجرا با گروه او شروع شود اما به دلیل اینکه اصفهان میزبان منطقه 3 بود قرعه به ما افتاد.

وی افزود: نخستین بار است که در جشنواره منطقه ای تئاتر سوره شرکت می کنم و همیشه در جشنواره فجر اجرا داشته ام.

کارگردان تئاتر "پیرمرد، بقچه ، دوچرخه" یکی از مزایای حضور در این جشنواره را این عنوان کرد که می تواند در کنار دیگر هنرمندان و دوستان تئاتری از شهرستان های دیگر به اجرا بپردازد و با آنان دیدار تازه کند و تعامل داشته باشد.

پیمان کریمی خاطرنشان کرد: نزدیک بیست سال سابقه کار در تئاتر دارم و جنبه رقابتی این جشنواره شاید برایم چندان مهم نباشد و همان که می توانم در کنار دوستانم به اجرا بپردازم و آثار آنان را ببینم برایم خوشایند است.

وی در خصوص داستان نمایش "پیرمرد، بقچه ، دوچرخه" تصریح کرد: داستان این نمایش یک داستان واقعی است که آقای آریان‌فر (نویسنده نمایش) آن را نقل قول از یکی از رزمندگان نوشته است، داستان یک پیرمرد و پیرزن است که فرزندشان در جنگ مفقودالاثر شده است و پس از سالها پیرمرد که نگهبان است با دوچرخه خود و با بقچه ای به دنبال پسرش می رود و او را می یابد و به خانه بازمی گرداند.

وی اظهار امیدواری کرد که با توجه به فضای پلاتویی مکان اجرا و کمبود ظرفیت تماشاچیان بتواند دیگر نمایش های روی صحنه در جشنواره را در طول دو روز آینده ببیند.

گفتنی است، پنجمین جشنواره منطقه ای تئاتر سوره از دوشنبه 24 الی 26 تیرماه با حضور هشت گروه تئاتری در تالار هنر اصفهان به روی صحنه می رود.

هنرمند: جشنواره تئاتر سوره در حد تئاتر بین‌المللی فجر است

تئاتر سوره بعد از جشنواره تئاتر فجر یکی از مهمترین جشنواره‌های تئاتر کشور است. این موضوع هم به لحاظ کیفیت آثار ارائه شده و هم به لحاظ قدمت برگزاری آن حائز اهمیت و قابل بیان است.

رسول هنرمند مسئول واحد هنرهای نمایشی حوزه هنری استان اصفهان در نخستین روز جشنواره تئاتر سوره گفت: نخستین روز جشنواره تئاتر منطقه‌ای سوره در اصفهان با سه اجرا پی­گیری می‌شود. اولین نمایشی که صبح امروز در پلاتو تالار هنر روی صحنه رفت، کاری از اصفهان با عنوان "پیرمرد بقچه دوچرخه..." به کارگردانی "پیمان کریمی" بود. در ادامه برنامه‌های امروز دو نمایش از قم و اصفهان با عناوین "هفت بچه یهودی" به کارگردانی "حسین میرعلایی" و نمایش "بی در زمان" به کارگردانی "احسان جانمی" به ترتیب در ساعت 18 و 19:30 در پلاتو و سالن اصلی تالار هنر اصفهان روی صحنه خواهند رفت.

وی در ادامه گفت: روز اول جشنواره با 3 اجرا کار خود را آغار و فردا 4 اجرای نمایش داریم. اما در روز پایانی جشنواره برنامه به گونه‌ای تنظیم شده که زمان کافی میان آخرین اجرا و مراسم اختتامیه وجود داشته باشد. به این ترتیب روز پایانی 2 اجرا صبح روز دوشنبه روی صحنه خواهند رفت تا هیئت محترم داوران، نتایج و نظرات نهایی خود را جهت معرفی آثار راه­‌یافته به بیست و پنجمین جشنواره سراسری تئاتر سوره و برگزیدگان آن ارائه نمایند. مراسم اختتامیه جشنواره منطقه‌ای تئاتر سوره در اصفهان روز دوشنبه ساعت 20:30 در سالن اصلی تالار هنر اصفهان واقع در میدان لاله جنب پارک لاله برگزار خواهد شد.

هنرمند با اشاره به اهمیت جشنواره تئاتر سوره در میان جشنواره‌های معتبر کشور گفت: تئاتر سوره بعد از جشنواره تئاتر فجر یکی از مهمترین جشنواره‌های تئاتر کشور است. این موضوع هم به لحاظ کیفیت آثار ارائه شده و هم به لحاظ قدمت برگزاری آن حائز اهمیت و قابل بیان است. جشنواره‌های تئاتر سوره به حوزه هنری و جریانسازی آن کمک کرده و راه‌اندازی مجدد این جشنواره به جریان‌سازی فرهنگی کشور از سوی حوزه هنری حرکتی قدرمتند بیش از پیش به آن بخشیده است. حوزه هنری با اولویت‌های موضوعی و رویکرد‌های اخلاقی که در برگزاری جشنواره تئاتر سوره دارد، در فعال‌سازی تئاتر استان‌ها موفق و هنرمندان تئاتر بسیاری از استان‌ها را به جامعه تئاتر کشور معرفی کرده است.

مسئول واحد هنرهای نمایشی حوزه هنری استان اصفهان در ادامه افزود: یکی از رویدادهای خوبی که برای جشنواره تئاتر سوره شکل گرفت، برگزاری جشنواره‌های منطقه‌ای است. چرا که در فضایی رقابتی تمامی اهالی تئاتر استان‌ها درگیر این رویداد فرهنگی و هنری می‌شوند. همچنین این جشنواره به نوعی فضای آموزشی برای گروه‌های نمایشی استان‌ها است. چون با تماشای آثار جدید در جشنواره هم خود را محک زده‌اند و هم از تجارب و خلاقیت‌های هنرمندان تئاتر دیگر استان‌ها بهره می‌برند.

وی درخصوص اجرای اولی نبودن آثار شرکت کننده در جشنواره گفت: اگر این اتفاق شکل می‌گرفت قطعا نمره مثبتی بر دیگر محاسن جشنواره تئاتر سوره بود. اما از آنجایی که متن خوب دراماتیک و مورد نیاز در دسترس کم و بودجه محدودی که حوزه‌های هنری استانی در اختیار دارند، موجب عدم برگزاری جشنواره به این شیوه است. البته سعی شده است تا آثاری که در جشنواره شرکت می‌کنند تا کنون در جشنواره‌ای شرکت نکرده و یا اگر اینگونه است نمایش و متن را با تغییراتی در متن و کارگردانی روی صحنه ببرند که عین همان اجرای قبلی نباشد.

هنرمند در پایان گفت: یکی از مشکلاتی که نمایش‌های شرکت کننده در منطقه اصفهان دارند علاقه زیاد گرو‌ه‌های نمایشی به نمایش‌های قابل اجرا در پلاتوها است. چرا که اصفهان علیرقم تمام پتانسیل‌های لازم برای رشد تئاتر کشور از سالن‌های کمی مخصوص تئاتر برخوردار است. شرایط موجود موجب کمبود جا برای تماشاگران شده و محدوده تماشاگران نمایش‌های جشنواره در حد تعداد میهمانان گروه‌های نمایشی دیگر استان‌ها که برای شرکت در جشنواره حضور یافته‌اند باقی بماند.