به گزارش هنرآنلاین، با هماهنگی‌هاى به عمل آمده از طرف صلاح زواوی سفیر دولت فلسطین در ایران  و شبکه شوراى عالى انجمن‌هاى دوستى ایران با سایر کشورها ضیافت نهارى  به افتخار سفراى جدید و سفرایى که مدت مأموریتشان به اتمام رسیده در دفتر شبکه انجمنهاى دوستى برگزار شد .  

 در این مراسم علاوه بر رؤساى انجمنهاى دوستى کشورها ، بالغ بر چهل سفیر مقیم ایران نیز حضور داشتند .

در ابتدا زواوى  بعنوان شیخ السفرا ضمن قدردانى از شبکه انجمنهاى دوستى براى تدارک آن ضیافت باشکوه ، از حضور سفراى مقیم تهران نیز تشکر کرد و گفت : امیدوار هستم با برگزارى اینگونه مجالس دیپلماتیک غیر رسمى در حوزه دیپلماسى عمومى ضمن شناخت از یکدیگر بتوانیم تعامل بیشترى با مردم شریف و عزیز ایران در حوزه هاى فرهنگى داشته باشیم .

 سپس با دعوت ایشان، سفراى نیکاراگوئه ، هند ، فرانسه ، هلند ، مصر ، تاجیکستان ، بلغارستان ، قرقیزستان ، ونزوئلا ، کوبا ، سنگال ، فنلاند، سوریه ، الجزایر ، موریتانی ، تونس ، بنین ، اکوادور و مسئول نمایندگى اکو در ایران  ، همگى طى سخنانى کوتاه بر ایجاد تعاملات فرهنگى تأکید کردند. 

در پایان دکتر رضا سیدان نائب رییس شبکه شورایعالى انجمنهاى دوستى ایران با سایر کشورها و رییس منطقه اى انجمنهاى دوستى آسیا و اقیانوسیه در مورد روند تشکیل انجمن هاى دوستى سخن گفت و خطاب به سفرا عنوان کرد: این انجمنها غیرسیاسى ، غیردولتى و مستقل هستند و ما تمایل داریم با تعامل یکدیگر بتوانیم برنامه هاى مشترک فرهنگى در ایران و به ویژه در کشور شما داشته باشیم تا مردمان کشور شما هم با فرهنگ و آداب و رسوم مردم ایران آشنا ﺷﻮﻧد. 

در انتهاى مراسم بعد از صرف نهار ، کیک صلح و دوستى توسط صلاح زواوی  سفیر دولت فلسطین در ایران و دکتر رضا سیدان نائب رییس شبکه انجمنهاى دوستى بریده شد .

بنابراین گزارش هریستو پولنداکوف سفیر بلغارستان در ایران در پاسخ به خبرنگار ما در مورد ارتباطات فرهنگی کشورها گفت: ارتباطات فرهنگی که از طریق شبکه انجمن‌های دوستی ایران با سایر کشورها شکل گرفته ، فرصت بسیار مفید و مثبتی است. از این طریق ارتباطات فرهنگی ، هنری و‌ اجتماعی بیشتری بین کشور من و‌ایران پیش می آید و ما هم سعی می کنیم این ارتباطات بیشتر شود و از این فرصت ها بهره بیشتری بگیریم.

هم چنین آدریان کوزیاسکی سفیر رومانی در تهران نیز معتقد است: گسترش و ارتقاء ارتباطات و تعاملات فرهنگی بسیار مهم است و شبکه انجمن های دوستی ایران با سایر کشورها حتی می تواند در گسترش روابط اقتصادی نیز موثر باشد.

وی افزود: گسترش روابط بین المللی کشورها بسیار مهم است و مسلما" تحولات جهان و منطقه در این موضوع مؤثر است. هر کشوری و هر سفارتی مایل است ارتباطش را با سایر کشورها بیشتر کند ، مهم این است که از فرصت ها درست استفاده کنیم.  

نعمت الله امام زاده سفیر تاجیکستان در تهران نیز ایران را کشور دوست و برادر خواند و گفت: مشترکات زبانی ، تاریخی و فرهنگی بین دو کشور ایران و تاجیکستان باعث شده که همکاری هایی با هم داشته باشیم. دو ملت ایران و تاجیکستان همیشه کنار هم هستند و اطمینان دارم برگزاری چنین محافلی باعث رشد ارتباطات و رونق تعاملات فرهنگی می شود .