سرویس استان های هنرآنلاین: محمدرضا خالصی افزود: کتابی که مرتسم است به نام دوتن از دوستان قدیم، یکی دانشمند فاضل فرجاد فرهیخته دکتر حسنلی ودیگری بانوی بزرگوار کوشا و دانا و پربها خانم کرمی زاده؛ به هردوی این بزرگواران به جهت به ثمر رسیدن این کار سترگ خسته نباشید و دست مریزاد می گویم زیرابه حق کاری است سخت، وقت گیر و عمر سوز و البته برای دانشجویان و پژوهشگران بسیار نافع و گران بها.

معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی واحد فارس با بیان اینکه استاد حسنلی پیش از این نیز در این مقوله فرهنگ سعدی پژوهی و کارنامه تحلیلی خیام پژوهی را هم به اهل اندیشه تقدیم کرده است، افزود: البته نیاز به چنین کارهایی امروز در جامعه تحقیق گریز ما مخصوصا در مورد نیما و افکار و اندیشه ها و کارهای او بسیار لازم و ضروری است  است.

خالصی در ادامه یادآوری کرد: این کتاب متریال بسیار خوبی را در اختیار ما می گذارد تا با ایجاد جداول توزیع و فراوانی، داده ها را بر اساس یک نظم منطقی"classi fication" طبقه بندی کنیم و آن وقت به واقعیت های جامعه شناسی ادبی دست یابیم که در این فاصله نسبتا طولانی نیما پژوهی دقیقا چه اتفاقی بر سر شعر و ادب نو ما آمده است و دلایل آن را هم باز جست.

این پژوهشگر ادبیات سپس به تعریف شعر از نگاه نیما و معاصرانش پرداخت و توضیح داد که تعریف نیما از شعر یک تعریف مدرن است ولی معاصران او آنچه درباره شعر می گویند و می نویسند بر معیارهای سنتی استوار است.

او سپس به تفاوت اندیشه نیما در مورد انسان، طبیعت، سکولاریسم، آزادی، مبارزه با استبداد، آرمان شهر و آگاهی در اندیشه نیما پرداخت و با مقایسه این بینش با شاعران زمان نیما، گفت: آنچه نیما از مدرنیته درمییافت همگنان او نمی شناختند و در نمی یافتند و رمز موفقیت نیما نیز در این است.

او همچنین به مقایسه نیما و نازک الملایکه و به بررسی اندیشه این دو شاعر که نسبتا همزمان به تغییر در عروض خلیلی اقدام کردند، پرداخت و گفت: وقتی شما به آن مقالات هم مراجعه کنید؛ می بینید بسیاری  از آن ها سطحی، غیر مستند، احساسی و تقلیدی هستند.

این شاعر و نویسنده شیرازی بیان کرد: برای اینکه مستدل گفته باشم به مدخل نو اندیشی و نوآوری در نمایه ها صفحه١١٠٠ مراجعه کنید -که از قضا مدخل پر و پیمان و فربه ای هم است- به نتیجه من خواهید رسید؛ آنچه که در مورد نیما بسیار مورد دقت و واکاوی قرار گرفته نوآوری او در فرم و زندگی او است، زیرا حرکت نیما به نظر من در دو بعد فرم و محتوا شکل گرفته است.

 خالصی خاطرنشان کرد: شعر نیمایی یعنی شعری با افاعیل شکسته امروز در جامعه شعری ما پر رونق نیست و تعداد شاعرانی که امروز در این فرم کار می کنند چندان زیاد نیست یعنی ما اگر سال وفات نیما تا امروز را حساب کنیم ٥٨ سال می گذرد در این مدت نیما سرایی در فرم خیلی رونقی نداشته است، اما آنچه از نیما که جامعه ادبی ما را انباشت و تا امروز هم پر رونق است اندیشه های نیما است. آنچه من بدان می پردازم همین است؛ می دانیم پیش از نیما کسانی چون تقی رفعت، ابولقاسم لاهوتی، جعفر خامنه ای، خانم شمس کسمایی، محمدمقدم و تتدر کیا بودند که وارد تغییر فرم شعر فارسی شدند اما هیج کدام موفق نبودند و نتواتستند این کار را پیش ببرند؛ علت این بود که آنچه در ذهن و زبان نیما اتفاق افتاد با آنچه اینان را مشغول داشته بود متفاوت بود.

خالصی سپس به تعریف شعر از نیما و معاصرانش پرداخت و توضیح داد: تعریف نیما از شعر یک تعریف مدرن است ولی معاصران او آنچه درباره شعر می گویند و می نویسند بر معیارهای سنتی استوار است.

گفتنی است: کتاب "کارنامه توصیفی نیماپژوهی" حاصل تلاش چندین ساله دکتر کاوس حسن لی و الهام کرمی زاده به مناسبت هفته قلم فارس در تالار غزل اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس رونمایی شد.

الهه بهرامی