به گزارش هنرآنلاین به نقل از روابط عمومی فرهنگستان هنر، این هم‌اندیشی به منظور پاسداشت و صیانت از معماران ایرانی با موضوع شرح احوال و آثار "استاد سلطان محمد معمار یزدی " برگزار می‌شود.

"شناسایی و بررسی آثار سلطان‌محمد معمار یزدی"، "شیوه و سبک‌شناسی آثار معماری سلطان‌محمد (هندسه و فضاسازی، ابعاد و تناسبات و ...)"، "فنون و روش‌های تزئین در آثار معماری سلطان‌محمد"، "مقرنس و ‌رسمی بندی در معماری سلطان‌محمد"، "تأثیر سلطان‌محمد بر شهرسازی و معماری ایران زمین به ویژه در شهر کرمان"، "تأثیرپذیری سلطان‌محمد از معماری بومی پیشینیان"، "هم‌نشینی هنرها در آثار سلطان‌محمد" و "پایگاه و جایگاه اجتماعی سلطان‌محمد" از جمله محورهای این هم‌اندیشی به شمار می‌روند.

سلطان‌محمد معمار یزدی بی گمان از نام ‌آوران و سرآمدان فن و هنر معماری ایرانی در اوایل سده یازدهم هجری است که طراحی مجموعه بزرگ تاریخی شهر کرمان در دوره صفویه به نام وی ثبت شده و بر اساس طراحی او، این شهر، پاگرفته و توسعه یافته است. این مجموعه شامل میدان،‌ کاروانسرا، حمام، ‌مسجد،‌ آب انبار، ضرابخانه،‌ چهارسوق و بازار است که هر یک از این بناها دورنمایی از شگفتی‌ها و راز و رمزهای معمارانه را جلوه‌گر ساخته‌است. این معمار بزرگ، تسلطی تمام و کمال بر انواع فنون معماری ایرانی و نیز مقرنس‌سازی‌، رسمی بندی و یزدی‌بندی داشته است.

به رغم تمام مهارت‌ها و توانمندی‌های وی، دریغمندانه تاکنون کسی در شرح احوالش تعمقی ننموده و جز نام و آثارش، کسی نمی‌داند این معمار بزرگ که بوده و چگونه زیسته و اگر امضای او در پای آثار معماریش نبود، شاید همین نام را هم از او نمی‌یافتیم. فرهنگستان هنر بر آن است تا در تداوم رویکرد تخصصی خود به حفظ، احیا، اشاعه و بازاندیشی در میراث فاخر و پر ارج معماری ایرانی بمثابة یک سنت زاییده و هویت‌آفرین و همچنین معرفی نام‌آوران هنر ایران زمین با همکاری سازمان‌ها و نهادهای فرهنگی و علمی کرمان، همایشی در خور و شایستة شأن این هنرمند در نیمه دوم سال جاری برگزار نماید.

دبیرخانه این هم‌اندیشی، آخرین مهلت ارسال چکیده مقالات سی آبان ماه 1396، مهلت ارسال اصل مقالات را30 دی ماه 1396 و زمان برگزاری آن را اسفند ماه 1396 اعلام کرد.

از علاقه‌مندان دعوت می‌شود، مقالات خود را به دبیرخانه این هم‌اندیشی به نشانی خیابان ولی‌عصر(عج)، پایین‌تر از چهارراه طالقانی، شماره 1552 ارسال نمایند و یا برای دریافت اطلاعات بیشتر با شماره تلفن 5-66954200 داخلی 1112 تماس بگیرند.