سرویس تئاتر هنرآنلاین: بهروز غریب‌پور کارگردان "اپرای خیام" در گفت‌وگو با هنرآنلاین درباره زمان اجرای این اثر گفت: اپرای عروسکی خیام از 25 تیر در تالار فردوسی بنیاد فرهنگی هنری رودکی اجرا می‌شود. روی این اپرا نزدیک 3 سال کار شده تا به اجرا در بیاید، بنابراین در اجرای آن حتماً اتفاق خوبی خواهد افتاد.

سرپرست گروه تئاتر "آران" در ادامه خاطرنشان کرد: در "اپرای خیام"، اندیشه‌های این شاعر را مد نظر قرار داده‌ام. رباعی‌های خیام به 35 زبان زنده دنیا ترجمه شده اما در سطح دنیا هنوز آن‌طور که باید خیام را نمی‌شناسند. حتی در ایران هم یک تصور غلط در مورد خیام وجود دارد که عده‌ای گمان می‌کنند خیام انسانی بوده که فقط به دنبال گذر ایام بوده و در لحظه و آن زندگی می‌کرده، در صورتی‌که خیام همان کسی است که مجهولات زیادی را حل کرده و در اشعارش همه از فانی بودن این دنیا سخن می‌گوید. فرمول‌های ریاضی و تقویم جلالی از جمله فعالیت‌های دیگر خیام است که نشان می‌دهد او آدمی چند وجهی بوده است.

او ضمن اشاره به این موضوع که توصیه خیام این بوده که دنیاپرستی و مال‌اندوزی نکنید و به صلح فکر کنید، خاطرنشان کرد: پیام خیام نه تنها در قرن 21، بلکه در قرن 41 هم ماندگار خواهد بود. حیف است که تا به امروز کسی به خیام فکر نکرده و هیچ اثری راجع به خیام به صورت اپرا ساخته نشده است. امیدوارم که "اپرای خیام" که از چند روز دیگر اجرا می‌شود، یک رونمایی جدید از چهره برجسته و علمی این فیلسوف گرانقدر باشد.

بهروز غریب‌پور درباره خیام اضافه کرد: به اعتبار تحقیقاتی که داشته‌ام، گام‌های نخستین عرفان در جهان اسلام را خیام برداشته است. هر عارف و هر شاعر دینی برای بیان ذهنیاتش به رباعی‌های خیام متوسل شده است. در بخشی از "اپرای خیام" می‌بینید که حتی وسایلی که آهنگران به درخواست خیام برای او می‌ساختند هم نشانگر آن‌ است که وی انسانی بسیار فراگیر و چند بعدی بوده است.

وی در خصوص خوانندگان این اثر یادآور شد: محمد معتمدی خواننده نقش خیام است که دو بخش خیام عقل و خیام عشق را می‌خواند. همچنین اسحاق انور، مهرداد ناصحی، مهدی امامی، وحید تاج، حامد فقیهی، رها یوسفی و روشنک کی‌منش هم سایر اعضای تیم خوانندگان و آواگران این اپرا هستند. گروهی نزدیک به 300 نفر در اپرای خیام شرکت کرده‌اند. امیدوارم مردم دوباره خیام را بشناسند.