به گزارش هنرآنلاین، پس از پیروزی انقلاب اسلامی که ماحصل مقاومتی تاریخی در برابر طاغوت محسوب می شد و در ادامه آن شروع جنگ تحمیلی، گونه ا ی در هنر ایران شکوفا شد که به  دفاع مقدس و فرهنگ مقاومت شهرت یافت. در این دوره هنری،  عمده تلاش هنرمندان نمایش ایثار، شجاعت، مقاومت دلیرمردانی شد که برای دفاع از مرز و بوم خود از جان و مال گذشتند.

فرهنگ مقاومت به مرور جایگاه ویژه ای باز کرد و ماندگاری این تفکر تعالی و نهادینه شدن آن در نسل های بعدی، به عنوان یک دغدغه در میان هنرمندان مطرح گردید. بار اصلی این انتقال فرهنگی بر عهده هنر نمایش بود. هنری که اجتماعی شدن و نهادینه کردن فرهنگ را به عنوان یک وظیفه ذاتی مدنظر دارد.

گروه های نمایشی از آغاز جنگ تحمیلی فعالیت های خود را در مسیر تحقق این ایده نوظهور آغاز کردند و اگرچه در سالهای ابتدایی، برنامه های اجرایی که عمدتاً در مسیر ارتقای روحیه حماسی و نمایش فداکاری ها، قهرمانی ها، ایثارها و ... صورت می پذیرفت، مبتنی بر زمانه خود آرمانی  بود اما با ورود جوانان خوش ذوق، خلق طرح های نو و ارتقای کیفی و کمی نمایش ها سال به سال این مسیر منطقی تر و واقع گرایانه تر شد.

در سال 95  فعالیت های هنرمندان عرصه تئاتر در حوزه دفاع مقدس و فرهنگ مقاومت رشد قابل توجهی داشت و اقدامات ارزشمندی صورت گرفت.برگزاری 8 جشنواره و همایش اختصاصی تئاتر و اجرای عمومی 37 نمایش مهمترین دستاورد توجه مدیریت کلان تئاتر کشور به این موضوع ملی است. 

به گزارش ایران تئاتر، در زیر به صورت مختصر به اهم فعالیت‌های نمایشی کشور در سال 95 در حوزه دفاع مقدس و فرهنگ مقاومت پرداخته شده است.

8جشنواره، همایش و برنامه جمعی مختص تئاتر دفاع مقدس و فرهنگ مقاومت

سال گذشته در کنار جشنواره های مختلفی که همگی به موضوع مقاومت توجه داشتند، 8جشنواره، همایش و برنامه جمعی مختص تئاتر دفاع مقدس و فرهنگ مقاومت در کشور  با برگزار شد، رخدادهای فرهنگی ای که بابرنامهریزی ، مشارکت ، همکاری و همراهی اداره کل هنرهای نمایشی کشور انجام شد. 

جشنواره لاله های سرخ اندیشمک

بیست و دومین جشنواره تئاتر لاله های سرخ با حضور هنرمندان تئاتر 12 استان اصفهان، ایلام، بوشهر، چهار محال و بختیاری، خوزستان، فارس، کردستان، کرمانشاه، کهگیلویه و بویراحمد، لرستان، مرکزی و همدان از ۱۸ الی ۲۱ بهمن ماه  در شهرستان اندیمشک برگزار شد.

در این جشنواره 93 اثر نمایشی (نمایش خیابانی 20 اثر و در بخش صحنه‌ای 73 اثر) به دبیرخانه ارسال شد که پس از مرحله بازبینی در بخش صحنه‌ای 12 اثر و در بخش خیابانی 4 اثر به بخش نهایی راه پیدا کردند.

جشنواره سراسری تئاتر کوتاه خلاق ایثار

این جشنواره که اولین دوره آن در سال 1390 با هدف بیان ارزش های والای انسانی ،ترویج فرهنگ ایثار و شهادت و همچنین ارائه تجربه های نو و بروز  خلاقیت در حوزه تئاتر در گرگان برگزار شد، پس از 5 سال وقفه در 29 بهمن ماه سال 95 به مدت 4 روز به میزبانی استان گلستان و در گرگان برگزار شد.

در این جشنواره 250 اثر از 13 استان به دبیرخانه ارسال شد که در نهایت ۱۵ نمایش صحنه‌ای و ۶ نمایش خیابانی به بخش پایانی راه یافتند.

جشنواره تئاتر بسیج

جشنواره تئاتر بسیج که از سال 1383 با هدف شناسایی و جذب هنرمندان بسیجی آغاز شد و در 26 بهمن ماه سال 95 دوزادهمین دوره خود را به مدت 4 روز در بندرعباس برگزار نمود.

در دوازدهمین جشنواره تئاتر بسیج910 طرح (290 طرح خیابانی و 620 طرح صحنه ای) از 20 استان کشور، به دبیرخانه ارسال شد که در نهایت پس از بازبینی نهایی 14اثر در بخش صحنه ای و 10 نمایش در بخش خیابانی شرکت کردند.

از نکات حائز اهمیت در این دوره از جشنواره تئاتر بسیج، حضور 5 گروه نمایشی تئاتر بچه های مسجد برای اولین بار به این جشنواره بود.

همچنین 2 نمایش نیز به عنوان نمونه کار هنرمندان بسیجی در طول برگزاری جشنواره به نمایش در آمدند.

جشنواره منطقه‌ای تئاتر خیابانی شرهانی

نخستین جشنواره منطقه ای تئاتر خیابانی شرهانی با محوریت معرفی الگوهای برجسته‌ ایثار و شهادت با الهام از سیره‌ شهیدان به ویژه شهدای عملیات محرم در منطقه‌ عملیاتی شرهانی، ایثار و فداکاری پدران، مادران و همسران شهیدان و جانبازان، نقش ایستادگی و مقاومت مردم مناطق مرزی در توسعه و امنیت پایدار کشور، جلوه های ایثار و فداکاری در سبک زندگی ایرانی و اسلام، ایثار و مقاومت مدافعان حرم در خارج از مرزهای جغرافیایی و جلوه های مشابه آن در سایر کشورهای تحت ستم و تاثیر روحیه ایثار و مقاومت در تحقق اهداف سیاست های اقتصاد مقاومتی از 16 تا 18 اسفندماه 1395 در شهر دهلران برگزار شد.

در این جشنواره 49 اثر از استان های آذربایجان غربی، کردستان، کرمانشاه، خوزستان، لرستان، همدان و ایلام به دبیرخانه ارسال شد که در نهایت 12 اثر به بخش نهایی راه یافتند.

 همایش ملی تئاتر خیابانی راهیان نور

نخستین همایش ملی تئاتر خیابانی راهیان نور با هدف رونق‎بخشی به جریان راهیان نور از 20 اسفندماه 95   تا 10 فروردین 96 در یادمان‎های دفاع مقدس استان خوزستان برگزار شد.

در این همایش 12 گروه نمایشی برگزیده تئاتر خیابانی دفاع مقدس کشور از استان‎های تهران، کرمان، ‌ایلام،‌ کردستان و خوزستان به مدت 4 روز در  خرمشهر (شلمچه، موزه دفاع مقدس خرمشهر، روبروی مسجد جامع خرمشهر) و آبادان (یادمان شهدای اروند‌ و ‌انتهای بازار ته لنجی) به اجرای نمایش پرداختند.

همایش رهروان عشق

این برنامه به کوشش دفتر تئاتر خیابانی اداره کل هنرهای نمایشی از اول تا هفتم فروردین ماه 1396 در 4 استان مرزی خوزستان ، کردستان ، ایلام و کرمانشاه برگزار شد.

در برنامه رهروان عشق 13 نمایش (5نمایش روایت مرصاد کار هومن روح تافی، آب کار سعید ذبیحی، آن مرد کار هاشم پورمحمد، فروشی کار مجتبی مرادی و کاغذ ها کار مرتضی اسدی در کرمانشاه، 2 نمایش شاداماد کار سعید خیرالهی و حراجی کار علی اصغر اسماعیلی در ایلام، 4نمایش اسو کار بهنام کاوه، حکایتی از یک پیرمرد کار عبدالحسین جلیل نسب ، نمایش العماره کار فواد رابحی، کوچه های شهر کار احمد مسافری و 2 نمایش گمشده کار کژال راست بین، داد و بیداد کار عزیز زادسر در کردستان ) به اجرا در آمد.

جشنواره منطقه ای تئاتر دفاع مقدس

این جشنواره که از سال 1393 که به کوشش انجمن هنرهای نمایشی و با محوریت دفاع مقدس، دفاع مقدس در آئینه عاشورا و ما و بازماندگان دفاع مقدس و با هدف تجلیل و تکریم از مقام شامخ شهدای هشت سال دفاع مقدس، اشاعه و ترویج فرهنگ ایثار و شهادت، توجه به فعالیت هنرمندان متعهد و ترویج معنویت و فرهنگ مقاومت، تقویت و استمرار حرکت‌های هنری متعهد و منطبق با اهداف والای فرهنگی و ایجاد فضای همدلی و هم‌اندیشی در حوزه تئاتر در ساوه برگزار شد، امسال هفتمین دوره خود را در منطقه ویژه پارس جنوبی برگزار کرد.

در هفتمین جشنواره منطقه ای تئاتر دفاع مقدس که با حضور استان‌های بوشهر، فارس،‌کهکیلویه، کرمان، یزد، هرمزگان، خوزستان و سیستان و بلوچستان از 30 اردیبهشت تا 3 خردادماه 96 برگزار شد، 73 اثر نمایشی در بخش‌های صحنه‌ای و خیابانی به دبیرخانه ارسال، که پس از بازبینی  15 اثر شامل 9 نمایش صحنه ای و شش نمایش خیابانی از استانهای کرمان، یزد، فارس، سیستان و بلوچستان، بوشهر و خوزستان انتخاب شدند.

 جشنواره ملی تئاتر مقاومت فتح خرمشهر

جشنواره ملی تئاتر مقاومت فتح خرمشهر از سال 1377 به همت هنرمندان خرمشهری و با محوریت حماسه فتح خرمشهر و رخدادهای هشت سال دفاع مقدس ، شروع به کار کرد و امسال بیستمین دوره خود را از دهم تیرماه به مدت 4 روز در شهرهای خرمشهر و آبادان برگزار می شود.

در بیستمین جشنواره تئاتر مقاومت که در سه بخش مسابقه تئاتر صحنه‌ای ، مسابقه نمایش‌های میدانی، بخش میهمان برگزار خواهد شد، 186 طرح و نمایشنامه از 28 استان کشور به دبیرخانه رسید، که پس از بررسی و بازبینی، 11 اثر در بخش صحنه ای و 9 اثر در بخش میدانی جواز حضور در رقابت ها را دریافت کردند.

گفتنی است در نوزدهمین جشنواره ملی تئاتر مقاومت فتح خرمشهر که از 28 اردیبهشت تا 2 خردادماه سال 95 برگزار شد، 265 اثر نمایشی از 28 استان کشور به دبیرخانه رسید که از این میزان 17 اثر به بخش پایانی راه یافت.

جشنواره تئاتر فجر و دیگر جشنواره هایی که به موضوع مقاومت توجه کردند

در کنار این جشنواره ها، در یکساله اخیر مسئولان حوزه نمایشی کشور تمام تلاش خود را در مسیر ارتقای فرهنگ مقاومت در کشور  و آشنایی نسل جوان با 8 سال دفاع مقدس بکار بستند.

یکی از مهمترین این اقدامات حضور آثاری با محوریت دفاع مقدس و مقاومت در سی و پنجمین جشنواره بین المللی فجر بود.

براساس آمار، 7 اثر نمایشی با موضوع دفاع مقدس و یک اثر کمدی با نگاهی به موضوع جنگ در این جشنواره بین المللی حضور داشتند که 3 اثر  در بخش مروز آثار صحنه ای( جدا از نمایش آکواریوم کانگورو که با محور مصائب جنگ ساخته شده)، 2 اثر در بخش محیطی، خیابانی و... و 2 اثر در بخش فجر استانی اجرا شدند.

همچنین در عموم جشنواره های مطرح تئاتر کشور از جمله جشنواره تئاتر سوره، تئاتر کریمه قم، جشنواره تئاتر بچه های مسجد، جشنواره خمسه، جشنواره منطقه ای وتار، جشنواره تئاتر مونولوگهای 15 دقیقه ای تهران، جشنواره تئاتر رضوان، جشنواره بین المللی تئاتر خیابانی مریوان،  دهمین جشنواره سراسری « تئاتر های کوتاه » ارسباران، جشنواره بین المللی تئاتر دانشگاهی و ... نگاه جامعی به این مقوله شد و آثار مختلفی را در این حوزه در معرض دید عموم قرار داد.

نمایش هایی که با مضمون دفاع مقدس و مقاومت در یکسال گذشته به اجرای عموم در آمدند

در کنار برگزاری جشنواره ها، همایش ها و برنامه های مختلفی که مسئولان حوزه تئاتر کشور در سال گذشته به اجرا گذاردند و هر یک مجموعه ای از تئاترهای این حوزه را در دل خود جای داده بود، 36 نمایش در حوزه تئاتر دفاع مقدس، فرهنگ مقاومت و جهاد و شهادت به اجرای عمومی رسید، که 26 نمایش صحنه ای و 11 نمایش به صورت خیابانی و محیطی برگزار شد که این مسئله از یک سو نشان دهنده علاقه مندی گروههای نمایشی به این حوزه و از دیگر سو خالی نبودن سالنهای تئاتر کشور از تئاتر دفاع مقدس در طول ماههای سال بوده است.

در زیر به نمایشهایی که در سال گذشته در این حوزه به نمایش درآمدند، براساس تاریخ اجرا اشاره می شود:

الف: نمایش های صحنه ای:

"فصل بهارنارنج": سه بار اجرا در یک فرآیند یکساله

"فصل بهارنارنج" را باید از آثار موفق سال گذشته در حوزه دفاع مقدس بنامیم. این اثر که نوشته محمود ناظری است و توسط غلامرضا اعرابی و با هنرمندی بازیگران روشندل به روی صحنه می رفت، کار خود را با 6 اجرایی که در روز یکم اسفند ماه 1394در پلاتوی اجرای تئاتر شهر داشت، آغاز کرد. پس از استقبال بی نظیر مخاطبان، نمایش برای بار دوم از 16فروردین تا 17 اردیبهشت 1395، در خانه نمایش اداره تئاتر به روی صحنه رفت.

استقبال از این نمایش باعث شد تا اعرابی برای بار سومین آنرا به پلاتوی اجرای مجموعه تئاتر شهر ببرد و از 10 تا 20 مهرماه یکبار دیگر به اجرا گذارد.

نمایش "فصل بهارنارنج" مضمونی مرتبط با دفاع مقدس داشت. این اثر داستان دختری به نام گلی را روایت می کرد که برای او خواستگار آمد، اما او در فکر حمید است که در بحبوحه جنگ به سربازی رفته و خبری از او نیست. در حین مراسم نامه‌ای از حمید به گلی می‌رسد که در آن حقیقتی بیان می شود و گلی باید تصمیم در این خصوص بگیرد ...

ندا سلیمانی، علی بلبلی، مریم دیهیم‌بخت، حجت‌الله سنگانه، محسن رستمی، بابک محمدزاده، حمیدرضا کیانی‌خواه و شیما شوری در نمایش فصل بهارنارنج ایفای نقش کردند.

"دخترشینا" اقتباسی از یک رمان پرطرفدار

"دختر شینا" اقتباسی از رمانی به همین نام است که با محوریت خاطرات همسر شهید حاج ستار ابراهیمی هژیر توسط بهناز ضرابی زاده به رشته تحریر در آمده و  مورد توجه رهبر معظم انقلاب نیز قرار گرفته است.

این نمایش با حمایت انجمن تئاترانقلاب و دفاع مقدس و به نویسندگی وکارگردانی علی مست علی از 20 اردیبهشت 95 به مدت 20 روز در تماشاخانه سرو به روی صحنه رفت.

این نمایش یکی از هزاران روایت ناگفته از مردانگی زنان در جنگ است؛ زنانی که جنگ به خانه‌های آنها رسید، اما زندگی را حفظ کردند

نازنین بابایی، مریم اشوری و محمدرضا قلمبر دبازیگران این نمایش بودند.

"پچپچه‌های پشت خط نبرد" با نمایشنامه ای که معادلات تئاتر دفاع مقدس را به هم ریخت

"پچپچه‌های پشت خط نبرد" از جمله نمایشنامه های جنجالی و در عین حال بی نقص حوزه دفاع مقدس است که توسط علیرضا نادری نوشته و یکبار در سال 1374 به اجرا در آمد. این نمایش در سال 1391 نیز یکبار دیگر به کارگردانی افشین خیل نژاد در سالن بزرگ تالار مولوی در معرض دید عموم قرار گرفت.

استقبال از این نمایشنامه جنجالی که به عقیده برخی با ورودش در سال 1374معادلات تئاتر دفاع مقدس را به هم ریخت، باعث شد تا این بار احمد ستاری برای به روی صحنه بردن آن ابراز تمایل کند و این نمایش از 20 خرداد تا 24 تیرماه 95 با بازی محمدرضا ستاری، عباس خداوردیان، افشین واعظی، حجت غلامی، رامین دلفان، مسعود عابد، مسعود شیرانی فرد وکسری بنائی در سالن بزرگ تالار مولوی به اجرا در آمد.

"پچپچه های پشت خط نبرد" به بازسازی خاطره ای از یک دسته پیاده نظام در رمضان سال۶۱ و دوران آتش بس موقت می پردازد و 8سرباز با دیدی خاص از زندگی، مورد تهاجم زبانی یکدیگر قرار گرفته و توسط شخصیت اصلی این نمایش علیرضا به سخره گرفته می‌شود.

"بهشت با طعم چای" روایتی از یک خیانت

نمایش "بهشت با طعم چای تلخ" از جمله نمایش‌هایی بود که در بیست و سومین دوره جشنواره تئا‌تر سوره ماه روی صحنه رفت. این نمایش به ماجرای یک جوان بسیجی می پرداخت که مدتی را در یک بیمارستانی درجوار بارگاه امام رضا (ع) جهت درمان می‌گذراند. همزمان با بستری شدن او، برادر خلافکارش لباس و چفیه و کارت او را بر می دارد و در مرز خراسان مواد مخدر جابجا می کند و...

این نمایش به نویسندگی و کارگردانی خسرو امیری از 29 تیر تا 29 مرداد 95 تماشاخانه ماه حوزه هنری اجرا شد.

علی رجایی، کوروش شاهونه و بهار ارجمند بازیگران این نمایش بودند

"جهان انزوا" رویکردی متفاوت به فرهنگ مقاومت

"جهان انزوا" براساس نمایشنامه ای از نائومی والاس نمایشنامه نویس امریکایی و به کارگردانی رضاکوچک زاده با حمایت انجمن تئاترانقلاب و دفاع مقدس و برای سیزدهم جشنواره تئاتر مقاومت تهیه و تولید شده بود.

نمایش نگاهی منتقدانه و ضدجنگ بر رخداد های پیرامونی منطقه خاورمیانه داشت و از یکم تا 22 مرداد 95 در تالار استاد انتظامی خانه هنرمندان ایران بر روی صحنه بود.

امیر محمدی و محسن خدری در این نمایش ایفای نقش کردند.

"فوبیا" حیات بر مزار صداها

"فوبیا" نمایشی ضد جنگ درباره کودکی بود که مادرش او را از رعد و برق می ترساند و کودک هر چه بزرگتر شد به صداهای خشن حساس تر شد تا جایی که رخدادهای جنگ مثل صدای زنگ اخبار، آژیر،  جیغ و... برایش به یک چالش بزرگ تبدیل شد.

این نمایش به نویسندگی و کارگردانی شیوا خسرومهر از سوم تا نوزدهم مرداد 95 در تماشاخانه مشایخی روی صحنه رفت و جلال تبریزی و فرشید ابولحسنی در آن بازی می کردند.

"نوبت یعنی بعدی"؟!

نمایش "نوبت یعنی بعدی" کاری از گروه نمایش دیدومک به سرپرستی ابراهیم گله‌دارزاده است که به کارگردانی و نویسندگی مرتضی شاه کرم پس از اجرا در دو استان البرز و یزد، از 10 مرداد 95 در مشهد به روی صحنه رفت.

این نمایش که در بخش مرور سی و چهارمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر نیز حضور داشت، ماجرای پیرزنی را روایت می‌کند که به دنبال یافتن عضو برای پیوند زدن به پسر بیمارش است. او خانه‌اش را اجاره می‌دهد و مستاجرش که قصد عمل جراحی دخترانش را دارد برای یافتن عضو او را همراهی می‌کند.

نمایشنامه "نوبت یعنی بعدی" در پنجمین جشنواره ملی تئاتر ایثار، نمایشنامه‌نویس برگزیده شناخته شده‌ بود.

"پوتین های پایدار" قصه رنج های ماندگار

نمایش "پوتین های پایدار" به نویسندگی علی حاتمی نژاد و با کارگردانی یوسف دادجو  از 23 تا 26 مردادماه 95 در دو شهرستان بیله سوار و اردبیل به نمایش در آمد.

این نمایش داستان رزمنده ای به نام رسول پایدار را روایت می کند که با لو رفتن عملیات تنها فرد زنده مانده عملیات است. او پس از این ماجرا دچار مشکلات روانی شده و حل این مشکل جریاناتی را به دنبال دارد.

"جهشه" نمایشی که سه بار تمدید شد

نمایش "جهشه" را باید یکی از تاثیرگذارترین آثار سال 95 در حوزه دفاع مقدس بنامیم، که به دلیل استقبال، سه بار تمدید شد.

داستان روایتگر افراد جامانده در یکی از محلات خرمشهر پس از اشغال این شهر در سال 59 است و وضعیت این لحظه بحرانی را نشان می دهد و توسط مرتضی شاه کرمی نوشته شده است.

این نمایش که مورد حمایت انجمن تئاتر و دفاع مقدس بود، پس از اجرا در جشنواره سوگواره خمسه، از 21 مرداد تا 12 شهریورماه در تماشاخانه سرو به روی به اجرای عموم گذاشته شد و به دلیل اسقبال، ابتدا تا 5 مهر و سپس تا 10 مهر 95 تمدید شد.

علی برجی به عنوان کارگردان و محمدعلی حسینعلی پور، شیرین صنعتگر، بهناز پورفلاح، روزبه اختری، شادی امیری، اکبر مددی مهر، بهناز نجفی، امین مؤذن، پرستو آراسته، مهرناز احدیان، بهرام کاظمی، سیروس سپهری، کیوان بدری، افشین واعظی، شیرین صنعتگر، المیرا معظمی، سمانه حبیب پور، نگار محمدی به عنوان بازیگر در این نمایش حضور داشتند.

"دیلان" گذرگاهی به سمت آسمان

 نمایش "دیلان" به نویسندگی و کارگردانی ندا قربانیان از  8 شهریور تا ۱۲ شهریور ۱۳۹۵در تماشاخانه‌ی ماه حوزه هنری به صحنه رفت.

در این نمایش که روایتگر داستان دو زن و یک دختر جوان در غسالخانه‌ای در یک شهر کردنشین مرزی در دوران دفاع مقدس است، ندا قربانیان، علیرضا یعقوبی، دنیا رحیمی و هانیه کریم ایفای نقش کردند.

دیلان پیش از این از 30 بهمن تا 15 اسفند 93 در پلاتوی رودکی کرج روی صحنه رفته بود.

"بهشت 50 درجه بالای صفر" روایت یک چشم انتظاری تلخ

"بهشت ۵۰ درجه بالای صفر" به نویسندگی مشترک علی حیدری و طیبه نیک آزاد از ۲۳ تا  ۳۱ شهریورماه 95 در تماشاخانه مهر حوزه هنری به روی صحنه رفت.

این نمایش که برگزیده انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس در سی‌و‌سومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر بود و افتخار بهترین بازیگری زن از سی و سومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر را در پرونده داشت، داستان زندگی زنی رنج کشیده و داغ دیده آبادانی را روایت می‌کرد که در زمان جنگ مجبور شد از شهر خود به تهران برود اما در حقیقت روح و تمام وجود خود را در آبادان جا گذاشته است و همواره چشم انتظار بازگشت پسرش از جنگ بود.

مسعود زبیدی، طیبه نیک آزاد، طاهره نیک آزاد، زینب حقیقت، علی شیخ رباط و شهرام پور عسکر در این نمایش ایفای نقش می‌کردند.

"سردار" روایتی از زندگی با یک فرمانده

نمایش "سردار" ساخته نادر برهانی مرند از آثار پرمخاطب یازدهمین جشنواره رضوی بود که از 4 مهر تا 20 آبان 95 در سالن اصلی تئاتر شهر به روی صحنه رفت.

این نمایش که به دنبال ارائه یک تصویر درست، واقعی و ملموس از  فرماندهان جنگ بود، از زوایه ای شاعرانه و نو به زندگی آنها پرداخت و روایتی از سال‌های نه چندان دور جنگ است که تا امروز امتداد دارند. داستان سربازان پاکباخته‌ای که گمنام، به خاک وطن پیوسته‌اند و نبودشان دینی بر ذهن و گرده تاریخ معاصر این سرزمین شده است.

در مراسم افتتاح این نمایش که با حضور سردار علی فضلی جانشین رئیس سازمان بسیج مستضعفین و فرمانده قرارگاه راهیان نورسپاه و بسیج، سردارحسن حمیدزاده معاون پارلمانی سازمان پدافند غیرعامل، علی مرادخانی معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، سعید الفتی مشاور امور ایثارگران وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، مهدی شفیعی مدیرکل هنرهای نمایشی، سید حمیدرضا طیبی رییس جهاد دانشگاهی، برزین ضرغامی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران، مجید رجبی معمار مدیرعامل خانه هنرمندان ایران و ... برگزار شد، سردار فضلی در خصوص این نمایش گفت: امشب شاهد اجرای بسیار ارزشمندی بودیم که برای من یادآور رشادت ها و دلاوری های شهیدان والا مقامی چون شهید همت و شهید باقری بود.

هدایت هاشمی، نسیم ادبی، احمد کاوری، میرطاهر مظلومی، فریدون محرابی، ناهید مسلمی و حسین پاکدل بازیگران این نمایش بودند.

"آخرین انار دنیا" تقابل جنگ و عشق

نمایش "آخرین انار دنیا" اثر ابراهیم پشت‌کوهی از 12 مهر تا 12 آبان ماه 1395، اجرای خود را در سالن سایه مجموعه تئاتر شهر آغاز کرد.

ابراهیم پشت‌کوهی این نمایشنامه را از رمان معروف «آخرین انار دنیا» نوشته بختیار علی، نویسنده معروف کردزبان اقتباسی کرده بود و با این اثر در دو بخش تازه‌های تئاتر و بین‌الملل سی‌وچهارمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر حضور داشت.

نمایش "آخرین انار دنیا" در یک فضای رئالیسم جادویی، به بررسی تقابل جنگ و عشق پرداخت.

محمد سایبانی، حسین اصیلی، الهام اسکندری، بهنام پانیزه، سارا شاهی، میراث پری‌دار، سعید عیسایی، وحید فراهانی، الناز امینی و فاطمه احسان‌فر، بازیگران این نمایش 65 دقیقه‌ای هستند.

قرارمان فصل خرما راوی دو زندگی در جنگ

این نمایش که از 23 مهر تا 8 آبان 95 در تماشاخانه سرو به روی صحنه رفت، روایتگر داستان دو خانواده در بحبوحه جنگ تحمیلی است که قتل ناخواسته ذبیح زندگی و دوستی این دو خانواده را دچار چالش می کند.

نمایش به کارگردانی «رضا رمضانی» و بر اساس نمایش نامه ای از فرح ازادیان به روی صحنه می رفت و هدی نوری زاده، نادیا فرجی، سعید مقبری، میثم جهانگیری، سارا عابدی، رضا رمضانی به عنوان بازیگر در آن ایفای نقش کردند.

"شراره" خاطراتی از عشق مانده در جنگ

"شراره" روایت‌گر داستان زنی است که در روزهای آغازین جنگ نامزد خود را از دست می‌دهد و در طول سالیان سال با خاطرات او زندگی می‌کند. جنگ و تبعات آن به مانند بسیاری از افراد دیگر همچنان برای این شخصیت وجود دارد و بر زندگی‌شان سایه انداخته است. نمایش چند مقطع از زندگی این زن را به صورت رئالیستی به تصویر می‌کشد. تصویری که برای این زن با وجود کیلومترها فاصله از جنگ برایش ایجاد می‌شود.

این نمایش که کاری از محمد مهد خاتمی است که پس از سالها دوری از این حوزه به روی صحنه برد و توانست در یازدهمین جشنواره تئاتر رضوی 5 جایزه را از آن خود کند.

شراره از 27 مهرماه تا 15 آبان ماه 95 در خانه موزه استا انتظامی تماشاخانه انتظامی به روی صحنه رفت.

 الهه پژوهی، سحر شفیعی، علی رجایی، مهری شمس، محمود کریمی، امیر احسان امیری‌پور، فهیمه نوروزی، غلامرضا عارف‌نژاد بازیگرانی بودند که در این نمایش ایفای نقش کردند.

"شافع محشر" روایتی از حماسه کربلا تا دفاع مقدس

نمایش "شافع محشر" به نویسندگی و کارگردانی مرتضی کهن، روایتی تلفیقی از هشت سال دفاع مقدس و واقعه کربلا و شهادت حضرت ابوالفضل است و در نگارش آن از کتاب هایی همچون لهوف نوشته ابن طاووس و در کربلا چه گذشت نوشته شیخ عباس قمی استفاده شده بود.

این روضه نمایشی که در سال 95 دوره ششم اجرای خود را سپری می کرد و در فرهنگسراهای مختلف تهران نیز به اجرا درآمده بود، از 12 تا 26 آبان ماه در سالن نغمه فرهنگسرای بهمن به روی صحنه رفت.

فرهاد  پاک نهاد، کیوان  عمو زاده، سید احمد  حسینی مهر، رضا رهنوردی، سید جلال حسینی، محمد محمدی، مهدی راستی، حمیدرضا راضی، داوود  امیرخانی، عظیم علمی، جمال غفاری، رویا محرابی ،هانیه حاجی جعفر، ریحانه ورودی، سپیده خان داشپور، فهیمه وطن خواه، فاطمه بادره، آرزو صادق زاده فاطمه  هنرمند، ایلیا جعفر بیگ لو، مبینا  شیشه گر در این نمایش ایفای نقش می کردند.

در خلاصه این نمایش آمده است: در مقر تفحص، رزمنده ای که بیش از سی سال درگیر با درد کمر است به روز عاشورا و شهادت حضرت ابوالفضل العباس (ع) می رسد و در ادامه ماجرای روز محشر و شفاعت حضرت فاطمه زهرا (س) روایت می شود. در انتها نیز مخاطبان به تشییع پیکر نمادین یک شهید گمنام  می پردازند.

"خوب، بد، زشت"

نمایش "خوب، بد، زشت" نوشته ابوالفضل حاج علی خانی است که شقایق فتحی آن را در دو نوبت به روی صحنه برد.

این نمایش که از آثار منتخب جشنواره سوگواره خمسه محسوب می شد و مورد حمایت انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس قرار داشت، از 18 آبان تا 2 آذرماه در پلاتوی نمایش روایت و از 4 آذرماه تا 30 آذرماه در تماشاخانه ماه حوزه هنری به روی صحنه رفت.

نمایش روایتگر زندگی دو نفر از اهالی جنوب ایران است که وانتی را در پمپ بنزین می دزدند و از قضا بار وانت محموله ای است که حال و هوای آنها را عوض می کند.

این نمایش که با محوریت شهدای حرم اجرا شد تلاش داشت موضوع تئاتر مقاومت را دنبال کند.

نمایش "خوب، بد، زشت" به عنوان تنها اثر مرتبط با مدافعان حرم، در جشنواره بین المللی فجر نیز در دو بخش مرور تئاتر ایران و تئاتر جوان شرکت کرد.

"حانیه"، مدافعان حرم از نگاهی دیگر

تالار انتظامی تماشاخانه ایرانشهر از 27 آبان ماه 1395 به مدت 6 شب میزبان نمایشی بود که پایداری و مقاومت را یدک می کشید.

"حانیه" داستان زنی بارداری است که همسرش داوطلب حضور به عنوان مدافعان حرم در سوریه است. همزمان مادر شوهرش نیز عازم سفر حج می شود و همزمان با حادثه منا، همسرش نیز در سوریه به شهادت می رسد.

در این اثر نمایشی، محمد نباتی مقدم به عنوان نویسنده، فرید یوسف پور به عنوان کارگردان و مونا غمخوار، حمید شریف زاده وشادی صیادی در کسوت بازیگر ایفای نقش می کردند.

"آسمان برای تومی بارد"، پاسداشتی برای مدافعان حرم

"آسمان برای تو می بارد"، تمرکز خود را بر شهدای مدافع حرم معطوف کرده است. 

این نمایش که به نویسندگی سیدعلی موسویان و کارگردانی علی برجی از آثار مورد حمایت انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس محسوب و  در سوگواره خمسه رو نمایی شد، از 12 تا 27 آذرماه در تماشاخانه سرو به روی صحنه رفت.

امید زندگانی، سپیده پهلوان زاده، حمیدرضا حصیرباف، منوچهر علیپور، محمدعلی حسینعلی پور، شیرین صنعتگر، حسین ایرانفر، کیوان بدری، بهنام خندان، مجتبی علیزاده و با صدای علی عمرانی در این نمایش به ایفای نقش پرداختند.

"ایستادن بر فراز یک اتفاق"، عاشقانه ای برای اهلام

این نمایش که روایتگر یک داستان عاشقانه از قبل و بعد از جنگ است، از 20 آذرماه تا 4دی ماه در تماشاخانه سرو به روی صحنه رفت.

نویسنده نمایش سید علی موسویان و کارگردان آن روزبه اختری بود و داستان ماجرای عشق مرزبان عراقی به یک دختر خرمشهری و تقابل این مرزبان با پسر عموی دختر قبل از اشغال خرمشهر و بعد از آن را روایت می کرد.

که همه پیش از آغاز جنگ رخ داده و حالا خرمشهر اشغال شده و گروهبان عراقی به دنبال زن و فرزندش وارد خرمشهر می شود.

مهدی میرزاییان، مونا موسوی، سحرناز عباس زاده و روزبه اختری در این نمایش ایفای نقش کردند.

"هشت" به یاد شهید حسن ترابیان

نمایش "هشت"، داستانی مستند گونه براساس قصه زندگی شهید محمد حسن ترابیان است که به نویسندگی و کارگردانی حیدر رضایی از 23 دی ماه تا 5 بهمن ماه  تماشاخانه ماه حوزه هنری به روی صحنه رفت.

در این نمایش مالک آبسالان، مرجان قاسمی، حیدر رضایی، میثم پیرزادی ایفای نقش می نمودند.

روزبه اختری در خصوص درون مایه این نمایش معتقد است: این نمایش نگاهی به رنج‌های زنان در جامعه و مقاومت‌هایی که از خود نشان می‌دهند و همین طور به نمایش و ستایش مقاومت مردم خرمشهر در هشت سال جنگ می‌پردازد.

"ترن" پر فروش ترین نمایش دفاع مقدس

این نمایش که سال 91 به کارگردانی نیما دهقان روی صحنه رفته بود، اینبار توسط نویسنده نام آشنای آن، حمیدرضا آذرنگ ابتدا از 29 آذر تا اول بهمن 95 و سپس از 17 بهمن تا 27 اسفند در تالار اصلی تئاتر شهر به اجرا در آمد.

داستان روایتگر 8 شهید گمنام است که از آسمان به زمین می آیند و برای هر یک ماجرای رخ می دهد.

استقبال بی نظیر عموم مرد از این نمایش باعث شد تا ترن عنوان پرفروش ترین نمایش حوزه دفاع مقدس از ابتدا تا کنون را به خود اختصاص دهد.

یکی از اتفاقات مهم در زمان اجرای این نمایش، تماشای آن توسط مقامات لشکری و کشوری بود که واکنش های موثری را به همراه داشت. مشاور عالی مقام معظم رهبری و رییس فرهنگستان زبان و ادب فارسی در سخنانی این اثر نمایشی را تجربه ای جدید در حوزه تئاتر دفاع مقدس و نمادی از تحولات جدید تئاتر ایران ارزیابی کردند.

حداد عادل بعد از تماشای این اثر نمایشی بیان کرد: «نمایش «ترن» به نظر من نمایش پر اهمیتی است زیرا به همه مردمانی که در امنیت کامل به تماشای تئاتر می نشینند، دوران هشت سال دفاع مقدس را یادآوری می کند. نمایش «ترن» به ما یادآوری می کند که به نام شهدای گرانقدر جنگ تحمیلی باشیم و  به فکر تجمل و اسراف نباشیم. این اثر نمایشی یک تجربه جدید در تئاتر است که من با توجه به سابقه زیادی که از سال ها قبل در دیدن آثار نمایشی داشتم این تصور را کردم که تحولی در تئاتر ایجاد شده که با این تحول به طور حتم مخاطبان تازه ای جذب تئاتر می شوند.

نمایش "ترن" زمستان سال گذشته با بازی امیر جعفری، مهراوه شریفی‌نیا، نسیم ادبی، نادر برهانی مرند، سیدعلی صالحی، حسین سلیمانی، بهرنگ علوی، مجید رحمتی، وحید آقاپور، علی عامل هاشمی، سیاوش جامع، آذین نظری، باران شادی پور و با حضور فریده سپاه منصور، خسرو احمدی، فرید سجادی حسینی در تالار اصلی مجموعه تئاتر شهر روی صحنه رفت.

"بزرگراه" با میانبری به دفاع مقدس

نمایش "بزرگراه" یکی دیگر از آثار با مضمون دفاع مقدس است که با حمایت انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس توسط ابوالفضل حاج علی خانی از 19 بهمن ماه تا 19 اسفندماه 1395 در سالن سرو به روی صحنه رفت.

این نمایش که در قالب کمدی تراژدی به اجرا در آمد،  ماجرای خانه ای را روایت می‌کند که قرار است در طرح نوسازی شهری توسط شهرداری تخریب گردد. صاحبخانه شروطی را برای اعلام رضایت خود مطرح می‌کند و ماجراهایی در پی این تصمیم بین مستاجرین و سایر افراد قصه واقع می‌گردد. در این نمایش که غیر از درونمایه های اجتماعی و نگاه فرهنگی، رویکردی انتقادی نیز دارد، به مساله دفاع مقدس و حال و هوای آن نیز پرداخته می‌شود.

در این اثر نمایشی بازیگرانی چون نقی سیف جمالی، بهمن روزبهانی، حسین پرستار، مجید علم بیگی، شقایق فتحی، مریم عسگری، نادره محمدی، نساء یوسفی، مجید ستایش، ناصر پژنگ، امید ماهر، سجاد بابابی، زهرا احمدی، زهرا کریمی و ابو الفضل حاجی علی خانی ایفای نقش می‌کنند.

بهزاد فراهانی هنرمند برجسته سینما تئاتر و تلویزیون در خصوص این نمایش در اظهارنظری، گفت: «مایه فخر و مباهات جامعه تئاتر ایران است که جوانانی با همت و پشتکار بالا و با کمترین امکانات مادی درباره غرورآفرینان و افتخارآفرینان میهن و کشورمان هنرنمایی می‌کنند».

"آخرین نامه" شاهکاری که هر مخاطبی می پسندد

"آخرین نامه" یکی از آثار ارزشمند حوزه دفاع مقدس است که سالهای متوالی توسط مهرداد کوروش نیا به روی صحنه می رود.

این نمایش اولین بار در سال 1389 در سالن خانه نمایش به روی صحنه رفت، در سال 1390 در جشنواره لاما، اسپولتو در ایتالیا بین المللی شد  و در ادامه در سال 1393 دو بار در سالنهای سایه تئاتر شهر و باران مورد استقبال مخاطبان قرار گرفت.

نمایش آخرین نامه که نمایشنامه آن به زبان های انگلیسی و آلمانی نیز ترجمه شده است در سال 95 میزبان مخاطبان علاقه مند خود شد و از 27 بهمن تا 27 اسفندماه در سالن پالیز به خیل کثیری از مخاطبان همراه بود.

این نمایش که جوایز مختلفی را در جشنواره های کشور در اختیار دارد، در آخرین روزهای سال 95 قرار بود در مشهد به روی صحنه برود که به دلایلی لغو شد.

آخرین اجرای این نمایش 22 اردیبهشت ماه سال جاری در شاهرود بود که اینبار به کارگردانی علیرضا مویدی به روی صحنه رفت.

آخرین نامه یک روایت کمدی از دفاع مقدس است و داستان روایتگر روزگار سه مرد در خط مقدم جبهه می باشد.

باور کن "من خیال تو نیستم"

"من خیال تو نیستم" نمایشی با تم عاشقانه و تاکید بر روابط انسانی است و داستان  دو رزمنده را روایت می کند که در یک شب برای شناسایی به منطقه حور می روند و در این میان اتفاقاتی برایشان رقم می خورد که بازگشتشان را دچار مشکل می کند.

این نمایش که 7 جیازه جشنواره مقاومت را در کارنامه داشت، پس از دو سال و نیم وقفه، از 2 خرداد تا 3تیرماه 95 در سالن استاد ناظرزاده کرمانی تماشاخانه ایرانهشر به اجرای عمومی درآمد.

نویسنده و کارگردان این نمایش حمید شریف زاده و بازیگران آن نیما رئیسی، رویا بختیاری، مهدی فریضه، بهاران بنی احمدی و کیمیا ملّایی بودند.

"رویای شب دهم اردیبهشت"، نمایشی به پاسداشت شهید نابغه

نمایش "رویای شب دهم اردیبهشت" به طراحی و کارگردانی میلاد جباری مولانا با بازی ارژنگ امیرفضلی، الهام چرخنده، مهری آل آقا، آتش تقی پور، سیروس کهوری نژاد، ایمان صفا، حسام افسری، هانیه رحیمی، علیرضا عباسی، شهاب درفشدار از 10 تا 20اردیبهشت ماه 96 در تالار وحدت به صحنه رفت.

نمایش روایتگر زندگی، مبارزه و شهادت دانشجوی نابغه ای به نام سردار شهید محسن وزوایی است. این شهید بزرگوار در حین تحصیل در رشته شیمی دانشگاه صنعتی شریف، علاقه مند به حضور در جبهه هی نبرد حق علیه باطل شد و خود را به عنوان یکی از فرماندهان سپاه پاسداران معرفی کرد. ایشان در دهم اردیبهشت 1361 در سن 32 سالگی به درجه شهادت نائل شد.

در نخستین اجرای رویای شب دهم اردیبهشت، سردار محسن کاظمینی فرمانده سپاه پاسداران تهران، سید باقر سادات حسینی معاونت فرهنگی این نهاد، برادر شهید وزوایی و خانواده برخی شهدا حضور داشتند.

میلاد جباری مولانا کارگردان نمایش درباره رویکرد این نمایش گفت: "رویای شب دهم" اردیبهشت بضاعتی از سوی ما برای ادای احترام به این شهید است تا بتوانیم گوشه ای از زندگی او را روایت کنیم».

ب: نمایش های میدانی و محیطی

"دریادلان" به یاد ۱۷۵ شهید غواص دفاع مقدس

"دریادلان" نخستین نمایش محیطی بود که به مناسبت بازگشت 175 شهید غولص به وطن، به کوشش کارگاه تئاتر خیابانی ایران از 8 خرداد تا 4 تیر 95 در حوض بزرگ پارک دانشجو به اجرا در آمد.

امیرحسین شفیعی به عنوان نویسنده و کارگردان،  حسین مسافرآستانه به عنوان مشاور هنری، علی براتی به عنوان طراح حرکت و علی براتی، رضا راد، روح الله سنایی، ‌سروش کریمی نژاد،‌ مهرداد آبجار،‌ محمدامین وظایفی، میلاد محمدزاده،‌ محمدرضا ابراهیمی،‌ یونس حمزه لویی، آسف جاودانفرد،‌ علیرضا کاظم زاده،‌ آرمان صلحی، علی پناهی، سامان توحیدی،‌ پیمان گنجی، علی گلگزی، علی آبسالان، دانیال بیات، رضا خاکی، شاهین کیانی نژاد،‌ ارسلان محمدی، محسن قربانی، ایمان مسعود، دانیال ضیاعی فر، مجید جبلی، سعید بهادری تاج و رستا رضوی به عنوان بازیگر ایفای نقش کردند.

"دریادلان" که در کنار بزرگداشت یاد و خاطره غواصان شهید دفاع مقدس، تلاش داشت انتظار مادر شهیدی را که سال‌هاست در جست و جوی فرزند خود بود را به تصویر کشد.،پیش از این 4 اجرای متوالی در نوزدهمین جشنواره تئاتر مقاومت فتح خرمشهر در هتل کاروانسرای آبادان داشت و در 26 شهریورماه 1394 نیز به مدت 10 شب در پارک شهر در معرض دید عموم قرار گرفته بود.

در پایان اولین اجرای این نمایش مادر شهید عبدالله باقری با اشاره به دغدغه فرزندش برای پاسداری از مملکت خویش، خطاب به عوامل "دریادلان" گفت: تمامی شما مثل عبدالله من هستید. امروز زمان جهاد رسیده و باید با تمام توان از آرمان های اسلام و کشورمان دفاع کنیم.

"فصل وصل" نمایشی عظیم با هزاران تماشاگر

نمایش "فصل وصل" را باید یکی از عظیم ترین نمایش های سالهای اخیر عصره دفاع مقدس بنامیم. نمایشی که به کوشش مرکز هنرهای نمایشی انقلاب اسلامی مُهنا و با کارگردانی سعید اسماعیلی از سوم خرداد تا ۱۴ تیرماه 95 در باغ موزه دفاع مقدس به اجرا در آمد.

این نمایش در ادامه اثر قبلی این گروه با نام «فصل شیدایی» که عنوان مهمترین رویداد هنری سال ۹۴ را به خود اختصاص داده بود، اجرا شد و از چهار فصل تشکیل می شد:

"فصل اول" با دوران صدر اسلام آغاز می شود؛ در این آیتم جاهلیت قبل از اسلام و زنده به گور کردن دختران با جاهلیت مدرن و کودک کشی آل سعود در بحرین پیوند می خورد و سپس به داستان بعثت پیامبر، مباهله و سرانجام غدیر خم ختم می شود.

در ادامه این نمایش با ورود به دوران معاصر، مبارزات شهید جهان آرا در دوران پیش از انقلاب تا به پیروزی رسیدن نهضت به تصویر کشیده می شود و یادی از ماجرای حمله به خرمشهر و مقاومت مردم غیور این منطقه خواهد شد.

سپس نمایش به عملیات بیت المقدس و آزادسازی خرمشهر می پردازد و در این بخش ها از شهدای خرمشهر یاد می شود.

فصل سوم به مقاومت مدافعان حرم در مقابل حملات داعش در حرم حضرت رقیه (س) اختصاص دارد و در این فصل روضه حضرت زینب نیز اجرا می شود.

فصل پایانی "فصل وصل" مربوط به دوران آخرالزمان، و به مباحثی چون گسترش شبکه های ماهواره ای، هجمه به اسلام و اسلام هراسی پرداخته می شود تا کار با رسیدن به فصل ظهور حضرت به پایان می رسد.

نمایش "فصل وصل" همه روز بیش از سه تا چهار هزار مخاطب را به خود اختصاص می داد.

"به دنبال او"، "دوازده"، "آقا مجتبی"

به کوشش دفتر تئاتر خیابانی اداره کل هنرهای نمایشی، در سومین روز خردادماه 95، سالروز آزادسازی خرمشهر سه نمایش کوتاه در محوطه تئاتر شهر به اجرا در آمدند.

به دنبال او  کاری از مجتبی دربندی بود که با یک بازیگر در محوطه تئاتر شهر برگزار شد. در ادامه الهه پورجمشیدی نمایش "دوازده" را به معرض دید عموم قرار داد و در نهایت مسعود محرابی پس از اجرای این دو مونولوگ خیابانی، نمایش "آقامجتبی" را با دو بازیگر به صحنه برد.

"فروش ویژه" روای حماسه سازی ها

نمایش خیابانی فروش ویژه تولید واحد هنرهای نمایشی حوزه هنری انقلاب اسلامی استان کرمانشاه و به نویسندگی و کارگردانی مرتضی اسدی مرام از 31 شهریور تا 6 مهرماه در کرمانشاه اجرا شد.

این نمایش راوی فداکاری های رزمندگان در دوران دفاع مقدس و نیز حماسه های شهدای مدافع حرم است و حفظ تمامیت ارضی ایران اسلامی و پافشاری بر نام خلیج همیشه فارس مورد توجه قرار می دهد.

اجرای نمایش "زیر خاکی" در نمایشگاه یاد یاران

نمایش خیابانی "زیر خاکی" همزمان با گرامیداشت هفته دفاع مقدس به همت حوزه هنری قم از 7 تا 9 مهر ماه 1395 در نمایشگاه یاد یاران اجرا شد.

این اثر نوشته محمدرضا آزاد و با کارگردانی محمد جواد پیروزی بود و به بررسی بخشی از زندگی یک رزمنده‌ در دوران دفاع مقدس پرداخت.

این نمایش هر روز دو اجرای پیاپی داشت و علی دارایی و میلاد قره‌داغی در آن به ایفای نقش پرداختند.

"سینا، سینا... عباس"

همزمان با ایام ماه محرم، نمایش میدانی "سینا سینا عباس" با حمایت انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس همزمان به در محوطه تئاتر شهر اجرا شد.

این نمایش میدانی که به منظور پاسداشت رشادت‌های شهدای مدافع حرم، تهیه و تولید شده بود از 16 تا 22 مهرماه در معرض دید عموم قرار گرفت.

"کربلای آب" داستانی از 30 سال انتظار

نمایش "کربلای آب" به همت گروه نمایش دانشگاه آزاد اسلامی واحد لاهیجان و به نویسندگی و کارگردانی علی بیداویسی از 23 تا 28 مهرماه در محوطه این دانشگاه به اجرا در آمد.

این نمایش با اشاره به رشادت ها، شکنجه ها، خفه کردن ها و سال ها رنج اسارت 175غواص دوران دفاع مقدس، داستان یکی از آنها را که پس از مراسم عروسی به جبهه می رود را روایت می کند و در نهایت با نمایش انتظار 30 ساله مادر، به پایان می رسد.

در این نمایش چندساعته 40 بازیگر ایفای نقش کردند. 

"شاهنامه 59" تلاقی جبهه با کربلا

نمایش "شاهنامه 59" در در قالب ویژه‌برنامه «عاشورا تا اربعین حسینی» از یکم تا پنجم آبان ماه در دهلران(جنب مسجدجامع دهلران و مزار شهدای گمنام دهلران وجنب اداره ارشاد این شهرستان) به روی صحنه رفت و حیدر رضایی در مقام نویسنده و کارگردان حضور داشت.

این نمایش داستان سه رفیق را روایت می کرد که با یکدیگر عهد می‌بندند همواره در کنار یکدیگر باشند. در عملیات محرم و در معبرگشایی این عملیات با هم شهید می‌شوند. پس از شهادت آنها، مادرانشان تصمیم می‌گیرند نمایشگاه بزرگی را به نیت حضرت ابوالفضل (ع)، حضرت علی‌اصغر (ع) و امام حسین (ع) بر پا کنند.

"فراتر از شعبده"؛ کنکاشی بر زندگی حر دفاع مقدس

نمایش خیابانی "فراتر از شعبده" کاری از مصطفی کولیوندی است که پس از اجرا در مدارس مختلف شهر ایلام، در قالب ویژه نامه گعاشورا تا اربعین" از اول آبان 95 در این شهر به اجرا در آمد.

این نمایش که کولیوندی به عنوان نویسنده، کارگردان و تک بازیگر آن به روی صحنه آمد، شرحی بر آیه 24 سوره نور قرآن است، که اشاره بر زمانی دارد که انگشت‌ها، دست‌ها و پاها علیه فرد شهادت می‌دهند. داستان درباره شهید عدنان سابوته است که در زمان جنگ، پوتین‌های خود را درمی‌آورد، دور گردنش می‌انداخت و با پای‌برهنه به میدان نبرد می ‌رفت. وی به "حر دوران دفاع مقدس" معروف بوده است.

"شاداماد" با نگاهی متفاوت به تئاتر مقاومت

"شاداماد" یکی دیگر از نمایشهای خیابانی در حوزه دفاع مقدس بود که در شهر دهلران به روی صحنه رفت.

سعید خیراللهی این نمایش را با مضمونی تلفیقی از مدافعان حرم و عاشورای حسینی آبان ماه 95 در قالب ویژه‌برنامه "عاشورا تا اربعین حسینی" به روی صحنه برد.

"حراج"

نمایش خیابانی «حراج» به نویسندگی علی حسنعلی زاده و کارگردانی حمیدرضا گل محمدی تواندشتی با موضوع دفاع مقدس و به مناسبت هفته شهید در روزهای ۲۰، ۲۱ و ۲۲ اسفندماه 95 به اجرا درخواهد آمد.

این نمایش روز بیستم اسفندماه یک اجرا در شهر محمودآباد و یک اجرا در شهر سرخ‌رود از توابع شهرستان محمودآباد و در روز بیستم و بیست و یکم  اسفندماه نیز دو اجرا در شهرستان بابلسر خواهد داشت.

 اقدامات پژوهشی، تحقیقاتی در حوزه تئاتر دفاع مقدس

یکی دیگر از اقدامات مسئولان حوزه تئاتر در بحق دفاع مقدس و فرهنگ مقاومت، توجه به بخش پژوهشی و تحقیقاتی بود که مدتها بود جای خالی آن احساس می شد.

چاپ و انتشار کتاب ها و نمایشنامه های مرتبط با این حوزه (از جمله کتاب شناخت تئاتر مقاومت اثر تقی اکبر زاده، مجموعه نمایشنامه باد اومد با خود برد دنیای خیالی را اثر مهدی صفاری‌نژاد، مجموعه نمایشنامه های ایثار (سه نمایشنامه از امیر دژاکام، شهرام کرمی و رضا صابری) و ...)، سلسله نشست های نقد و بررسی آثار نمایشی حوزه تئاترمقاومت توسط انجمن تئاترانقلاب و دفاع مقدس با عنوان «روایت صحنه»، اجرای طرح های حمایتی ویژه فعالیت‌های علمی پژوهشی خانواده بزرگ تئاتر کشور و در راستای بسترسازی مناسب و تقویت گفتمان در سه موضوع استراتژیک و مهم انقلاب اسلامی، دفاع مقدس و مقاومت و پیوند این مفاهیم با قالب فاخر و زبان گویای هنرهای نمایشی و ... در این راستا به اجرا در آمد.

 راهی که ادامه دارد...

آخرین هجمه تروریستی به کشورمان  بار دیگر یادآوری کرد که فرهنگ مقاومت برای این سرزمین ضرورت و موهبتی است که باید آن را زنده و پویا نگه داشت و هنر محملی برای انتقال و پویایی این مهم است .

گذشته آماری تئاتر نشان می دهد، در سال های اخیر هنرمندان و مسئولان حوزه نمایش کشور در مسیر تحقق این هدف آرمانی تلاش زیادی کرده و می کنند و برنامه های خلاقانه و مدبرانه ای را در این حیطه مدنظر دارند . آنچنان که اجرای 37 نمایش حرفه ای بروی صحنه تئاتر رکوردی قابل توجه است که بدست آمده .مسیری که در طول زمان به نتایج درخشان تری دست پیدا می کند. 

به نظر می رسد که در سال 96 باید در انتظار شگفتی های بی شمار از سوی گروه های نمایشی باشیم. موضوعی که ایوب آقاخانی با اعلام اجرای نمایشی با محوریت شهید جهان آرا در نیمه دوم شهریور و با نقش آفرینی کامبیز دیرباز هنرمند نام آشنای تئاتر، سینما و تلویزیون کشور، زنگ آن را به صدا در آورد.