سرویس موسیقی هنرآنلاین: فرزاد طالبی مدیرکل دفتر موسیقی ، بهرام جمالی مدیرعامل انجمن موسیقی و محمدرضا علیزاده مدیرکل ارشاد استان کرمان در حاشیه دهمین دوره جشنواره موسیقی نواحی ایران که جمعه شب به پایان رسید، با فعالان موسیقی اهل کرمان دیدار کردند.

 مدیر کل دفتر موسیقی در این دیدار که در تالار اندیشه یک هتل پارس کرمان برگزار شد،  ضمن تشکر از انجمن موسیقی کرمان در برگزاری دهمین دوره جشنواره موسیقی نواحی، به اهمیت فعالیت انجمن موسیقی استان‌ها اشاره کرد و گفت: انتظار می‌رود که انجمن موسیقی استان‌ها، ساختار فعال کارشناسی موسیقی در هر استان باشند و همچنین این انتظار وجود دارد که این انجمن‌ها بتوانند به عنوان بازوی اجرایی ادارات کل در رسیدن به اهداف پیش‌بینی‌شده موسیقایی در هر استان، ادارات کل را یاری کنند.

فرزاد طالبی در خصوص نقش ویژه انجمن موسیقی استان در برگزاری جشنواره موسیقی نواحی بیان کرد: امسال که انجمن موسیقی در جشنواره ملی موسیقی نواحی ایران فعال بود، دیدیم که جشنواره چقدر از نظر سازماندهی و هدایت حوزه اجرایی بهتر عمل کرد. به همین خاطر است که می‌گویم انجمن موسیقی در استان‌ها باید فعال‌ باشند و بتوانند نقش بیشتری در فعالیت های مربوطه در کشور ایفا کنند.

مدیر کل دفتر موسیقی در ارتباط با نقش بخش خصوصی در فعالیت های موسیقایی گفت: در سیاست‌های کلان فرهنگی کشور تصدی برعهده دولت گذاشته نشده و باید مؤسسات خصوصی اینگونه امور را به پیش ببرند. خوشبختانه این اتفاق در موسیقی بهتر از هر هنر دیگری افتاده و مؤسسات موسیقی خصوصی انجام بخش عمده‌ای از امور موسیقی کشور را برعهده گرفته‌اند. در واقع در حوزه موسیقی بحث واگذاری ها به طور کامل انجام شده است.

طالبی افزود: البته طبیعتا حمایت دولت بخصوص در بخش‌هایی که به امور حاکمیتی همچون صیانت از موسیقی هویتی مرتبط است، ضروری است چون اینگونه بخش‌ها بدون ایجاد زیرساختها و حتی پس از آن نمی‌توانند با ساز و کار اقتصاد هنر فعالیت‌های خودشان را پیش ببرند و در چنین مواقعی ورود دولت نیاز است.

مدیر کل دفتر موسیقی ادامه داد: یکی از بخش‌هایی که فعلا نمی‌تواند به اقتصادش متکی باشد، قطعا موسیقی هویتی، وحدت بخش و معناگرای نواحی است. هرچند که به نظرم اگر موسیقی نواحی هم عرضه مناسب داشته باشد، می‌تواند در میان مدت با ایجاد زیرساخت های لازم اقتصاد خودش را سامان دهد ولی این اتفاق اکنون نیفتاده است. سال قبل فعالیت‌هایی جدی در این زمینه انجام گرفت و امیدوارم که این فعالیت‌ها در سال جاری افزایش پیدا کند و ما قدم به قدم به آن روزی نزدیک شویم که موسیقی نواحی بتواند فعالیت‌های خودش را اداره کند و به کمک اقتصادی دولت احتیاجی ندارد. فعلاً در خوش‌بینانه‌ترین شکل در میانه این راه قرار داریم.

فرزاد طالبی در خصوص رویکردهای حمایتی از موسیقی نواحی توضیح داد: برای حمایت از موسیقی نواحی باید انجمن موسیقی استان‌ها به شکل فعال‌تری وارد شوند. مطمئناً این انجمن‌ها در مسیری که قدم بر می‌دارند، حمایت ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و  نیز دفتر موسیقی را به همراه خواهند داشت و ما اساساً از هر ابتکاری در این حوزه حمایت خواهد شد.

فرزاد طالبی بار دیگر با تأکید بر لزوم حمایت دولت از اینگونه بخش ها، دیپلماسی فرهنگی و حفظ موسیقی دستگاهی و ردیفی را از این قبیل فعالیت ها برشمرد که انجمن های موسیقی باید بصورت جدی و البته بدون رقابت با مؤسسات خصوصی به آن بپردازند.

مدیر کل دفتر موسیقی در پایان سخنان خود به نقش راه‌گشای کرمان در برگزاری جشنواره موسیقی اشاره کرد و اظهار داشت: برگزاری جشنواره موسیقی نواحی در کرمان می‌تواند یک راهنما برای استان‌های دیگر هم باشد که آن‌ها نیز بتوانند به صورت قدم به قدم در این مسیر پیش بروند و موسیقی سنتی و هویتی کشور را به بهترین شکل صیانت کنند.

در ادامه این نشست بهرام جمالی، مدیر عامل انجمن موسیقی ایران سخنان خود را این‌چنین آغاز کرد: در حال حاضر سرعت تغییرات در جهان بسیار بالاست و همه چیز اعم از توسعه اقتصادی، تکنولوژی، مناسبات و رفتارهای اجتماعی دارد به سرعت تغییر می‌کند. در چنین وضعیتی، دستگاه‌های اجرایی و فرهنگی باید مناسبات، ساز و کار و فرمول‌های جدیدی را به کار بگیرند تا موفق شوند. در مبحث موسیقی، انجمن موسیقی ایران لازم می‌بینید که به طور جدی ورود پیدا کند تا مقوله موسیقی با یک نگاه‌ کلان پیش برود.

جمالی ادامه داد: امروز اگر تفکر ما این‌طور باشد که دولت باید در همه زمینه‌ها ورود کند و اگر ورود نکند، همه چیز باید تعطیل شود، قطعاً با شکست مواجه خواهیم شد. الآن باید نگاه کلان‌تری به مسأله مدیریت فرهنگی و هنری داشت و هر استان باید یک رویکرد ملی و بین‌المللی برای خود تعریف کند. شما نمی‌توانید روی سرمایه‌های موسیقی یک استان کار کنید و بعد روابط خودتان را با سازمان‌های درونی استان و یا با جاهای دیگر قطع کنید.  حوزه موسیقی باید یک نگرش غیر دولتی هم وجود داشته باشد تا این دو توأمان پیش بروند.

مدیرعامل انجمن موسیقی ایران در خصوص ارتباط این انجمن با دفتر موسیقی بیان کرد: خوشبختانه ارتباط انجمن موسیقی ایران و دفتر موسیقی با حضور آقای طالبی یک تعریف بسیار درست و استاندارد مدیریتی به خودش گرفته است. در واقع ما به یک شفافیت و منطق درستی رسیده‌ایم که به نظرم وضعیت درخشانی را پیش روی‌مان ترسیم می‌کند. ما اگر بتوانیم مسائل انجمن‌ها و حوزه‌های موسیقی کشور را از یک نگاه زیرساختی شروع کنیم، به بحث فعالیت‌های اجتماعی و کاربردی نزدیم می‌شویم و مطمئناً اتفاق خوبی در این مسیر رخ خواهد داد.

جمالی در خصوص حوزه‌ مأموریتی انجمن موسیقی استان‌ها گفت: 4 حوزه جدی آموزش، پژوهش، اجرای صحنه‌ای و تولید، حوزه‌های مأموریتی انجمن موسیقی استان‌ها است که باید برای هر کدام یک استراتژی تعریف شود. کانون و کمیته آموزش به وضعیت آموزش موسیقی در استان‌ها می‌پردازند که این اتفاق باید با سیاست‌های درست آموزشی که بیشتر بحث تدوین سر فصل‌ها، کنترل کیفی و به روز شدن آموزش است، به نحو احسن انجام شود. جایگاه پژوهش هم به عنوان یک امر زیرساختی در حوزه موسیقی باید در همه استان‌ها پیدا شود. در بخش اجراهای صحنه‌ای، انجمن موسیقی هر استان باید نسبت خودش را با دستگاه‌های دولتی و نظاتی تعریف کند. تولیدهای موسیقی نیز باید مبتنی بر سیاست‌ها، اهداف و نیازهای استان باشد.

مدیر عامل انجمن موسیقی ایران در بخشی از سخنان خود از عملیاتی شدن بخشی از طرح شبکه ارتباطی محصولات فرهنگی در حوزه موسیقی در سال جاری خبر داد و گفت: طرح مهندسی شبکه ارتباطی محصولات فرهنگی این امکان را به وجود می‌آورد که محصولی فرهنگی از تهران به یک استان‌ رفته و از آن استان‌ هم به سایر استان‌ها برود و همین‌طور در گردش باشد. این پروژه باعث می‌شود که یک برنامه موسیقی با رپرتواری مشترک وارد 20، 30 یا 40 شهر کشور شود و پس از اجراهای دهم یا پانزدهم، گروه‌های موسیقی به نقطه سر به سر اقتصادی خود برسند. من امیدوارم که در سال جاری با حضور و حمایت آقای طالبی و هماهنگی‌های دفتر موسیقی بتوانیم 20 تا 30 درصد این پروژه را عملیاتی کنیم. این پروژه در انجمن موسیقی ایران طراحی شده و به حمایت انجمن‌های موسیقی استان‌ها احتیاج دارد.

بهرام جمالی در پایان گفت: باید توجه کرد که انجمن موسیقی ایران رقیب بخش خصوصی نیست. باید سعی شود که میان حوزه اختیارات این دو بخش تداخل ایجاد نشود و هر کدام بتوانند کارایی خودشان را داشته باشند. هویت انجمن‌های موسیقی به عنوان یک سازمان حقوقی به رسمت شناخته شده و رد پای این انجمن‌ها باید در هر اتفاقی که در موسیقی استان‌ها می‌افتد، پیدا و آشکار باشد.

همچنین محمدرضا علیزاده مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان نیز در این نشست گفت: من از جناب آقایان طالبی و جمالی نهایت تشکر را دارم. هر چند که جشنواره موسیقی نواحی پیش از انتصاب آقای طالبی به کرمان آمد اما از زمانی که ایشان به عنوان مدیر کل دفتر موسیقی منصوب شدند، با دید بسیار وسیع و نگرش حمایت‌گرانه ایشان، موضوع برگزاری جشنواره موسیقی نواحی در کرمان حل شد و ما حمایت‌های ویژه‌ای را از سوی دفتر موسیقی دریافت کردیم. آقای جمالی هم خودشان از اساتید برجسته هستند و در انجمن موسیقی ایران ما را در برگزاری جشنواره حمایت کرد.

علیزاده در انتهای صحبت‌های خود از اصحاب موسیقی جهت تلاش برای تشکیل انجمن موسیقی استان کرمان تشکر کرد و اظهار داشت: پروسه تشکیل انجمن موسیقی استان طولانی شد اما خوش‌بختانه این انجمن در سال 95 با حمایت ویژه اصحاب موسیقی شکل گرفت و تعاملات خوبی را با دولت و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی ایجاد کرد. اداره کل ارشاد کرمان هم حامی انجمن موسیقی استان است و خوشبختانه همه در تعامل هستند که بتوانند در فضای آرامی که دولت تدبیر و امید ایجاد کرده، فعالیت‌های موسیقی را به شکلی منظم پیش ببرند.