به گزارش هنرآنلاین به نقل از ستاد اطلاع رسانى سى امین جشنواره فیلم هاى کودکان و نوجوانان، سومین نشست از سلسله نشست هاى تخصصى سى امین دوره جشنواره فیلم هاى کودکان و نوجوانان با عنوان "خودمهارگرى و ابرکودک؛ بازاندیشى در سینماى کودک" عصر روز گذشته با حضور حجت الاسلام والمسلمین عباس پسندیده استاد حوزه و دانشگاه، هادى نائیجى فیلمنامه نویس و کارگردان، على اصغرى فیلمنامه نویس و محمدرضا مقدسیان مجرى و منتقد سینما در سالن امیرخانى خانه هنرمندان برگزار شد.

محمدرضا مقدسیان در ابتداى این نشست به تبیین اهداف نشست پرداخت و ابراز امیدوارى کرد که این نشست ها با تداوم بتواند تاثیرات لازم را در زمینه هاى پژوهشى و دانشگاهى و همچنین ارتباط سینما و مراکز علمى و پژوهشى داشته باشد.

حجت الاسلام پسندیده در ابتداى بحث ضمن تبریک ولادت امام حسن مجتبى(ع) با اشاره به موضوع نشست، به تبیین خودمهارگرى و جایگاه آن در زندگى انسانها و تاثیرات آن بر روى انسان و همچنین رابطه آن با سینما پرداخت و به چگونگى تقویت کودکان از طریق خودمهارگرى اشاره کرد.

وى با تشریح یک آزمایش روانکاوانه در یکى از دانشگاههاى غرب به توصیف "توان انتظار کشیدن" یا "خودمهار گرى" و تاثیر آن در موفقیت افراد پرداخت و به آغاز فصول جدیدى در حوزه تعلیم و تربیت اشاره کرد و پیوند علم و پژوهش با هنر را از ارکان اساسى موفقیت دانست و به مبناى علمى و دانشگاهى در نگارش فیلمنامه ها نیز اشاره کرد.

پسندیده در بخشى از صحبت هاى خود ضمن تاکید بر اهمیت خودتوانمندى، به تعاریف مختلف خودمهارگرى از نگاه اندیشمندان کشورهاى دیگر پرداخت و به پیامدها و تاثیرات خودمهارگرى اشاره کرد و ضعف در خویشتن دارى و خودمهارگرى را یکى از عوامل اساسى بسیارى از آسیب هاى اجتماعى، اقتصادى و رفتارى دانست و تربیت صحیح فرزندان و کودکان را مهمترین نقطه پیشگیرى از این آسیب ها دانست.

 تبیین خودمهارگرى و ارتباط آن با مفهوم ابرکودک در پیوند با مفهوم تقوا در ادیان الهی و تاثیر آن در ارتقا و عمق بخشى و خودمهارگری و مطرح شدن اصطلاح و زبان روانشناسی همان مفهوم متعالی دین، بخش دیگرى از صحبت هاى حجت الاسلام والمسلمین پسندیده بود که به خلق قهرمان و بازسازى آن براساس ویژگى هاى موجود در بحث خودمهارگرى در سینما نیز تاکید کرد و توجه هنرمندان و سینماگران به این تعاریف و مختصات آن براى نگارش فیلمنامه را ضرورى دانست.همچنین تاثیر تقوا در پرورش ویژگى هاى لازم براى ابرکودک بخش دیگرى از صحبت هاى حجت الاسلام والمسلمین پسندیده بود که به خلق قهرمان و بازسازى آن براساس ویژگى هاى موجود در بحث خودمهارگرى در سینما نیز تاکید کرد و توجه هنرمندان و سینماگران به این تعاریف و مختصات آن براى نگارش فیلمنامه را ضرورى دانست.

هادى ناییجى نیز در این نشست با اشاره به مباحثى که از سوى حجت الاسلام والمسلمین پسندیده مطرح شد، به دو مساله دین و تاثیر آن در بحث خودمهارگرى و همچنین اهمیت این مباحث در پرداخت شخصیت و خلق قهرمان در سینماى کودک اشاره کرد و وجود شخصیت هایى که با توجه به تعاریف خودمهارگرى در سینما و در رابطه با مباحث روانشناسانه خلق شده باشند را ضعیف دانست.

وى با تاکید براهمیت شکل گیرى تقوا در دوران کودکى و همچنین نهادینه کردن خودمهارگرى در این مقطع سنى، این نشست ها و مباحث را براى فیلمنامه نویسان و هنرمندان سینما یک فرصت دانست تا بتوان براساس مباحث موجود به شخصیت هاى متفاوت و داستانهاى جدیدى رسید.

على اصغرى به جذابیت موضوع کودک و بحث خودمهارگرى اشاره کرد و کودکان را اصلى ترین مخاطبان فرآورده هاى تصویرى دانست و به تبیین چگونگى شکل گیرى یک شخصیت و دشوارى این اتفاق پرداخت و بحث خودمهارگرى را نه تنها مختص سینماى کودک، بلکه موضوعى فراگیر در بهره گیرى از آن براى خلق درام در سینماى اجتماعى دانست.

اصغرى با اشاره به فیلم سینمایى "نیاز" به کارگردانى علیرضا داودنژاد بعنوان یکى از نمونه هاى خوبى که مى توان مبحث خودمهارگرى را در آن دید، به اهمیت این بحث و اثرگذارى آن در نگارش فیلمنامه هاى سینمایى پرداخت.

مقدسیان با تاکید بر اهمیت زیست با کودکان و در واقع تجربه پدر بودن و همچنین درک شرایط موجود براى رسیدن به خودمهارگرى و باور آن پرداخت و به شرایط و ابزار لازم براى نزدیک شدن و درک این مفهوم و سپس بکارگیرى آن در نگارش فیلمنامه هاى سینمایى پرداخت.

ناییجى با اشاره به ظرفیت هاى موجود در شرایط بازار سینماى کودک، به دو تقسیم بندى فیلم براى کودکان و درباره کودکان اشاره کرد و بازنمایى دشوار دوران کودکى از طریق فیلمسازان را یکى از معظلات آثار موجود دانست و پیدا کردن راه حل براى خلق شخصیت هاى کودک را ضرورتى اساسى در نگارش فیلمنامه دانست و به طرح سوالى درباره کسب خودمهارگرى پرداخت.

حجت الاسلام پسندیده ضمن ابراز خوشحالى از حضور در این نشست، گفت : خودمهارگرى صرفا به معناى پرهیز و ترک رفتار نیست و در مواقعى حتى به مفهوم پیش رفتن و انجام دادن یک عمل است.

این استاد حوزه و دانشگاه با نام بردن از کتاب "هوش اخلاقى" به هفت فضیلت اخلاقى در این کتاب اشاره کرد و براساس آن به تبیین خویشتندارى و روش هاى موجود براى کسب این فضیلت اخلاقى پرداخت و تاکید کرد که باید هنرمندان و سینماگران به این نکات توجه کنند.

پسندیده در بخش دیگرى از سخنان خود به اهمیت تربیت خانواده و توجه به مسایل خودمهارگرى از دوران کودکى پرداخت و ابراز امیدوارى کرد فیلمسازان و هنرمندان از چهار رویکرد تجارى، اجتماعى، شخصى و رویکرد دینى به بحث سینما در این حوزه بپردازند و با خاطره اى از امام صادق (ع) به بحث خود پایان داد.