گروه فرهنگی خبرگزاری هنر ایران: هشتمین جشنواره ملی طنز و رسانه (طنز پهلو) با حضور فرشاد مهدی‌پور معاون امور رسانه‌ای و تبلیغات وزارت ارشاد، مهدی رمضانی مدیرکل امور استان‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، عباسی استاندار گیلان، محمدرضا خوشرو رئیس شبکه نسیم، عباس حسین‌نژاد دبیر جشنواره، هادی کافی دبیر اجرایی هشتمین جشنواره ملی طنز و رسانه در شهرستان فومن، مرجانی فرماندار فومن و رسول نجفیان بازیگر برگزار شد. 

رضا رفیع، مجری و طنزپرداز در ابتدا ضمن بیان توضیحاتی در خصوص شخصیت کیومرث صابری فومنی(گل‌آقا)، گفت: او آرزو داشت در دانشگاه شاهد شکل‌گیری رشته‌ای تحت عنوان طنز فارسی باشیم. 

وی با تاکید بر اینکه مشعل راهگشایی طنز در دستان صابری فومنی بود، عنوان کرد: او سخن گفتن از مرگ و میر را در گل‌آقا ممنوع کرده بود و تاکید داشت فقط باید به مردم حس نشاط القا کرد. 

این مجری خاطرنشان کرد: هدف طنزپرداز کمک به جامعه و اصلاح آن است و امیداریم این رویکردها در تعمیق نگاه به عرصه طنز موثر باشد. 

مرجانی، فرماندار فومن نیز با حضور در این نشست، ضمن تبریک روز کارگر به کارگران گفت: روز بزرگداشت کیومرث صابری فومنی نیز روز بزرگی است و خوشحالیم که در این روز در زادگاه او میزبان طنزپردازان هستیم. 

اعلام آمادگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از حمایت از طنزپردازان

محمدمهدی اسلامی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با ارسال یک کلیپ به هشتمین جشنواره ملی طنز و رسانه اعلام کرد: سال گذشته به صورت حضوری در کنار مردم فومن بودم و امسال در پی ماموریت‌های پیش آمده این توفیق از من سلب شد. 

وی با بیان اینکه کیومرث صابری فومنی در طول حیات پر برکت خود یک فرد روزنامه‌نگار و رسانه‌ای مولف بود، عنوان کرد: فرد مولف حوزه جدید و فصل نوینی را آغاز می‌کند و اشخاص غیرمولف اما موفقیتشان در ادامه یک مسیر است. 

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با تاکید بر اینکه کیومرث صابری فومنی یک روزنامه‌نگار مولف است، خاطرنشان کرد: او با رعایت مرزهای اخلاقی طنز را در حوزه سیاسی و اجتماعی وارد جریان رسانه‌ای کشور و با استفاده مبتکرانه از تصاویر، مسائل کشور را گوشزد می‌کرد.

اسماعیلی صابری فومنی را روزنامه‌نگار انقلابی و هم‌نفس با شهید رجایی خواند و اظهار کرد: او مورد توجه رهبر معظم انقلاب بود و در کار حرفه‌ای خود از شرایط استفاده شخصی نکرد، لذا می‌توان حوزه طنز را به دو دوره پس از ظهور این مرد بزرگ و پیش از حضور او تقسیم کرد. 

وی افزود: باید اذعان کنیم پس از صابری فومنی هنوز طنز در کشور ما تقویت نشده و با جایگاهی که صابری آن را رساند، فاصله دارد، از این رو امیدوارم این جشنواره‌ها بتواند موثر باشد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی خاطرنشان کرد: در حوزه تقویت طنز از عملکرد مجموعه در وزارت ارشاد راضی نیستم و این حوزه نیازمند تلاش بیشتر است. باید در طراحی و راهبردهای سال ۱۴۰۳ تلاش کنیم به صورت جدی‌تر به طنز بپردازیم.

اسماعیلی طنز را بیان واقعیت‌های تلخ جامعه توام با درگیر شدن مخاطب خواند و گفت: جامعه گرفتار مشکلات اقتصادی است و به طنز نیاز دارد، طنز این توانایی را دارد اخم‌ها را از جهره جامعه باز می‌کند، از این رو در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی آماده پشتیبانی کامل از هنرمندان و طنزپردازان هستیم.

ارسال بیش از هزار و صد اثر در جشنواره《طنزپهلو》

عباس حسین‌نژاد، دبیر جشنواره با بیان اینکه سال گذشته ۴۶۲ اثر و امسال یک هزار و ۱۲۹ اثر را دریافت کردیم، گفت: استان تهران بیشترین اثر را ارسال کرد و استان گیلان در رتبه ششم ارسال آثار قرار داشت. 

وی با اشاره به اینکه ۱۲۱ رسانه در جشنواره امسال شرکت کردند، اظهار کرد: مقرر شده نگارش طنز به همکاران مطبوعاتی آموزش داده شود.

دبیر هشتمین جشنواره ملی طنز و رسانه(طنز پهلو) خاطرنشان کرد: من به عنوان کسی که در روزهای پایانی این مجله در آنجا بودم در این جشنواره حضور دارم و سعید سلیمانپور، امید مهدی‌نژاد، رضا ساکی، احمد عربانی و مجید خسروانجم نیز از داوران این جشنواره هستند.

طنز تلخ گل‌آقا در کام مدیران شیرین بود

استاندار گیلان نیز ضمن قدردانی از عوامل وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: فومن آنچه رحمت و نعمت پروردگار بود را در خود جای داده است و از زیبایی‌های طبیعت تا فرهیختگان و هنرمندان را در دل خود دارد. 

وی افزود: ما از نقد افراد استقبال و آن‌ها را بررسی می‌کنیم؛ افرادی که اهل رسانه هستند نیز باید چنین چیزی را شبیه طنز گل‌آقا به یادگار بگذارند و این نوع طنز می‌تواند در تمامی زمان‌ها تاثیرگذار باشد. 

استاندار گیلان با بیان اینکه رسانه‌ها هرآنچه در جامعه رخ می‌دهد را منعکس می‌کنند، اظهار کرد: طنز تلخ گل‌آقا در کام مدیران شیرین می‌نشست و تاثیر مثبت می‌گذاشت. رسانه‌های امروز نیز باید فضا را به سمتی مدیریت کنند که آحاد جامعه از آن بهره‌مند شوند و قلم متعهد اینچنین است و باید در رسانه‌های ما خود را نشان دهد.

پیگیری آموزش طنز به عنوان یک رشته بین دانشگاهی
فرشاد مهدی‌پور، معاون امور رسانه‌ای و تبلیغات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اصلاح رویه‌ها، شناسایی توانمندی‌ها و احیای رویدادها را از جمله اهداف خود در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی خواند و گفت: در خصوص طنز و در باب اهمیت آن جا دارد از بیان مقام معظم رهبری یاد کنم، چراکه رهبر معظم انقلاب مرحوم صابری فومنی را سردمدار طنز می‌دانند.

وی افزود: در عصری که فضای مجازی و ماهواره وجود نداشت، گل‌آقا شخصیت شناخته شده‌ای بود و سرایت عمومی داشت، در واقع طنز هم این جایگاه را دارد.
معاون امور رسانه‌ای و تبلیغات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به وعده صادق که افتخاری برای جمهوری اسلامی بود، گفت: در این راستا شاهد تولید طنز وسیع در داخل و خارج از ایران بودیم و مردم به طنز اقبال دارند، ولی با کاستی‌هایی در این حوزه روبه‌رو هستیم و به مدد همکارانم به دنبال بهبود وضعیت هستیم تا این مسیر را به سرعت پیش ببریم.

مهدی‌پور با بیان اینکه امیداریم این رخداد یکی از حلقه‌های ارتقا طنز در کشور باشد، گفت: آموزش را به عنوان یک کار بین دانشگاهی در دفتر مطالعات پیگیری خواهیم کرد.
در پایان این جشنواره نفرات برتر معرفی شدند و به هر یک از افراد تندیس جشنواره با شعار (نجستم همیشه جز از راستی)، تقدیرنامه و مبالغ نقدی اهدا شد.