گروه تئاتر خبرگزاری هنر ایران: سعید اسماعیلی طراح و کارگردان «قیامة الارض» در گفت‌وگو با خبرنگار هنرآنلاین از اجرای این نمایش در شهر موصل خبر داد و گفت: اجرای این نمایش از هفتم اردیبهشت آغاز شده و تا بیست و یکم ادامه دارد.

قبلاً این نمایش در دیگر شهرهای عراق اجرا شده است. دو بار اجرا در بغداد داشتیم و یک بار هم در حله، بصره و کربلا. البته در فصل‌ها و روایت کار جدید، تغییراتی به فراخور اقتضائات شهر موصل ایجاد شده است.

وی افزود: موصل مدفن مزار حضرت یونس علیه السلام است و به همین خاطر ما بخشی را به این موضوع اختصاص دادیم و با توجه به اینکه اینجا ترکیبی از مسیحیت هم وجود دارد در فصلی به روایت داستان حضرت مسیح علیه السلام پرداخته‌ایم.

از طرفی چون اینجا نگاه متفاوتی به ائمه دارند، بخش نمایشی امام حسین علیه السلام به شیوه متفاوتی به اجرا درآمده است. در حقیقت متن نمایش، متناسب با محل نمایش تغییر کرده است و بر همین مبنا بخش‌های هجوم داعش به شهر موصل و اتفاقاتی که برای مردم افتاده، به طور متفاوت و ویژه پرداخته شده که بخش جذابی شده است.

3

اسماعیلی بیان داشت: در حال حاضر فصل‌های فعلی این نمایش، تشکیل شده از بخش‌های افتتاحیه، حضرت آدم علیه السلام، حضرت نوح علیه السلام، حضرت ابراهیم علیه السلام، حضرت یونس نبی علیه السلام، حضرت عیسی علیه السلام، پیامبر اسلام (ص) امام حسین علیه السلام و دوران معاصر.

این کارگردان نمایش‌های میدانی اظهار داشت: در طی این چند شب، استقبال، خیلی خوب و دلگرم کننده بوده است. برای تبلیغات، بیلبوردهای شهری را به این کار اختصاص داده‌اند. همین طور در فضای مجازی اطلاع رسانی خوبی انجام شده است.

خصوصاً خود مردم در بسترهای مجازی تبلیغات قابل توجهی داشته‌اند. تا امروز نخبگان و مشاهیر زیادی به تماشای کار آمده‌اند. از جمله وزیر آموزش و پروش و استاندار.

8

وی در پایان گفت: این کار به سفارش مجموعه حشد الشعبی تدارک دیده شده و به همت موسسه فیروزه به سرانجام رسیده و در حال اجرا است. حدود 180 نفر از اهالی موصل به عنوان بازیگران بومی این نمایش هستند. 60 نفر از عوامل اصلی و فنی، از ایران آمده‌اند.

اسامی عوامل اصلی کار از این قرار است: مجری طرح: محمد نیاکان،  تهیه کننده: علیرضا کوه‌فر، جلوه های ویژه میدانی: رضا ترکمان ، طراح صحنه لباس و دکور: آنه محمد ایری، مجری نور: مصطفی بختیاری، مجری صدا: مهدی فهیمی، طراح صدا: حمید حسین خانی، جانشین تهیه کننده: حمید خیرالامور.

1

2

4

5

6

7