به گزارش خبرنگار موسیقی هنرآنلاین: همان طور که موسیقی در تحولات اجتماعی یک جامعه نقش و تاثیر دارد، این هنر روح نواز  می‌تواند در پیوند عمیق با چرخه اقتصادی یک منقطه نقش مهمی ایفا کند. این فرصت فرهنگی که با کمترین هزینه مادی و زیست محیطی می تواند ضمن درآمد مادی در جذب عاطفی مردم جهان نقش موثری داشته باشد نقشی که  در علایق فرهنگی و هنری مردم ریشه دارد.

احمد صدری در حاشیه  جشنواره عودنوازان قشم در گفت و گو با خبرنگار هنر آنلاین در خصوص جنبه های مختلف اقتصاد موسیقی  در ایران و پیوند آن با آمایش سرزمینی توضیح داد: یکی از اتقاقاتی که در دوران معاصر مطرح است، سرزمین خلاق است که هر شهر با توجه به ویژگی و ظرفیتی که دارد، تلاش می کند این ظرفیت را شناسایی کند. روندی که در توسعه پایدار آن منطقه و در خودکفایی اقتصادی آن  نقش مهمی دارد در شرایطی که یک منطقه بتواند، ظرفیت های آمایش خود را کشف کند، می‌تواند در زمان به توسعه پایدار دست یابد. توسعه‌ای که به واسطه آن مناطق مختلف می‌تواند خود را حفظ احیا و حتی اشاعه دهند. در سرزمین ایران با توجه به تنوع قومی و اقلیمی که وجود دارد ، به نظر می رسد با آمایش سرزمینی می توان قابلیت هر سرزمین را مشخص کرد و با نمایش ظرفیت‌های هر شهر وبهره گیری از آن به توسعه پایدار دست یافت.

وی در ادامه افزود:توسعه پایداری که لازمه آن رسیدن به زیر ساخت های شهری در کنار آن دست‌یابی به هماهنگی میان دستگاه‌های مختلف فرهنگی است. در این جهت، مراکز فرهنگی ازجمله میراث فرهنگی ،شهرداری، وزارت ارشاد و سایر بخش های خصوصی باید با هم هماهنگ عمل کنند؛ در عین حال اینکه هر شهر چه قابلیتی دارد را نمی توان در قالب بخش خصوصی تعریف کرد و با یک نگاه کلان کشوری و در ابعاد جزی‌تر باید قابلیت هر شهر را به صورت اخص در نظر گرفت و برای آن برنامه مدون تدوین کنیم، برنامه‌ای که بتواند هم در ابعاد داخلی و بین المللی ‌ جذب توریسم داشته باشد. با جذب توریسم کار وکسب خود مردم در آن منطقه نیز رونق می‌گیرد و همه بخش ها حتی صنایع‌دستی هم از این رونق بهره‌مند می‌گردد. بنابراین موسیقی به عنوان یکی از ظرفیت‌های فرهنگی می‌تواند در رسیدن به این آمایش سرزمینی موثر باشد.

وی در ادامه افزود: این امر مهم تنها در ابعاد یک جشنواره کوتا‌مدت بدست نمی‌آید، بلکه باید یک برنامه ریزی بلند مدت و متداول وجود داشته باشد. اینگونه نباشد که سال آینده با تغییر رئیس منطقه آزاد قشم این برنامه تغییر کند. در عین حال طبیعی است که در ابعاد جهانی نیز برای رسیدن به یک جشنواره بین المللی موسیقی لازم است تا در یک باز زمانی چند سالِ در این زمینه برنامه داشته باشیم یعنی مرتبا مراسم‌هایی مانند تک نوازی یا دو نوازی ساز  با حضور اساتید را داشته باشیم یا برگزاری یک ورکشاپ یا کارگاه برگزاری شود  تا مرتبا این رویداد مهم در راس خبرها باشد و مقدمه حضور هنرمندان در جشنواره را فراهم کند.

وی در ادامه افزود: برای مثال در جشنواره عود نوازی قشم می توانیم با  تبلیغات سالیانه و تداوم فعالیت ها پیرامون عود نوازی این ظرفیت را داشته باشیم تا آژانس های مسافرتی با هدف فعالیت های فرهنگی مانند عودنوازی زمینه توسعه توریسم فرهنگی را وسعت دهند. در این فرایند است که می توان قشم را به پایگاهی برای عودنوازی خلیج فارس تبدیل کرد ، در عین حال منطقه آزاد قشم می تواند، الگویی باشد، برای سایر مناطق تا با توجه به قابلیت‌ای که دارند بتوان برای آن منطقه برنامه‌ای فرهنگی جریان ساز را تعریف کرد در عین اینکه جایگاه بین المللی ایران در این ابعاد می تواند خود را بیشتر نشان دهد و عرض اندام کند.

صدری درباره اجرایی شدن حضور هنرمندان حوزه خلیج فارس در قشم به عنوان پایگاهی برای عودنوازی گفت: باتوجه به ظرفیت های که وجود دارد به نظر می رسد این امکان وجود دارد؛ در عین حال نیاز است از هم اکنون با یک برنامه‌ریزی دقیق   برای حضور اهالی موسیقی کار کنیم و مرتب باید بر المان  عودنوازی در قشم تاکید و تبلیغ شود و برای آن باید به شکل های مختلف برنامه داشت باشیم تا جایگاه خود را پیدا کند و به رشد خود برسد. در عین حال که هنرمندان هم در زمینه اقتصادی به خودکفایی می‌رسند و از وابستگی‌های مالی به دولت بی نیاز می گردند.

این مدرس هنرهای ایرانی در زمینه ابعاد اقتصادی طرح پایگاه عودنوازی قشم تاکید کرد: زمانی که جزیره قشم به پایگاه عودنوازی تبدیل شود، خود بخود اسپانسرها نیز اضافه می‌شوند و مراکز سیاحتی هم به واسطه آن رونق می‌گیرد.

وی   در خصوص حمایت دولت از موسیقی سنتی و محلی توضیح داد: حمایت دولت از هنرمندان چند جنبه دارد، یکی بحث حمایت معنوی و بحث دیگر جنبه نظارتی دولت بر عرصه موسیقی است.

صدری در ارتباط با حمایت دولت از هنرمندان گفت: هنرمند نباید منتظرحمایت دولت شوند. دولت کارشناس نیست، بنابراین هنرمندان باید در حوزه‌ ایده‌پردازی وارد شوند و طرح و برنامه بدهند. هنرمندان نباید منتظر بمانند که از بالا دستوری به آن ها دیکته شود، اتفاقا اگر طرح و برنامه‌ای هم ارائه می‌شود باید از طرف هنرمندان صورت گیرد.

این مدیر هنری با تاکید بر نقش متولی بودن هنرمندان در عرصه طرح و برنامه‌های هنری گفت: هنرمندان باید ایده‌پردازی کنند و ایده‌های خود را در قالب طرح و برنامه به شکل پروپزال ارائه دهند.

صدری در خصوص ارتباط موثر میان هنرمندان با مسئولین بیان کرد: اغلب هنرمندان منظورشان از حمایت دولتی حمایت فرد محور است و یاد نگرفته‌ایم که نگاه کلان محور داشته باشیم. در بعد کلان هنرمندان می‌توانند تا به عنوان واسط برای جذب کمک‌های مالی از طرف اسپانسرها وارد شوند، هنرمند نباید همیشه نگاهش به دست دولت باشد، شاید ورود هنرمندان به واسطه محبوبیت و اعتباری که دارند در جذب حمایت‌های بخش خصوصی بهتر جواب دهد.

این فعال در عرصه موسیقی در ادامه تصریح کرد: مدیران دولتی مدام در حال تغییر هستند و این هنرمندانند که همیشه در دیدرس مردم هستند و همین حضور ، محبوبیتی را به دنبال دارد که در جذب کمک های مردمی، آن ها را پیشتاز می کند.نقش دولت می تواند در زمینه چارچوب گذاری های کلی محدود شود اینکه آمایش سرزمینی هر منطقه بر اساس ظرفیتی‌اش چیست و درمقابل هنرمندان  باید براساس چارچوب های کلی  طرح و برنامه تدوین کنند.

وی در پایان در ارتباط با عدم انسجام میان بخش‌های مختلف  میان بخش های مختلف فرهنگی گفت: تدوین سند موسیقی برای رسیدن به این انسجام تدوین شد و ما باید مطابق باز مانه تغییر کنیم و ماهیت سند موسیقی برای رسیدن به این انسجام است.