گروه موسیقی هنرآنلاین: هنر تجلی‌گاه بروز فطرت است و فطرت با محتوای فرا مادی و هویت آسمانی خود با اعتقادات فردیِ هنرمند، پیوند نزدیکی دارد؛ بنابراین، اساس هنر در عنصری جوشان از خیال هنرمند، قلیان پیدا می‌کند و جهان بینی او زیربنا و اساس نگرش و بروز و ظهور هنری هنرمند را شکل می‌دهد.

بر این اساس هنرمند به نحوی، اعتقاداتی دارد که خودبه‌خود، در اثر هنری او ظاهر می‌شود. این اعتقادات از دریافت جهان شناختی، جامعه‌شناختی، هستی شناختی تا تعریف انسان را دربر می‌گیرد، بنابراین  هنرمند اسلامی غایتش رسیدن به حقیقتی است که غایت آن قرب الهی است و از مسیر هنر این قرب را طلب می‌کند. آنجایی که جهانش در هنر تجلی می‌کند و عارفانه‌هایی از پیوند جهان درونش با موسیقی و صدا ترکیب می‌شود و برای امام زمانش می‌خواند.

62381780

قطعه «­بازگرد» از راغب

در مجموعه آلبوم‌های راغب آثار مذهبی کم نیست، یکی همین قطعه «بازگرد» که برای امام زمان (عج) خوانده است. شعری از رها رضایی و آهنگسازی خودش در مجموع، هنری خلق کرده است که جهان درونش را فریاد می زند،  آنجا که می‌گوید:

بازگردی بغض صحراگرد من ، باز گرما ده به بیت سرد من

من شب ظلمانی هستم ، تار تار انتظارم انتظارم انتظار

 

 

ففففففففففففففففففففففففففففففف

قطعه «نیمه شعبان» از علیرضا قربانی

علیرضا قربانی خواننده سنتی، که کار خود را با تصنیف های قدیمی و اصیل ایرانی شروع کرد و امروز یکی از خواننده‌های مطرح  ارکستر ایرانی است. قربانی در نمایش هنر خود گاه به درون خواهی خود، سری زده و از جهان فطرتش آثاری هم چون قطعه نیمه شعبان را به یادگار گذاشته است.

این نیم شبان کیست چو مهتاب رسیده

پیغامبر عشق است ز محراب رسیده

آورده یکی مشعله آتش زده در خواب

آورده یکی مشعله آتش زده در خواب

از حضرت شاهنشه بی خواب رسیده

این کیست چنین غلغله در شهر فکنده

 

یبییی

قطعه «او» از محسن چاووشی

خواننده‌ای که کار رسمی خود را از تیتراژهای فیلم‌های سینمایی شروع کرد اما هر از چند گاهی دل به جهان درونش می‌سپارد و آثاری هم چون «او» را خلق می‌کند. قطعه «او » جلوه‌ای از ارادت خواننده است به ساحت امام زمان که تلاش داشته تا روحش که ذات برخاسته از جهان درون اوست، به هنر تبدیل کند.

تاج‌گذاری کند آمده کاری کند

بت شکند شاه ما بنده‌نوازی کند ما بنوازیم نیست ناز بت بت شکن

بت بنوازد هر آن چنگ به سازی کند آمده با قصد خود هرچه بت قادر است

با تبرش یک نفس دست درازی کند

 

25-36-768x552

قطعه  «کاغذ» از احسان خواجه امیری

احسان خواجه امیری، خواننده، آهنگساز و تنظیم‌کننده موسیقی پاپ ایرانی است. در میان تندیس‌ها و افتخارات بی‌شمار احسان خواجه امیری قطعه «کاغذ» گذری است به فطرت خواجه امیری که حکایت از نیرویی دارد که از اعماق سرشت و جان او بر می آید.

بغضه یا کریما عصر جمعه توی ایوون میشینم مثله قدیما

تو دلم میگم آقا جون تو مرادی من مریدم من به اندازه ی وسعم طعم عشقتو چشیدم

کاشکی از قطره‌ی اشکت کمی آبرو بگیرم

 

amir-kahkeshan-hagham-nist-3

قطعه «جمعه‌های انتظار» از امیر کهکشان

امیر کهکشان، اهل، اصفهان زاده شهر هنرمندان ایران است. این خواننده کار خود را با موسیقی سنتی آغاز کرد و بعدها به موسیقی پاپ گرایش پیدا کرد. کهکشانی، در قطعه «جمعه‌های انتظار»  قائم به فطرتش، جهان خود را به آوایی زیبا تبدیل کرده است که میل به خداخواهی دارد. قطعه «جمعه‌های انتظار » به ترانه‌سرایی میلاد تهرانی و تنظیم راشا تقی پور با صدای  امیر کهکشانی در وصف امام زمان خود این‌گونه می‌خواند.

من و هفته‌ای که بی تو سر شده

من و جمعه‌ای که رو به آخره

من و خونه ای که دلگیره برام

من و بغضی که باهام هم‌سفره

 

1211424_242

 قطعه «انتظار زمین» از سعید شهروز

 خواننده‌ای که از موسیقی به نوحه‌خوانی رسید و در کنار خوانندگی به جبهه‌ها رفت و باافتخار جانبازی  این روزها آلبوم تولید می‌کند. طبع و فطرت شهروز در قطعه «انتظار زمین» چیزی در ابعاد فطرت پاک هنرمندانه اوست.

بازم چشای منتظر، تشنه دیدار شما

هوای سرد این قفس، گرم نفس‌های شماست

شما پر از ترانه‌اید، نوای عاشقانه­اید

تمام حرمت زمین، زیر قدم‌های شماست

 

imagesففف

قطعه «خیال آشنا» از محمد اصفهانی

خیال آشنا توسط موسسه منتظران منجی تولیدشده است. این اثر محوریت و محتوای انقلابی و انتظار برای حضرت مهدی (عج)  دارد.سراینده اثر خیال آشنا عبدالجبار کاکایی است و آهنگسازی و تنظیم آن توسط  شایان کریمی نژاد و مهران اکرمی تولیدشده است. «خیال آشنا» محمد اصفهانی یک ذوق سلیم فطری است که از درون او تجلی کرده است و بر جان مخاطب می‌نشیند.  

سواره‌های بی‌خبر پیاده‌های دربه‌در

چرا به هم نمی‌رسند دعا و گریه و اثر

به قصرهای زرنگار به داغ‌های بی‌شمار

به این سرای بی‌کسی رسد سواری از غبار

هانیه شجاعی زند