به گزارش هنرآنلاین، در سال‌های اخیر کمتر اتفاق، حادثه و پیشامدی توانسته تا این حد هنرمندانِ اروپایی و آمریکایی را به شکلی متحد کنار همدیگر قرار دهد. جنگ غزه نقطه عطفی شده تا این بار مظلومیت و حق‌خواهی فلسطینی‌ها را هنرمندان غربی فریاد بزنند.

از همان شروع جنگ و با شدت گرفتن جنایت‌های رژیم صهیونیستی، هنرمندانِ‌ غربی وارد کارزار حمایت از مردم مظلوم فلسطین شدند و از هر فرصتی جهت حمایت از مردم غزه استفاده کردند.

 

ببببببببببببببببببببببببببب

 

در کشورهای غربی به ویژه آمریکا و انگلیس، صحبت کردن بر ضد منافع صهیونیست‌ها بدون هزینه نخواهد بود. سرمایه‌داران اسرائیلی زیادی در پشت پرده رسانه‌ها و استودیوهای بزرگ فعالیت می‌کنند و قطعا آنها صحبت علیه منافع رژیم صهیونیست را برنمی‌تابند.

شجاعت در برابر دادن هزینه

هنرمندان زیادی با علمِ به این موضوع تمام هزینه‌های ممکن را به جان خریدند تا صدای آزادی‌خواهی و حق‌گویی مردم فلسطین باشند. پس از علنی شدن جنایت‌های رژیم صهیونیستی هنرمندان زیادی تلاش کردند تا صدای مردم غزه باشند و به روش‌های مختلفی حمایت‌‌شان را از مردم این سرزمین نشان دادند.

برای نمونه در روزهایی که حملات زمینی صهیونیست‌ها در نواره غزه شدت گرفته بود، شماری از ستارگان مطرح سینما و تلویزیون آمریکا که در میان آنها 55 ستاره سینمای هالیوود نیز حضور داشتند، در نامه‌ای خطاب به رئیس جمهور آمریکا، خواستار توقف فوری جنگ و درگیری در نوار غزه شدند.

 

1655384_959-1-470

 

انتقادهای صریح مل گیبسون و جورج کلونی

هنرمندان سرشناسی نظیر سوزان ساراندن، کیت بلانشت، ناتالی پورتمن، خواکین فینیکس، کریستین استوارت، ماهرشا علی، اسکار ایزاک، مارک روفالو، جنینگ تاتوم، اندرو گارفیلد و جیسکا چستن هم از جمله افرادی بودند که نامه انتقادی که به رئیس جمهور آمریکا را امضا کردند.

در این میان چهره‌های شناخته شده‌ای مثل مِل گیبسون و جورج کلونی به صراحت به انتقاد از جنایت‌های صهیونیست‌ها در نوار غزه پرداختند و خواستار توقف فوری درگیری‌ها در این منطقه و کمک به انسان های بی‌گناه شدند.

قطع همکاری با ساراندون و ملیسا باررا

سوزان ساراندون که تاکنون ۵ بار نامزد جایزه اسکار شده و یک بار آن را برده است، در گردهمایی‌های مختلف در قلب آمریکا از جنایت‌های رژیم صهیونیستی سخن گفت و بیزاری خودش را از این جنایت‌ها نشان داد.

هرچند که این فعالیت‌ها برای او بدون هزینه نبود. ساراندون در سال ۲۰۱۴ با آژانس استعدادیابی (UTA) قرارداد امضا کرد و پس از فعالیت‌ها و سخنرانی‌هایش علیه صهیونیست‌ها، این آژانس استعدادیابی قراردادش را با او لغو کرد.

شبیه همین اتفاق برای ملیسا باررا، بازیگر فیلم جیغ افتاد. باررا در اینستاگرام خود در حمایت از فلسطین پست‌هایی منتشر کرد و اسرائیل را مرتکب «نسل‌کشی» و «کشتن بی‌رحمانه فلسطینیان، مادران و کودکان بی‌گناه به بهانه نابودی حماس» خواند.

همین حمایت‌ها کافی بود تا سازندگان فیلم باررا را به دلیل برخی پست‌هایش که از آن به‌عنوان یهودستیزانه تفسیر شده بود، از فیلم حذف کردند.

صحبت‌های آتشین در اسکار

اوج این حمایت‌ها را در بزرگترین گردهمایی سینمایی جهان یعنی مراسم اسکار دیدیم. تعداد زیادی از بازیگران و کارگردانان و فیلمسازان حاضر در این مراسم با نصب سنجاق سینه‌ای به قصد حمایت از آتش بس دائمی و حمایت از مردم غزه بر روی فرش قرمز مراسم اسکار ۲۰۲۴ حاضر شدند.

در شب مراسم اسکار جاناتان گلیزر، کارگردان فیلم «منطقه مورد علاقه»، با خواندن بیانیه‌ای در حمایت از مردم غزه در سخنرانی اسکار خود گفت:« آنچه از هفت اکتبر در جریان است مصداق بارز و علنی برخورد فاشیستی است، چیزی که از جنگ جهانی تا کنون بی‌سابقه بوده است.»

صحبت‌هایی که با حمایت‌ کن لوچ، کارگردان صاحب نام و باسابقه انگلیسی همراه شد. کن لوچ در تازه‌ترین گفت‌وگویش، گلیزر و فعالیت‌های صلح‌طلبانه‌اش را ستایش کرد و گفت: «مطمئن هستم که او پیامدهای احتمالی این صحبت‌ها را درک کرده است، که او را همچنان شجاع تر می کند، بنابراین من برای او و کارش احترام زیادی قائل هستم.»

 

 

جشنواره برلین تحت تاثیر طرفداران فلسطین

مشابه همین اتفاقات، قبل‌تر از اسکار، در جشنواره برلین هم رخ داد. این جشنواره به شدت تحت تاثیر اعتراضات گروههای حامی فلسطین قرار گرفت و حاشیه‌های زیادی به بار آورد.

در مراسم اختتامیه جشنواره برلین امسال، فیلم‌ساز آمریکایی ‌بن راسل‌ که برای فیلم «کنش مستقیم» در بخش «برخورد» برنده جایزه شد، برای همبستگی با مردم فلسطین‌‌ با چفیه برای دریافت جایزه روی سن برلیناله رفت و گفت: «در برابر نسل‌کشی و برای آتش‌بس در همبستگی با همه رفقای‌مان می‌ایستیم.‌»

بازل آدرا‌ هم که برای مستند «سرزمین دیگری نیست» برنده جایزه مستند برلین شد و در حالی که جایزه را دریافت کرد،‌ گفت‌، جشن گرفتن برای او در حالی که هموطنانش در غزه قتل‌عام می‌شوند، بسیار دشوار است و از آلمان می‌خواهد به درخواست‌های سازمان ملل احترام بگذارد و ارسال سلاح به اسرائیل را متوقف کند.

 

898978_360

 

هنرمندان بریتانیایی به میدان آمدند

اما حمایت هنرمندان تنها به هالیوود ختم نمی شود. بیش از ۲۰۰۰ چهره هنری فرهنگی بریتانیا با امضای نامه‌ای سرگشاده خواستار توقف فوری محاصره و بمباران غزه توسط رژیم صهیونیستی شدند.

در میان امضاءکنندگان این نامه بازیگرانی چون تیلدا سوینتون، چارلز دنس، استیو کوگان، میریام مارگولیز، پیتر مولان، ماکسین پیک و خالد ابدالا جای داشتند.

موج حق‌خواهی ایجاد شده، هنرمندان بسیاری را سراسر جهان به ویژه در کشورهای غربی همراه کرده است. این نشان می‌دهد، این هنرمندان چشم‌هایشان را بر روی حقیقت نبسته‌اند و از هر فرصتی برای رسانه‌ای کردن مظلومیت مردم فلسطین استفاده می‌کنند.

شاید صاحب استودیوهای بزرگ در آمریکا و برگزارکنندگان جایزه اسکار و جشنواره‌‌‌ مطرحی مثل برلین، تصورش را نمی‌کردند روزی صدای حق‌گویی و حق‌خواهی هنرمندانِ سرشناش سینما علیه جنایت‌های رژیم صهیونیستی بلند شود.

رژیم صهیونیستی در این روزها،‌ تنهاتر و منزوی‌تر از همیشه، مایه نفرتِ هنرمندان در سراسر جهان شده است. این شاید درسِ‌ مهمی برای سردمداران رژیم صهیونیستی باشد، اینکه شاید بتوان هر چیزی را در دنیا با پول خرید ولی نمی‌توان روی انسانیت و وجدان قیمت گذاشت و آن را خرید.