گروه سینما و تلویزیون«هنرآنلاین»: مازیار میری به عقیده برخی، فیلم‌ساز بهتری است تا سریال‌ساز. می‌توان با این «برخی» موافق بود. او فیلم «سعادت آباد» را در کارنامه کاری خود دارد که بعد از گذشت بیش از یک دهه از ساخت آن همچنان تماشایی است. در کنار آن سریال‌های تلویزیونی‌اش به طور مثال «گاوصندوق» و «گاهی به پشت سر نگاه کن» اما چندان موردپسند مخاطبان سینمای او نبود.

با پررنگ شدن سریال‌سازی برای پلتفرم‌ها، میری هم از این فرصت استفاده کرد و «خسوف» را ساخت که می‌توان آن را سریال معمولی دانست که نه افتضاح است و نه عالی. کارگردانی میری در آن سریال کلاسیک بود و بازیگران توانمند آن هم از پس بازی‌ها به خوبی برآمدند و البته این سریال چهره جدید را هم معرفی کرد.

این بار میری مجددا با پلتفرم نماوا همکاری کرده است و یک سریال معمایی به نام «شریک جرم» را ساخته است که قسمت اول منتشر شده است.

photo_2023-12-03_04-31-35

شروع این سریال طوفانی بود و می‌توان گفت با شلیک یک گلوله گره داستانی را انداخته است تا مخاطب منتظر قسمت‌های بعدی باشد اما این که در ادامه می‌تواند سریال موفقی باشد به بازی بازیگران و البته روند فیلمنامه به قلم امیر عربی بستگی دارد که اگر این اتفاق رقم بخورد، می‌تواند نکته مثبتی درکارنامه سریال‌سازی میری شود. البته در این وضعیت شبکه نمایش خانگی که سوژه‌های معمایی و جنایی در آن پررنگ شده است کمی سخت به نظر می‌رسد.

1829514_721

«شریک جرم» ماجرای یک اتفاق هولناک در دفتر یک خانم وکیل است که باعث دردسر برای او می‌شود. قتلی که در دفتر وکیل رخ می‌دهد موجب می‌شود او در معرض اتهام قرار بگیرد و اکنون او باید برای اثبات خود پرده از راز‌هایی بردارد.

نقش این خانم وکیل را «سارا بهرامی» بازی می‌کند که از بازیگران پرکار شبکه نمایش خانگی است اما با این حال سریال‌هایی که بازی کرده است در بازخورد و استقبال عمومی در سطح معمولی بودند. این نقش و این سریال می‌تواند برای بهرامی تجربه تازه‌ و خوشایندی باشد. به هرحال نباید بازی‌های خوب او را در سینما فراموش کرد؛از جمله فیلم دارکوب که نقش یک خانم درگیر اعتیاد را بازی کرد و برنده سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول زن را دریافت کرد.

1829516_139

نکته مورد توجه استفاده مازیار میری از دو بازیگر جوان اصلی سریال«خسوف» یعنی سجاد بابایی و المیرا دهقانی برای یک نقش کوتاه است که گویی پذیرش این بازیگران هم نوعی ادای احترام به این کارگردان بوده است. بازی خوب آن‌ها حساس‌ترین و کلیدی‌ترین لحظه این سریال در قسمت اول را رقم زد و می‌توان گفت سنگ بنای محکمی را قرار دادند.

با همه این موارد و با اعتماد به ترکیب مازیار میری و همایون اسعدیان می‌توان به ادامه سریال «شریک جرم» خوشبین بود و منتظر بمانیم تا این گره‌های معمایی مربوط به گذشته آدم‌های قصه با ورود بازیگران دیگر باز شود.

 

هانیه علی‌نژاد