گروه رادیو و تلویزیون خبرگزاری هنرآنلاین: وقتی کسی پدیده‌ای را بی‌اندازه دوست داشته باشد و تمام عمر خود را صرف آن کند، دیگران را هم درگیر آن دوست داشتن خود می‌کند. درست مثل ایرج طهماسب که از ابتدای کار هنری خود عاشق عروسک‌هایی شد که بخشی از زندگی این هنرمند شدند.

وقتی یک شخصیت هنری خلق شود و به درستی ساخته و پرداخته شود، مورد توجه دیگران قرار می‌گیرد و این کار را طهماسب نزدیک به چهل سال انجام داده است. او به عروسک‌ها جان می‌دهد و آن ها را زنده می‌کند و سپس در مقابل دوربین با آن ها زندگی می‌کند و ما سالهاست از دیدن این زندگی لذت می‌بریم.

آقای مجری و کلاه قرمزی

عموم بینندگان برنامه‌های ایرج طهماسب، وی را با نام آقای مجری می‌شناسند. این نام از سال 1373 و با اکران فیلم سینمایی «کلاه قرمزی و پسرخاله»، یکی از پرفروش‌ترین فیلم‌های تاریخ سینمای ایران، بر وی ماند. جایی که کلاه قرمزی در ابتدا پاپیچ آقای مجری می‌شد و مزاحم کارش، اما در انتها دوستی و رفاقتی طولانی میان کلاه قرمزی و طهماسب شکل می‌گرفت که سالهاست همین رفاقت سرمایه نمایش عروسکی هنر کشور ماست.

سپس آقای مجری چند سال بعد با کلاه قرمزی یک خانواده شدند و حتی این عروسک تا ازدواج با یک عروسک اعیان‌نشین در فیلم سینمایی «کلاه قرمزی و سروناز» پیش رفت. اما بعد از این قرار است در قاب تلویزیون با کلاه قرمزی و رفقا در خانه آقای مجری همراه شویم.

این شد که از سال 88 تا 97، عید نوروز را با کلاه قرمزی، اقوام و رفقایش می‌گذراندیم. اما آقای طهماسب هیچ وقت قانع نبود و در هر برهه‌ای ما را با عروسکی که زندگی به او بخشیده آشنا می‌کرد. تا جایی که هم اکنون لیست بلند بالایی از دوستان عروسکی آقای مجری وجود دارد که ما هم دوستشان داریم.

مثل آقای همساده، فامیل دور و پسرش، پسر عمه زا، ببعی، جیگر، گابی، دیبی، عزیزم ببخشید فرزند لطفا و.... اما از سال 1397 دیگر خبری از کلاه قرمزی و رفقایش نبود. اینجا بود که ایرج از تلویزیون جدا شد و آن ها را که جان بخشیده بود تنها گذاشت. در ادامه ماجرا هم حمید جبلی از دوست قدیمی اش جدا شد و کلاه قرمزی و پسر خاله را با هم با خود برد.

ایرج حمید

خلق شخصیت‌های عروسکی جدید

با جدایی طهماسب از تلویزیون از جبلی، بسیاری گمان می‌کردند او دیگر مثل قبل موفق نخواهد شد. تا پیش از پخش «مهمونی» علامت سوال های زیادی وجود داشت که طهماسب بدون کلاه قرمزی و جبلی چه خواهد کرد.

اما با پخش همان قسمت‌های اول مشخص شد، ایرج طهماسب کارش را خیلی خوب بلد است و چگونه عروسک‌های جدید با شخصیت هایی دوست داشتنی خلق می‌کند.

ایرج طهماسب عاشق عروسکهاست. او توانست در فاصله ای کوتاه شخصیت‌های عروسکی بچه و پشه را بین مردم معرفی کند و بشناساند. طهماسب زودتر از تصورِ ممکن، برنامه و عروسک‌هایش را بین مردم جا انداخت و همه را به آنها علاقه‌مند کرد.

برنامه‌سازی حرفه‌ای به نام طهماسب

پس از موفقیت طهماسب در شبکه نمایش خانگی، زمزمه‌هایی مبنی بر بازگشت این هنرمند باسابقه به تلویزیون پیچید. طهماسب در نوروز 1403 به تلویزیون بازگشت و این بار با ترکیب عروسک‌هایش برنامه‌ای قابل قبول و مخاطب پسند بسازد.

تا پیش از پخش «مهمانی» طهماسب، باز هم این سوال وجود داشت آیا او بدون حمید جبلی، کلاه قرمزی و پسرخاله می‌تواند همچون گذشته درخشان ظاهر شود و کیفیت برنامه او این بار هم نشان داد، آقای مجری، چه هنرمند توانمندی در برنامه‌سازی است.

بدون هیچ اغراق و مبالغه‌ای باید ایرج طهماسب را یکی از برنامه‌سازان حرفه‌ای رسانه‌های تصویری کشور دانست که رگ خواب مخاطب را در دست دارد. باید اعتراف کرد هیچ هنرمند دیگری مثل طهماسب، نمی‌تواند به عروسک‌ها جان بدهد و شخصیت‌های جدید خلق کند.

ایرج طهاسب چند دهه است که برنامه می‌سازد و در این فاصله توانسته خودش را به روز و تر و تازه نگه دارد. برنامه‌های او هیچ وقت قدیمی و تاریخ مصرف گذشته نبوده‌اند اتفاقا توانسته‌اند با زمانه خودشان حرکت کنند.

طهماسب در طول این سالها نشان داده متکی به یک عروسک و یک شخص خاص نیست و خودش انقدر توانایی و ایده برای برنامه‌سازی دارد که می‌تواند از هر چالشی یک فرصت خوب برای خودش بسازد. او مدیوم رسانه و ذائقه مخاطبش را می‌شناسد و با تکیه بر همین دو عنصر مهم برنامه‌هایش را می‌سازد.